וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מבהירה: זיגייר לא דיבר עם הביון האוסטרלי

טל שלו ויוסי מלמן

19.2.2013 / 19:18

משרד ראש הממשלה פרסם הודעה בה דחה את הדיווחים על הסיבה לכליאתו של סוכן המוסד שהתאבד בכלא איילון. עיתון גרמני חשף פרטי שני שותפים של זיגייר בסחר עם אירן, "Y ו-Z"

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: גדי וינסטוק

צפו בהתייחסות ראש הממשלה לפרשה בתחילת השבוע

בניגוד לפרסומים רבים שהופצו בתקשורת בימים החולפים, לבן זיגייר לא היה קשר עם שירותי ביון אוסטרליים - כך הודיע הערב (שלישי) משרד ראש הממשלה, בהודעה חריגה. "בהמשך לפרסומים הרבים, מדגיש משרד ראש הממשלה כי למר זיגייר ז"ל לא היה קשר עם שירותי וארגוני ביטחון אוסטרליים", נמסר בהודעת המשרד. עוד נמסר כי "משרד ראש הממשלה מבקש לציין שבין מדינת ישראל על כלל ארגוניה לבין ממשלת אוסטרליה וארגוני הביטחון האוסטרליים קיים שיתוף פעולה מצוין, תיאום מלא וקיימת שקיפות מלאה בטיפול בנושאים העומדים על הפרק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קיימות ראיות לכאורה לכך שמחדלי גורמים שונים בשב"ס גרמו את מותו. זיגייר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הודעת משרד ראש הממשלה מאשרת בפעם הראשונה כי האסיר X הוא בן אלון-זיגייר. בהודעה הרשמית הקודמת שפרסם משרד המשפטים בשבוע שעבר אודות ההתאבדות, לא צוין שמו של האסיר. ההודעה הערב מאשרת גם כי המעשה בגינו הוגש כתב אישום נגד זיגייר הוא חמור. כלומר, הצעדים החריפים שננקטו נגדו זיגייר לא היו ננקטים אם כל חטאו היה שעמד בקשר עם שירות הביטחון האוסטרלי, כפי שפרסמו כלי התקשורת המקומיים באוסטרליה.

כפי שמדגישה הודעת משרד ראש הממשלה, בין ישראל לאוסטרליה מתקיימים קשרים ידידותיים ביותר, גם בדרג קהילות המודיעין של שתי המדינות. זאת, חרף משקעי העבר בשל הדיווחים על שימוש שעשתה לכאורה ישראל בדרכונים אוסטרליים בחיסול מחמוד אל-מבחוח בדובאי. המסקנה המתבקש היא כי מעצרו של זיגייר נגע למבצעים שעניינם אויביה של ישראל, ולא מדינות ידידותיות כמו אוסטרליה או איטליה, שהוזכרה גם היא כמקום שבו פעלה חברה שעל פי פרסומים זרים זיגייר היה קשור אליה.

רמז נוסף לחומרת המעשה שיוחס לזיגייר היא גם העובדה כי נוהלו עם עורכי דינו מגעים לעסקת טיעון שלפיה הוא יקבל, אם יודה במעשה, עונש דו-ספרתי, קרי לפחות עשר שנים. לשם השוואה, נחום מנבר, שסחר עם אירן ומכר לה חומרים לייצור נשק כימי נידון ל-16 שנות מאסר. ואילו מרקוס קלינברג, שעבד במכון הביולוגי בנס ציונה והורשע בריגול עבור ברית המועצות, נידון ל-20 שנים בכלא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר היום התיר בית משפט השלום בראשון לציון לפרסם חלקית את חקירת נסיבות מותו של האסיר X בתאו בכלא איילון. לצד החשד לרשלנות, צוין כי מותו של זיגייר לא נגרם על ידי התערבות גורם חיצוני. זיגייר, כך הותר לפרסום, נמצא בתאו תלוי במקלחת, כשעל צווארו כרוך סדין רטוב הקשור לחלון תא השירותים.

מסמך - צמצום איסור הפרסום בפרשה, ובו הדו"ח על ההתאבדות

עורכי דינם של בני משפחתו של זיגייר, עורכי הדין רועי בלכר, בועז בן צור ומשה מזור, אמרו בעקבות הפרסום כי "ההחלטה המפורטת והמנומקת של נשיאת בית משפט השלום בראשון לציון, דפנה בלטמן-קדראי, מדברת בעד עצמה. מטבע הדברים, חלקים בהחלטה נותרו חסויים כדי לא לשבש את חקירתם של הגורמים הרלוונטיים. אין ספק בלבנו כי נוכח החלטתה הברורה של השופטת והממצאים הנוספים שיתבררו בתום החקירה ינקטו היועץ המשפטי ופרקליט המדינה את כל האמצעים המתחייבים על מנת שטרגדיה כזאת לא תחזור על עצמה".

לאחר קבלת דו"ח ועדת החקירה, קיים נציב שב"ס, רב-גונדר אהרון פרנקו, שיחה עם מפקדי הארגון, שבמהלכה התייחס לדברים, והדגיש כי התיק המדובר נסגר ללא כתבי אישום. עוד ציין פרנקו בפני המפקדים כי "שב"ס חרת על דגלו את ערך שמירת חיי האדם וכבודו כערך ראשון במעלה. לאור זאת, מייחס הארגון חשיבות רבה להתמודדות עם סוגיית אובדנות המוחזקים במשמורתו". הוא הזכיר כי "העיסוק האינטנסיבי בסוגיה זו מעלה דילמות קשות ומחייב איזונים בין שיקולי ערך חיי האדם, כבוד האדם, פגיעה בפרטיותו, צמצום יכולות הפעולה שלו וריכוז מאמץ כלפי אוכלוסייה קטנה על חשבון עיסוק ומחויבות ליתר האסירים חפצי החיים". הוא סיכם וציין כי "אין חולק על כך" שהשב"ס הצליח להביא לצמצום בהיקף תופעת ההתאבדות.

"יחד עם איקס, פעלו גם פול Y ודייוויד Z"

בעניין אחר, ה"דר שפיגל" הגרמני פרסם היום פרטים על שני אזרחים ישראלים בעלי דרכונים אוסטרליים, שזוהו כשותפיו של זיגייר בהפעלת חברת קש שמכרה ציוד אלקטרוני לאירן. כתבת העיתון איתרה במילאנו בניין משרדים שייתכן שממנו פעלה החברה, וזיהתה את שני שותפיו כ-Paul Y וכ-David Z.

לפי הדיווח, שני השותפים, כמו זיגייר, ביקשו לשנות את שמם כמה פעמים, ולכן עוררו את חשדן של הרשויות באוסטרליה. החשד התגבר כשזיגייר מסר את דרכונו האוסטרלי, שהיה "מלא בחותמות אירניות". השותף שזוהה בשם David Z, כך דווח, ביקר גם הוא באירן פעמים רבות, וב-2004 נעזר בשירותיה של הקונסוליה האוסטרלית בטהרן.

הדיווח מגיע בהמשך לפרסם מהשבוע, אז התראיין ל"גרדיאן" ג'ייסון קוטסיוקיס, הכתב האוסטרלי שהתעמת ב-2009 בירושלים עם בן זיגייר. הוא סיפר כי שמע ש"המוסד מגייס אוסטרלים כדי שירגלו עבורו, באמצעות חברה באירופה, זה נשמע טוב מדי כדי להיות אמיתי".

בהכנת הידיעה השתתפו גלעד גרוסמן ומור שמעוני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully