וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שם המשחק - הוגעה

אורית לבנין-דגני

3.11.2006 / 9:06

אורית לבנין-דגני תוהה אם המנהיגים חושבים שמדינה היא עסק נחמד, רק חבל שיש בה כל כך הרבה אנשים שצריך לתת להם זכויות

קידומו של גל הירש הזכיר לי את המושג "הוגעה" שבמילון המושגים החדש של צה"ל שפורסם לאחרונה ושהוא היה מכותביו.
פירוש המושג: "התשה ושחיקה מצטברים, נסיון להכריע את האויב לא בפעולה של זבנג וגמרנו אלא לאט לאט". אני תוהה על איזה אויב מדובר. כי ממה שאני רואה מסביבי, ההוגעה הזו מופנית לכולם, לכל קבוצה שמתגוררת כאן ולא משנה מיקומה החברתי, מוצאה, דתה או ייחוסה. הקבוצה היחידה שלא נתונה בהוגעה היא העשירון העליון. אבל הם במילא קבוצה קטנה, כך שרוב האנשים כאן תחת הוגעה.

הפלסטינים בשטחים, תאמרו, הם הרי אויב בהגדרה. צריך להוגיע אותם הן בעזה והן בגדה. לבנות גדר, לחסום, ליצור מצור, למנוע אספקת מזון ,תרופות וכספים שחייבים להם. עכשיו התחילה גם, כרגיל, פעולה צבאית בעזה וזה נותן אשליה שהנה, עוד רגע, הם נשברים סוף סוף.

האמנם רק הם? האם היחס לאזרחי מדינת ישראל שונה? אני מתבוננת בקבוצת האזרחים שחזרו ממלחמת לבנון וביקשו למחות על המלחמה. תימחו, אמרו להם, תשתשעו לכם קצת ותפסיקו. הרי המנהיגות לא ממש מתכוונת להקשיב ולהתיחס, לא לכם וגם לא לקבוצת ההורים השכולים. תתיגעו לכם ותוותרו. אנחנו בינתים נקדם את המפקדים שהובילו את המלחמה הזו. אז כנראה שגם הם אויב.

אני מתבוננת בפלסטינים אזרחי המדינה וגם הם תחת הוגעה ממושכת. לא משנה מה אומרות ועדות למיניהן, הם נאלצים להתבונן בהקמת ממלכת ליברמן הראשונה, שכבר בונה את הגיליוטינה עבור כל מי שהוא אויב, לפי הגדרתה.

מה יעלה בגורלם של האנשים שנפגעו במלחמה וזקוקים לשיקום פיזי או מנטלי? ומה ביחס לקבוצה הנמצאת מתחת לקו העוני? ונכים, וגימלאים, ומחוסרי עבודה, ומהגרי עבודה?

כולם אויבים?! כולם נדרשים לעמוד מול רשויות אדישות, מתנערות, עוינות?

זה מזכיר לי ביקור בבית ספר כלשהוא בו היתה לי הרגשה שהצוות ממש מצטער שיש שם ילדים. מעניין, תודו, לחשוב על אנשי חינוך שהילדים מיותרים מבחינתם. ואני תוהה אם מנהיגות המדינה חושבת גם היא שמדינה היא עסק נחמד רק חבל שיש לה מגע עם כל כך הרבה קבוצות אנשים שצריך לתת להן מקום, שלא לדבר על זכויות.

אולי כדאי להיעזר במושג "דבקות בשאלה" המופיע באותו מילון, ולשאול האם לא ידוע עדין שאנשים לא מוכרעים מול המאבק שלהם על זכויותיהם? שהם יכולים להיות במצבים של שפל, אבל הם לעולם לא ירפו. הם יתאוששו וישובו להיאבק.

לא משנה באיזו זכות מדובר: הזכות לחיים, לחיים בכבוד, למחאה, להליך הוגן, כל זכות. אילו במילון הזה היה לפחות מופיע המושג "זכויות אדם", היה קל יותר להסביר.

* הכותבת היא מנחה קבוצות ופעילה בתנועת האם החמישית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully