וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם הפלסטינים רוצים את ים המלח כפלא של העולם

טל שלו וניר יהב

1.11.2011 / 0:15

שרת התיירות הפלסטינית טוענת כי תמיכה בקמפיין לביסוסו של ים המלח כאחד משבעת פלאי תבל, ידגיש את "ההפרות הישראליות". בישראל מרוצים: "הזכייה תגדיל את התיירות"

הקרב על ההכרה הפלסטינית מגיע לים המלח: משרד התיירות והעתיקות הפלסטיני הודיע אתמול (שני) כי החליט באופן סופי להשתתף בקמפיין למען הכללת ים המלח כאחד משבעת פלאי העולם "כדי לבסס את הזכות הפלסטינית על ים המלח, שחלק מחופיו נכבשו על ידי ישראל באופן המפר את החוק הבינלאומי".

במסיבת עיתונאים שקיימה שרת התיירות הפלסטינית, חולוד דעייבס, ברמאללה, סיפרה דעייבס כי הרשות הפלסטינית איימה לחזור בה מתמיכתה במועמדות, שדורשת כתנאי את הסכמת ישראל, ירדן והפלסטינים, אך החליטה בסופו של דבר להשתתף: "השתתפות בתחרות מהווה הזדמנות להציג לכולם את ההפרות הישראליות בים המלח ואת העובדה שישראל מונעת ממי נהר הירדן להגיע אליו ומהפלסטינים לעשות שימוש בחופיו לצרכי תיירות".

זאת, במקביל לאישור בקשת החברות הפלסטינית באונסק"ו, שאחת ממשמעותיה עשויה להיות קרב הסברה גדול על מיתוג אתרי המורשת וההיסטוריה המשותפים לישראל ולרשות בירושלים ובגדה המערבי. במשרד התיירות בישראל, הנמצא בעצמו במהלך המאמץ האחרון להבטחת זכייתה של ים המלח בתחרות, אמרו הערב כי "מצער שמועמדותו של ים המלח בתחרות משמשת לטענות פוליטיות לניגוח ישראל מצד הפלסטינים, וזאת מבלי להביא בחשבון את טובת המרחב ואת טובתו של ים המלח".

ב-11.11.2011 תבחר קרן שוויצרית פרטית את שבעת פלאי העולם, מתוך רשימת 28 המתמודדים שהגיעו לשלב האחרון של התחרות, בהם ים המלח, הגראנד קניון בארה"ב, יערות האמזונס, איי הגלאפגוס ועוד. מארגני תחרות שבעת פלאי תבל, שהיא מיזם פרטי בלבד ולא בעל ערך רשמי כלשהו, דרשו השתתפות משותפת של ישראל, ירדן והפלסטינים כתנאי לרישום ים המלח לתחרות, ונדרשו מאמצים מדיניים גדולים על מנת לשכנע את הפלסטינים להצטרף לתחרות.

עוד בנושא:

נתניהו משדל את התלמידים: "הצביעו לים המלח"
משמר המפלס: נסיגת ים המלח האטה בחודש ספטמבר
הירוקים מאשימים: "קמפיין מפעלי ים המלח מעוות"
כנסו להצביע: אתר התחרות לבחירה

"הזכייה תשרת את כלל המרחב"

בשנתיים האחרונות, הסבירו הערב במשרד התיירות, קידמו שלוש הישויות את הפרויקט במקביל, וישראל אף פנתה פעמיים למשרד התיירות הפלסטיני במטרה לבחון שיתופי פעולה, אך הפלסטינים דחו את הפניות. אחרי שבשבוע שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו התגייס למאמץ האחרון לקידום הפרויקט, שרת התיירות הפלסטינית קיימה היום ברמאללה מסיבת עיתונאים ברמאללה בה הודיעה כי הרשות החליטה להשתתף בתחרות באופן סופי.

"איימנו לחזור בנו מתמיכתנו בתחרות אם ישראל תנסה להתנער מהזכות הפלסטינית על חופיו", אמרה, "אם נעשה זאת, ים המלח לא יהיה כלול בתחרות. המטרה המרכזית בהשתתפות בתחרות היא להדגיש כי יש לנו זכות עליו ולא לאפשר לישראל להיות הבעלים היחידים עליו". במשרד התיירות הגיבו הערב לדברי שרת התיירות הפלסטינית ואמרו כי "זכיית ים המלח בתחרות תשרת את כלל המרחב, תגדיל את תנועת התיירות לאזור ותתרום להשבחתו להצלתו של אתר ייחודי זה. זאת מבלי להיכנס למחלוקות על סוגיות פוליטיות".

ביולי 2009, עת הוכרז ים המלח כאחד המועמדות הסופיות בתחרות, הוחלט במשרד התיירות לקדם את הקמפיין, ובשנתיים האחרונות הושקעו למעלה מ-10 מיליון שקלים בקידום ים המלח, הן בישראל והן ברחבי העולם – בין היתר בקרב קהילות יהודיות, וקהילות נוצריות אוונגיליסטיות. במרץ 2011 התקבלה החלטת ממשלה על הקצאת 9 מיליון שקלים לקמפיין, וראש הממשלה ומשרד ראש הממשלה התגייסו אף הם לקידום הפרויקט.

בשבוע שעבר השיק ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החינוך גדעון סער קמפיין מצולם, בו נקראו תלמידי ישראל לסייע במאמץ האחרון לבחירת ים המלח. "לכו להצביע", אמר נתניהו בשיעור המצולם שהעביר ביו טיוב לתלמידים. הקמפיין קיבל חיזוק לאומי נוסף היום, כאשר עם שובם מפגרת הקיץ, התכנסו חברי כנסת מכל סיעות הבית ובראשם יו"ר הכנסת רובי ריבלין, והצביעו גם הם לים המלח. לפי ההערכה, כמיליארד בני אדם ברחבי העולם צפויים להצביע בתחרות, וים המלח זקוק לכ-300-400 מיליון קולות על מנת להיבחר.

(עדכון ראשון: 22:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully