וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איומים, סמסים והכפשות: התמלולים מדו"ח הרפז

6.1.2013 / 19:00

דו"ח מבקר המדינה מגולל את מסכת היחסים העכורה בין לשכות שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי. מהשיחות החשאיות לאיומים החריפים - הציטוטים הנבחרים מדו"ח המבקר

צילום: גדעון צנטנר, שי מכלוף, דניאל בוק, אבי כהן, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

"אסור שבמדינת ישראל, שבה המערכת הביטחונית היא גם מהות קיומית וגם אתוס, יתערער האמון בראשי מערכת הביטחון בשל מסכת יחסים בלתי נסבלת עד כדי איבה וחוסר אמון ביניהם, ושהאחריות האישית והשכל הישר לא יגברו על מכשלה זו", כך סיכם מבקר המדינה, יוסף שפירא, את הדו"ח שפרסם היום (ראשון) בפרשת הרפז, במסגרתו קרא להעמיד לדין את המעורבים בפרשה, בראשם שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') גבי אשכנזי.

לקריאת דו"ח מבקר המדינה המלא בפרשת הרפז

הדו"ח, שמסכם בדיקה של למעלה משנתיים במהלכה נאספו אלפי מסמכים ונשמעו מאות עדויות, תיאר את היחסים העכורים בין לשכת שר הביטחון ללשכת הרמטכ"ל. "הדעת לא סובלת את איסוף המידע והטיפול ב"מסמך הרפז" כפי שתוארו בדו"ח. מערכת היחסים ששררה בין השר ברק לבין הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') אשכנזי, ובין לשכותיהם, עכורה ומורכבת ככל שתהיה, לא יכולה לשמש צידוק להתנהלות הפסולה של איסוף המידע אודות השר ברק וסביבתו על ידי עוזר הרמטכ"ל דאז, אלוף-משנה וינר, בידיעה - ולו חלקית - של הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') אשכנזי, וכן להתנהלותם של הרמטכ"ל דאז ועוזרו בקשר למסמך הרפז כפי שתוארו בדו"ח זה. גם העובדה שנמצאו פגמים בהתנהלות השר ברק כלפי הרמטכ"ל דאז, לא היה בה כדי להוות עילה ולהצדיק התנהלות כאמור של הדרג הצבאי כלפי הדרג המדיני הנבחר".

בחקירתו, מסר סגן-אלוף (בדימוס) בועז הרפז, לחוקרי משטרת ישראל ואנשי מבקר המדינה תוכן שיחות שלו עם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי:

א) שיחה, שהתנהלה במהלך אירוע שאת מהותו סא"ל (בדימ') הרפז לא זכר, ושבה מסר לו הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') אשכנזי, מידע על תוצאות של פעילות חשאית כלשהי.

ב) שיחה שהתנהלה כשלושה שבועות לפני האירוע של עצירת המשט הטורקי (שהתרחש, כזכור, ב-31.5.10), שבה העלה סא"ל (בדימ') הרפז את האפשרות להשתמש בשלושה אמצעי "אל-הרג", שפותחו בעבר.

ג) שיחה, שבה מסר לו הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') אשכנזי, כי ביקור שהוא קיים ביחידת מודיעין מסוימת, היה מוצלח.

ד) שיחות בעניין יישור הדורים בין קצינים בכירים באמ"ן לבין הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') אשכנזי, ושיחות שבהן הציג סא"ל (בדימ') הרפז בפני הרמטכ"ל דאז בעיות שעליהן דנו עמו בכירים במערך מסווג באמ"ן. בעניין זה מסר סא"ל (בדימ') הרפז לנציגי משרד מבקר המדינה, כלהלן: "חד-משמעית [שהעליתי בעיות מודיעיניות בפני אשכנזי]. אני אומר לך [לנציג משרד מבקר המדינה]: חד-משמעית".

ה) שיחות שבהן שוחח סא"ל (בדימ') הרפז עם הרמטכ"ל דאז אודות מועמדים אפשריים לפיקוד על יחידות באמ"ן ועל מועמדות של קצין בכיר מאמ"ן לתפקיד מחוץ לאמ"ן, תוך שסא"ל (בדימ') הרפז ממליץ או מחווה דעה שלילית על מועמדים מסוימים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מערכת היחסים העכורה לא יכולה לשמש צידוק להתנהלות הפסולה של איסוף המידע אודות השר ברק וסביבתו. ברק ואשכנזי/מערכת וואלה!, צילום מסך

להלן קטע מהמשך עדותו של אשכנזי ב-28.8.10:

"שאלה: בועז אומר כי ביקש ממך לתת עליו מילה טובה בביקורך באיטליה לרמטכ"ל ולאנשי צבא איטלקים איתם נפגשת. האם עשית זאת?

תשובה: בועז אמר לי משהו כזה. אני חושב שאמר: תזרוק איזה מילה. אבל אני לא עשיתי זאת בפגישותיי עם הרמטכ"ל האיטלקי. הייתה שיחה עם הרמטכ"ל על עסקת רכישת מטוס, נושא שקיים על הפרק זמן רב בין משרד הביטחון והאיטלקים".

ממצאי הדו"ח מעלים גם כי בין אל"מ וינר ובועז הרפז התנהל קשר רציף והדוק. הנתונים שנאספו מצביעים על כך ש"בתקופה מ-2.2.10 ועד 16.8.10 קיימו אל"מ וינר וסא"ל (בדימ') הרפז 130 התקשרויות בטלפון שנעשו בין הטלפונים של אל"מ וינר (בלשכת הרמטכ"ל, בבית ובנייד) ובין הטלפונים של סא"ל (בדימ') הרפז". על פי הדו"ח, "חלק משיחות הטלפון שעשה אל"מ וינר ממשרדו לסא"ל (בדימ') הרפז היו ארוכות ונמשכו בין חמש ל-25 דקות... בנוסף לכך, לפי ממצאי משרד מבקר המדינה, המבוססים על נתוני התקשורת של המשטרה, בתקופה מ-16.3.10 עד 16.8.10 החליפו אל"מ וינר וסא"ל (בדימ') הרפז ביניהם 381 התקשרויות טקסט. בחומר שקיבל משרד מבקר המדינה מפרקליטות המדינה יש גם תכנים של 78 מסרונים ששלח סא"ל (בדימ') הרפז לאל"מ וינר מאפריל עד אוגוסט 2010, שאותם הצליחה המשטרה להוציא ממחשבו של סא"ל (בדימ') הרפז".

שופטי בג"ץ דנו הבוקר בעתירתו של אל"מ ארז וינר נגד מבקר המדינה, יוני 2012. עומר מירון
"בשיחה השיח לא היה חד-צדדי ו"רכילאי". אל"מ ארז וינר/עומר מירון

אחד מתמלולי השיחות המרתקים של בועז הרפז עם ארז וינר:

סא"ל (בדימ') הרפז: אז, אנחנו... מחר אסגור לך את המעגלים האחרונים וזהו... אתה עברת לעוד מכשיר? רק אל תייבש את שלך, אני...
אל"מ וינר: לא, לא, לא, עוד לא עברתי. יהיה לי כנראה ממחר עוד אחד, אבל אשמור אותו רק ב- STAND BY, לא...
סא"ל (בדימ') הרפז: בסדר, צריך לייצר איזה פלטפורמה [ביטוי המתייחס לאמצעי תקשורת] אלטרנטיבית, כדי לראות שאין...
אל"מ וינר: כן, מחר, כנראה, אקבל עוד איזה אחד.
סא"ל (בדימ') הרפז: בסדר... פלטפורמה, פלטפורמה נקייה, נורמאלית.
אל"מ וינר: בסדר גמור.

משרד מבקר המדינה מעיר, כי בשיחה זו השיח לא היה חד-צדדי ו"רכילאי", אל"מ וינר עדכן את סא"ל (בדימ') הרפז במידע ש"יירט" על פעילות לשכת השר ברק, וכשסא"ל (בדימ') הרפז אמר לו שיש לעשות פעולות נוספות - "לשתול שם מישהו פנימה ולסגור מעגל", "צריך לעבור לשלב האקטיבי", "צריך לייצר איזה פלטפורמה אלטרנטיבית... פלטפורמה נקייה" - אל"מ וינר לא הסתייג מהדברים ואף הביע את הסכמתו להם.

סא"ל (בדימ') הרפז: איך נגיד לאמיר [קין, ראש מנהלת הממונה על הביטחון במערכת הביטחון] בשקט שאני חופר את המחשב של "אל-על"... אני לא רוצה לדבר איתו בטלפון, והוא לא יבין למה אני רוצה להיפגש איתו. אתה רואה אותו, את אמיר? הוא מסתובב אצלך? או שהוא לא... הוא מחוצי הכבישים?
אל"מ וינר: הוא לא מחוצי הכבישים, אבל כרגע גם לא יהיה חכם בשבילו...
סא"ל (בדימ') הרפז: להסתובב באזור.
אל"מ וינר: כן.
סא"ל (בדימ') הרפז: תשמע, בוא נעשה הכי פשוט... תשלח לו פתק, סגור עם מישהו שייתן לו פתק ביד, שאני אתקשר אליו בעוד שעה, נגיד, או בעוד שעתיים.
אל"מ וינר: או.קיי.
סא"ל (בדימ') הרפז: אתה מבין? שלא יחשוב שאני מחפש אותו לאיזו סוגיית עבודה, אני רק רוצה להגיד לו, שלא ייכנס בי אחר כך על החפירה בכרטיסי "אל על" מהמחשב של "אל על".
אל"מ וינר: או.קיי. בסדר גמור.
סא"ל (בדימ') הרפז: מישהי אמרה לי... בחורה, הייתה ביחידה, אחיין שלה היה ביחידה, [שם מסוים], אתה מן הסתם מכיר,
אל"מ וינר: כן.
סא"ל (בדימ') הרפז: אז, היא המקור. אני סומך עליה באלף אחוז...
סא"ל (בדימ') הרפז: אנסה להוציא את מה שיש להם, להוציא את זה מהיד שלהם.
אל"מ וינר: טוב. מאה אחוז.

בועז הרפז משתחרר ממעצר ספטמבר 2010. אורי לנץ
"צעד התאבדות". בועז הרפז/אורי לנץ

שיחה אחרת מתארת את הצגת המסמך לרא"ל אשכנזי. מתנהלת שיחה בין הרפז לוינר:

אל"מ וינר: אמר לי [הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') אשכנזי]: אני לא מאמין, אתה מאמין? אתה מאמין? שמע, אם היית שואל אותי לפני כמה חודשים לא הייתי מאמין לך בכלום. אבל לצערי מה צריך לעשות? אמרתי לו: אתה צריך לתת GO AHEAD. להגיד מה המטרה. בקיצור, אומר לי: חייבים לעשות משהו, אי אפשר...
סא"ל (בדימ') הרפז: נו, וזה אני מדבר איתו עם כבר שלושה חודשים, ארבעה חודשים.
אל"מ וינר: לדעתי הוא הפנים.
. . .
אל"מ וינר: נמשיך לאסוף, נסגור את הקורים והוא מבחינתו ייתן לזה את האו. קיי.
סא"ל (בדימ') הרפז: בסדר, בסדר גמור.
אל"מ וינר: אבל הוא אמר לי 'מה? מה יקרה? מי יעשה ומה', אמרתי לו 'אתה לא צריך'...
. . .
סא"ל (בדימ') הרפז: הוא כל הזמן אומר לי: מי יסתער קדימה?
אל"מ וינר: הוא 30 שנה בשליטה ריכוזית, אתה רוצה שהוא...
סא"ל (בדימ') הרפז: כן אז הוא אומר לי: זה לא ברור לי אם זה רב-טוראי בטיטו או סמל מועלם, לא יודע, לא יודע. מישהו יסתער קדימה. אמרתי לו: למה חשוב לך לדעת?
אל"מ וינר: נכון
סא"ל (בדימ') הרפז: ... אמרתי לו: אני בכוונה לא רוצה להגיד לך. לא שזה טוב, אז תגיד לי. אני אומר לו: לא רוצה להגיד לך.
אל"מ וינר: הוא היה המום לגמרי ואומר לי 'שמע חייבים לעשות עם זה משהו' אמרתי לו 'אוקיי הגיע הזמן'
סא"ל (בדימ') הרפז: בסדר לעשות עם זה, אין מה לעשות עם זה. צריך לעשות את הדברים האחרים. זה GOSSIP, ועם GOSSIP אתה לא מתעסק.

ובהמשך השיחה:
סא"ל (בדימ') הרפז: הוא צריך להשלים את המטרה. הוא צריך להגיד זה המטרה שלי חבר'ה זה מה שאני רוצה, אחר כך איך עושים את זה אני לא יודע.
אל"מ וינר: המטרה שלו [של הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') אשכנזי], המטרה שלו לפחות כפי שהוא אמר אותה עכשיו לוודא, שמי שהם רוצים לא יהיה שם [אלוף יואב גלנט]. לא משנה מי מהאחרים כן, למרות שיש לו העדפה אישית, אבל הוא לא. למה, לא צריך להסביר. הוא [הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל) אשכנזי] אומר: זה גם ברמה שאם צריך להיכנס לישיבת ממשלה ולשים את זה על השולחן. אמרתי לו: אני לא חושב שזה צעד חכם.
סא"ל (בדימ') הרפז: לא, זה צעד התאבדות.

יוני קורן, פברואר 2012. ליאור מזרחי, ספק 500
"אני ראש המטה, אני מנהל גם את המזכיר הצבאי על פי חוק". יוני קורן/ספק 500, ליאור מזרחי

השיחה בה מאיים ראש מטה לשכת שר הביטחון, יוני קורן, על אל"מ ארז וינר:

"אל"מ וינר ציין, כי בשיחת הטלפון האחרונה בינו ובין מר קורן מ-18.1.10, שלאחריה חדלו מלדבר האחד עם השני, דנו השניים בעניין הגעתו של קצין בכיר מאגף המודיעין לדיון אצל השר ברק. אל"מ וינר ציין, כי מר קורן "צרח עליו [על אל"מ וינר]" ואף איים עליו שהוא [אל"מ וינר] יינזק באופן אישי".

אל"מ וינר: ההנחיות [מ]שר הביטחון [ל]צבא עוברות דרך המזכיר הצבאי...
מר קורן: אני מודיע לך שאתה טועה. מרגע זה, זה דרכי. אני ראש המטה, אני מנהל גם את המזכיר הצבאי על פי חוק.
אל"מ וינר: אז תנהל את המזכיר הצבאי על פי חוק ותגיד למזכיר הצבאי שיוציא הנחיה [בדבר זימון הקצין לדיון].
מר קורן: מאה אחוז. תודיע לרמטכ"ל שאני מבקש לדבר איתו. אתה תדבר שם, ואני מודיע לך שגם אתה, על איך שדיברת עכשיו, תינזק, כי זו לא צורה של תשובה.

המבקר מצטט בדו"ח גם את דבריו של הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ בדיון בפורום מטכ"ל שנערך ב-30/08/10, אז אמר גנץ שהיה סגן הרמטכ"ל כי החקירה בנוגע למסמך הרפז לא צריכה לחקור רק "את המסמך עד הסוף, אלא לנסות להבין באיזו אווירה המסמך הזה מצא את עצמו... מה המקורות שלו, על איזה בסיס הוא נכתב, על איזו תשתית ארגונית שלמטכ"ל הזה, למטכ"לים הקודמים ולמטכ"לים העתידיים אסור שתהיה. זה הדבר האמיתי. אחרת יהיה פגר בחדר שימשיך להסריח... המסמך הזה מצא את עצמו באווירה שהוא חשב שהוא יכול להיכתב בה, לא משנה מי כתב אותו, ולכן אני חושב שאת זה צריך לחקור עד תום, לפתוח את הדלתות ולאוורר את הסיפור הזה".

המבקר חשף בדו"ח גם ניסיון, שלא פורסם, לאסוף מידע נגד ברק. "סא"ל (בדימ') הרפז העיד במשטרה (23.8.10), כי מסר לאל"מ וינר שכדאי להיפגש עם אדם מסוים, כמישהו שהיה מקורב בעבר לשר ברק, בהיותו ראש הממשלה שאפשר ויוכל לספק מידע שיפגע במר קורן", נכתב. "לדבריו, חזר אליו אל"מ וינר לאחר ימים אחדים ומסר לו שהרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') אשכנזי, אינו בטוח אם פגישה כזו רצויה, שכן אינו יודע מה מידת הקרבה של אותו אדם לשר ברק. לעומת זאת, בדבריו במשרד מבקר המדינה מסר סא"ל (בדימ') הרפז (19.6.11 ו-19.7.11), כי דיבר על כך ישירות עם הרמטכ"ל דאז בשיחת טלפון".

חרף עשרות אלפי שעות ההקלטה של כל הטלפונים בלשכת הרמטכ"ל, המבקר מלין בדו"ח כי לא קיבל לידיו את כל הקלטות שביקש, כולל חומרים מחקירת השב"כ. לפי הדו"ח, פרקליטות המדינה העבירה למשרד מבקר המדינה את חומרי החקירה בינואר 2011. ב-11.9.11 הודיעה הפרקליטות למשרד המבקר כי "קיים במשטרה דיסק הכולל מחקרי תקשורת שבוצעו לשיחות שניהל סא"ל (בדימ') הרפז בתקופה הרלוונטית (1.3.10-30.8.10) הכוללת גם את התקופה בה בוצעה האזנת הסתר וגם מידע זה יכול לסייע לכם. הדיסק הכולל את מחקרי התקשורת (אך לא הקלטות או תמלילים של השיחות) הועבר למשרד מבקר המדינה ב-14.9.11. משרד מבקר המדינה לא קיבל הקלטות או תמלילי הקלטות או פרטים משיחות טלפוניות שהמשטרה האזינה להן במהלך חקירתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully