וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הח"כים החברתיים ביותר במפלגות הימין?

לקראת הפריימריז היום בבית היהודי והקמת מערך עם האיחוד הלאומי, העניק "המשמר החברתי" ציונים לנציגי שתי המפלגות בכנסת לפי תרומתם ל"חקיקה חברתית צודקת" בשנה החולפת

מי הם חברי הכנסת הימנים המחויבים ביותר לקידום "צדק חברתי"? ארגון "המשמר החברתי" העניק ציונים לנציגים של מפלגות הבית היהודי והאיחוד הלאומי בכנסת היוצאת, לקראת הבחירות המוקדמות המתקיימות היום (שלישי) במפלגה הראשונה והחבירה הצפויה של שתי המפלגות לרשימה משותפת שתתמודד בבחירות לכנסת ה-19.

הציונים מתייחסים להצבעות של נציגי המפלגות על הצעות חוק חברתיות-כלכליות במהלך השנה החולפת. לפי הציונים, אורי אריאל הוא חבר הכנסת המצטיין מבחינת הצבעה "חברתית", בעוד אורי אורבך הוא הכי פחות "חברתי". ציונים קודמים שפרסם הארגון בנוגע לשתי המפלגות התייחסו רק לכנס בודד של הכנסת (כנס הקיץ או כנס החורף). לקראת הבחירות הפנימיות בשאר המפלגות המיוצגות בכנסת היוצאת, יפורסמו נתונים המתייחסים גם לתרומה של חבריהן לקידום "צדק חברתי" בשנה החולפת.

אף שהן הבית היהודי והן האיחוד הלאומי הם מפלגות ימין, היה ביניהם הבדל משמעותי בכנסת היוצאת: מפלגת הבית היהודי הייתה חברה בקואליציה עם הליכוד, בעוד האיחוד הלאומי נותר באופוזיציה. הבדל זה בא לידי ביטוי באופן ההצבעה השונה לעתים בין שתי המפלגות והשפיע כנראה על הדירוג הנמוך יחסית של נציגי הבית היהודי.

כל הדיווחים, העדכונים והפרשנויות - בוואלה! בחירות 2013

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
באדיבות המשמר החברתי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"המדד החברתי", אשר מחושב באמצעות פרויקט "כנסת פתוחה", מסנן מבין הצעות החוק שהועלו להצבעה במליאת הכנסת הצעות בעלות השלכות חברתיות-כלכליות, בהן הצעות המקדמות זכויות חברתיות, כגון: מזון ומים, דיור, בריאות, חינוך והשכלה, ביטחון סוציאלי, פרנסה ותעסוקה הוגנת. בבדיקה הנוכחית נכללו 230 הצעות חוק מהשנה האחרונה, בהן למשל הקמת מאגר מידע למחירי מוצרים ברשתות השיווק, הגברת הענישה לעסקים העוברים על חוק ההגבלים העסקיים, הקמת מקלטים לנשים מוכות, תוספות לסל הבריאות ועוד.

הציון שכל חבר כנסת מקבל תלוי בנוכחות שלו במליאה בעת ההצבעה וכמובן באופן ההצבעה שלו. חברי הכנסת צוברים נקודות באופן הבא: על הצבעה התואמת את עמדת הארגון שקם על רקע המחאה החברתית בישראל – נקודה חיובית, על הצבעה הנוגדת את עמדת הארגון – נקודה שלילית, על הימנעות או היעדרות מהצבעה – אפס נקודות. הציון הסופי הוא סכום הנקודות חלקי מספר ההצבעות שנבדקו. במילים פשוטות: חבר כנסת שנכח בכל ההצבעות ותמיד הצביע בהתאם לעמדת הארגון יקבל 100 נקודות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שלושת חברי הכנסת מטעם מפלגת הבית היהודי קיבלו ציונים נמוכים למדי יחסית לממוצע בכנסת. שר המדע והטכנולוגיה, דניאל הרשקוביץ, קיבל את הציון הגבוה מבין חברי סיעתו, 7- נקודות. אחריו נמצא חבר הכנסת זבולון אורלב, שציונו במדד הוא 8- נקודות. נוכח תבוסתו בבחירות לראשות הבית היהודי, הכריז אורלב כי יפרוש מהפוליטיקה ולא יתמודד על מקום ברשימת המפלגה לכנסת ה-19.

מבין השלושה, דווקא אורי אורבך, חבר הכנסת הצעיר ביותר והמועמד הפופולרי בפריימריז היום, קיבל את הציון הנמוך ביותר, 15-. בין הצעות החוק שאליהן הוא התנגד ניתן למנות את ההצעה למתן הלוואה לצרכי דיור לחיילים משוחררים ולזכאים, הצעה להגדלת קצבאות זקנה ושאירים, הצעת חוק להורדת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים והצעת חוק שאוסרת חברות בדירקטוריון של בנק ושל חברה ציבוריות נוספת. יצוין, כי אורבך אושפז בשל מחלה במהלך חודש יוני האחרון, ולכן הוא נעדר זמן מה מהכנסת.

"מדובר במדד מופרך ביסודו", אמר בתגובה אורבך לוואלה! חדשות. "מכיוון שהייתה לי נוכחות גבוהה בכנסת האחרונה, הצבעתי בהצבעות רבות - ועל כן הניקוד שלי שלילי, כשבעצם מי שהתעצל ולא הגיע לכנסת וישב בבית קיבל ניקוד גבוה. לא כל מי שקורא לעצמו חברתי הוא בהכרח כזה. הם קבעו מדד, שבחלקו הוא שמאלני, שנוגע לנושאים שלא נמצאים בסדר היום שלי והחליטו שזהו המדד החברתי. טיפלתי בנושאים רבים כמו בריאות, מלחמה באלכוהול, נושאי קרקעות אבל כנראה שאצל אנשי המדד הזה הנושאים הללו אינם חברתיים. מי שערך את המדד צריך לעבור קורס בסיסי בסטטיסטיקה לפני שיהיה אפשר להתייחס ברצינות אליהם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נציגי האיחוד הלאומי בכנסת, שחלקם צפויים להתמודד בבחירות במסגרת רשימה משותפת עם הבית היהודי, קיבלו במדד ציונים גבוהים בהרבה. בראש ארבעת חברי הכנסת מטעם המפלגה נמצא אורי אריאל, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, שקיבל עשר נקודות. עם זאת, אריאל הצביע בניגוד לעמדת הארגון על יוזמות כגון: הצעת חוק שנועדה להקל על חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה והצעת חוק לביטול הפטור ממס שבח לתושב חוץ - הצעה שנועדה להוריד את המחירים בשוק הנדל"ן.

חבר סיעתו אריה אלדד נמצא מעט מתחתיו עם תשע נקודות, בעוד חבר הכנסת מיכאל בן ארי קיבל שתי נקודות בלבד – ציון זהה לזה של יו"ר המפלגה יעקב (כצ'לה) כ"ץ. אלדד ובן ארי צפויים להודיע היום כי בכוונתם להתמודד במסגרת רשימה נפרדת בבחירות הקרובות, שצפויה לכלול גם את פעילי הימין ברוך מרזל ואיתמר בן-גביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully