וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לאסון הכרמל: עוספייה מחפשת את האחראים

ניר יהב

29.11.2011 / 12:30

ביום חמישי תונח אבן הפינה להקמת תחנת כיבוי האש הראשונה בכפר הדרוזי עוספייה. שנה אחרי האסון שבו נספו 44 בני אדם, משוכנעים בכפר כי כבאית אחת הייתה יכולה לעשות את ההבדל

ערן גילווארג

(צילום: ערן גילווארג, שי מכלוף ואדריאן הרבשטיין, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

ביום חמישי הקרוב, שנה בדיוק לאחר אסון הכרמל, תיערך הנחת אבן הפינה לתחנת כיבוי האש הראשונה בכפר הדרוזי עוספייה. בטקס החגיגי ישתתפו השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', ראש המועצה וג'יה כיוף ואישי ציבור נוספים. בעוד מספר חודשים יקבלו תושבי עוספייה כבאית ראשונה, שאילו הייתה בנמצא באותו יום שפרצה השריפה בכרמל, אולי היה ניתן למנוע מהאש להתפשט לכל עבר ולכלות כל כך הרבה עצים ביער.

ראש העיר של עוספיה וג'יה כיוף, נובמבר 2011. ערן גילווארג
"הטבע יודע יותר מכולם כיצד לחזור לחיים". כיוף, השבוע/ערן גילווארג

"לו הייתה לי כבאית אחת שהייתה שופכת מים בזמן על האש שפרצה, לא היה צורך להביא 300 כבאיות מחיפה ומהסביבה שאיחרו לבוא ולפיכך האש התפשטה במהירות", אומר כיוף לוואלה! חדשות, בראיון לציון שנה לשריפה בכרמל. כיוף, אדם אופטימי שלא אוהב להתלונן על מצבה הכלכלי הרעוע של עוספייה, מבהיר כי לאחר השריפה, השתנתה במעט הגישה של הממשלה כלפיו: "הם הבינו שאם הם מקצצים בתקציב של עוספייה, הדבר יפגע גם בחיפה ובטירת כרמל, כי אסונות טבע לא מכירים בגבולות גיאוגרפיים".

מה שהכי כואב לכיוף וליתר תושבי עוספייה הוא הניסיונות החוזרים ונשנים להכתים את תדמית התושבים. "עצרו נער בן 12 בחשד שהוא הצית את האש, אחר כך עצרו נער בן 11, אחר כך נער בן 13, וכל פעם מחדש הנערים הללו שוחררו", אומר כיוף. "מישהו ניסה לברוח מאחריות וליצור לכפר שלם תדמית של שורפי-יערות, בעוד שהאמת היא שהתושבים הם אלה שנטעו את העצים. אין לי ולו פקח אחד ביער כי כל התושבים הם הפקחים. אנחנו אלה ששומרים עליהם. זה חלק מהחיים שלנו".

"פעם היו מגיעים ליער, עכשיו לא מגיעים"

תושב עוספייה מסכים: "אנחנו שמחים שהציבור הישראלי לא קנה את כל הטענות הללו נגדנו. אנחנו אוהבים את היער, אנחנו שומרים על היער, בחיים לא נפגע בו. זה הנוף שלנו. ביום שפרצה השריפה, התמלאנו דאגה, כי שרפו לנו את החצר האחורית. ענן שחור ליווה אותנו במשך ימים ארוכים". ומה עם פרנסה? "מאז השריפה הפרנסה נפגעה", אומר תושב אחר, אמין רחרוח. "פעם היו מגיעים אנשים ליער, אך עכשיו לא מגיעים. לא משום שכועסים על תושבי עוספייה, אלא משום שאין מה לראות כאן יותר".

כיוף לוקח אותנו למקום שבו השריפה פרצה. מתחת לבתים בשכונת החיילים המשוחררים נזכר כיוף כיצד רץ מבית לבית וקרא לתושבים לעזוב באופן מיידי את בתיהם משום שהאש ליחכה את הבתים וכמעט שרפה אותם כליל. פה ושם הוא מאתר נביטה של עץ או שיח קטנים בתוך הפיח השחור של היער. "הטבע יודע יותר מכולם כיצד לחזור לחיים", הוא אומר בחיוך. "אסור לנו להתערב. הטבע חכם מאיתנו".

שנה לאסון הכרמל - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

שנה למותה של אהובה תומר: "תמיד הייתה מנהיגה"
שנה לאסון הכרמל: איפה עומדת הרפורמה בכבאות?
תיעוד נדיר: הדקות האחרונות של צוערי שב"ס בכרמל

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully