וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: "סוכן CIA" מתוודה: נשלחתי כדי לרגל באירן

בראיון ששודר בטלוויזיה האירנית, "מתוודה" אמיר מירזאי חכמאתי כי עבר אימונים בעירק ובאפגניסטן. "למדתי בפנימייה צבאית, נשלחתי לדובאי", סיפר בראיון

במה שנראה כצעד נוסף במלחמת התעמולה המחריפה בין טהרן לארצות הברית, שידרה הטלוויזיה האירנית ריאיון עם אדם שנטען שהוא סוכן זר. האיש נעצר שלשום, בעת שניסה, לכאורה, לרגל בשטח המדינה ולאסוף מידע עבור סוכנות הביון האמריקנית. בוושינגטון, באופן מסורתי, אין מגיבים באופן גלוי ומיידי להאשמות על מעצר "מרגלים" באירן.

בסרטון ששודר אתמול (ראשון) זוהה "המרגל" כאמיר מירזאי חכמאתי, יליד מדינת אריזונה בארצות הברית. לצד קטעים בהם הוא מספר על משימתו באירן, שודרו קדימונים לקראת סרט ארוך יותר, שככל הנראה אמור היה להיות מוקרן בהמשך. על המרקע נראו תמונות של מטוסי קרב וצילומי לוויין, אולי כדי לרמוז על המידע שנתפס בידיו. בהודעה שפרסמה אירן, בה הודיעה על מעצרו של חכמאתי, נאמר כי הוא "אירני-אמריקני, סוכן CIA, שעבר אימונים רבים והוכשר כאנליסט, ועבד גם בבסיסים של הצבא האמריקני בעירק ובאפגניסטן".

צפו ב"ווידוי של המרגל"

חכמאתי, בשנות ה-20 או ה-30 המוקדמות לחייו, נראה מסודר ומגולח, ולא נדמה כמי שעבר עינויים או כמי שאולץ לתת הצהרה, ומדבר בחופשיות יחסית. נמסר כי הוא אזרח המועסק בחוזה קבלן עבור צבא ארצות הברית, מוצגת תעודת הזהות שלו, ונאמר כי הוא בעל ידע רב בפרסית ובערבית. עוד נמסר כי הוא נשלח לאירן כדי להציע לגורמים מקומיים מידע שכביכול הגיע מה-CIA, כדי לחדור למערכות המידע שלהם. "התכנית הייתה לתת לאירנים מידע חשוב, בתחילה, כדי שהם יוכלו לבחון את ערכו. לאחר מכן, הם היו אמורים ליצור עמי קשר", העיד חכמאתי בסרטון. הוא סיפק "הודאה" נוספת, לפיה החליט להתגייס לשירות האמריקנים לפני כעשר שנים, ולמד בפנימייה צבאית. לדבריו, נפגש בבית מלון עם סוכן ביון אמריקני ששלח אותו לדובאי למשימתו הראשונה.

שיין באואר וחברו ג'וש פטאל, אמריקאים שהורשעו בריגול באירן ושוחררו, מתאחדים עם בני משפחותיהם אחרי נחיתתם בשדה התעופה של עומן, 22 בספטמבר 2011. רויטרס
ג'וש פטאל ושיין באואר, שהואשמו בריגול באירן - ושוחררו/רויטרס

רק בשבוע שעבר, הודיעה טהרן על מעצרם של 15-12 מרגלים, שנשלחו לשטחה "על ידי ארצות הברית וישראל". בחודש מאי, היא הודיעה על מעצרם של כ-30 סוכני CIA, שהיו מעורבים במזימת ריגול בשטחה ובניסיונות חבלה במתקנים שונים במדינה. עם זאת, שני אמריקנים נוספים, ג'וש פטאל ושיין באואר, שהוחזקו במעצר חודשים רבים, שוחררו ממעצר למרות שהואשמו בניסיון ריגול, אחרי שחצו את הגבול לאירן בעת שערכו טיול באזור.

היסטוריה של "מרגלים מתוודים"

בחודש ינואר, שידר ערוץ הטלוויזיה האירני בשפה הפרסית, PRESS-TV, ריאיון עם "סוכן מוסד" שנעצר בחשד לשיתוף פעולה עם ארגון הביון הישראלי. לפי האירנים, הסוכן נטל חלק בחיסול מדען הגרעין האירני מסעוד מוחמדי, שנורה למוות בטהרן בינואר 2010. בריאיון, סיפר הסוכן כי הכיר בשירותו במוסד "שני אנשים חדשים, קצינים ישראלים לגמרי, שדיברו עברית". לדבריו, "הקשר איתם התבצע דרך המתורגמן שלנו".

בהמשך, סיפר על הפגישה עם הסוכנים בשטח ישראל, ועל נסיעתו למטה המוסד. "הגענו לנמל התעופה בתל אביב, ובביקורת הדרכונים שאלו אותי שאלה. בגלל שלא ידעתי עברית - התעורר אצל הפקיד חשד", אמר. "באותו הרגע האחראי ששמר עלי נכנס לתמונה והציג כרטיס, לקח את הדרכון שלי ויצאנו מדרך אחרת. יצאנו מתל אביב לכיוון הכביש המהיר לירושלים וכחצי שעה לאחר מכן הגענו למטה המוסד, שנמצא על הציר הראשי בין תל אביב לירושלים".

בהמשך דבריו תיאר האדם את "מטה המוסד" בתל אביב: מבנה שהוקם על ארבעה קילומטרים, מוקף גדרות חשמליות. בנוסף, הוא תיאר כיצד חיסל, לכאורה, המוסד לפני שנה את מדען הגרעין מוחמדי, ואמר כי "מלכדנו מכונית ליד ביתו שגרמה למותו".

אירן: היסטוריה של "מרגלים"
בחודש מאי: "עצרנו 30 מרגלים זרים"
"סוכן המוסד" מתוודה: "ביקרתי בת"א"
אך שני המטיילים ה"מרגלים" - שוחררו

(עדכון ראשון: 22:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully