וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגולן ציינו את יום העצמאות הסורי: "בלי שמחה"

קובי דוד

17.4.2012 / 18:44

בניגוד לנהוג מדי שנה, הפעם לא הצטרפו הדרוזים מצדו השני של הגבול לחגיגות עם בני עדתם בישראל. לצד הבעת הסולידריות עם העם הסורי, מרבית המשתתפים הביעו תמיכה באסד

ספק 500

(צילום: רמיזי אטאב, עריכה: יאיר דניאל)

מאות דרוזים מרמת הגולן ציינו היום (שלישי) את יום העצמאות הסורי, 66 שנים לאחר יציאת הכוחות הצרפתים מהמדינה. מדי שנה נוהגים הדרוזים להתאסף בגבעת הצעקות שבמג'דל שמס, ולחגוג יחד עם מאות בני העדה מצדו השני של הגבול בסוריה את חירותם, אולם השנה האלימות של משטר אסד לא איפשרה זמן לחגיגות, ובני העם הסורי לא השתתפו באירועים.

"זהו יום עצמאות עצוב לעם הסורי שנמצא תחת טבח אכזרי ולא יכול לחגוג את עצמאותו", סיפר פאדי מאהרה, תושב הכפר בוקעתה, שהשתתף בחגיגות. "הגענו עם דגלי סוריה, צעדנו מהכיכר המרכזית של הכפר ועד לגבול, אבל לא הייתה שמחה אמיתית. כולנו כואבים את כאבם של אחינו הנרצחים ללא כל סיבה".

הפגנה נגד  אסד במג'ל שאמס. משה אסרף, ג'יליס
"לא רואה מועמד אחר שיכול להחליף את אסד". מג'דל שמס היום/ג'יליס, משה אסרף

ברחובות מג'דל שמס לא נרשמה אווירת חג מיוחדת. רוב התושבים המשיכו בשגרת היום הרגילה, אך היו גם כאלה שהצטרפו לחגיגות רק לזמן קצר. "זה חשוב לנו להביע הזדהות עם העם הסורי", סיפר תושב המקום, חומוס אבו סאלח. "הם חייבים לדעת שכמו שהמרד הסורי הפיל את השלטון הצרפתי וסוריה קיבלה את עצמאותה, כך גם השלטון הסורי ייפול בזמן הקרוב והשקט יחזור אל חיי התושבים".

לצד הבעת הסולידריות עם העם הסורי, מרבית מהמשתתפים בחגיגות דווקא הביעו את תמיכתם בנשיא אסד. "אני לא מצדיק את מעשיו של אסד". ציין כמאל מוספי. "יחד עם זאת אני לא רואה מועמד אחר שיכול להחליף אותו".

הפגנה נגד  אסד במג'ל שאמס. משה אסרף, ג'יליס
"בגלל המצב הביטחוני תושבי סוריה לא יכלו להגיע לגדר"/ג'יליס, משה אסרף

"בגלל המצב הביטחוני תושבי סוריה לא יכלו להגיע לגדר ולחגוג את חג העצמאות עם בני העדה שחיים בגולן", הסביר ראש המועצה, דולן אבו סאלח. "חג העצמאות היום מהווה סמל לאותו שלטון צרפתי שנפל מיד עם המרד הסורי לפני 66 שנים. גם היום אנו עדים למרד של העם הסורי נגד השלטון שיאפשר בשנים הבאות לחגוג יחד".

בוטל מבצע ייצוא תפוחים לסוריה

בתוך כך, מגיעה לסוריה בשורה לא טובה נוספת, והפעם דווקא בהקשר החקלאי. משרד החקלאות החליט בתחילת החודש לבטל את מבצע ייצוא התפוחים לסוריה שאמור היה להתקיים זו השנה השביעית. ההחלטה נפלה לאחר שגורמים במשרד טענו כי המחסור בתוצרת חקלאית, הנובע מתנאי מזג אוויר קשיים ששרו בחודשי החורף, ואף פגעו ביבול, אינו מצריך ייצוא מיוחד ומורכב של תפוחים מסוג חרמון (סטארקינג) וגולדן דלישס, שהיו אמורים לעבור דרך מעבר קונטרה.

המבצע לייצוא תפוחים לסוריה החל בשנת 2005, ביוזמת משרד החקלאות ופיתוח הכפר. בשנה הראשונה הועברו כ- 4,500 טון תפוחים ומדי שנה הכמות הלכה וגדלה בהתאם לכמות שיוצרו בארץ ובהתאם ליכולת הסורים לקלוט את התפוחים. שיאו של המבצע הגיע בשנה שעברה עם ייצוא של 12 אלף טון תפוחים לשטחי סוריה.

"הצלב האדום היה ערוך ומוכן להעברת ייצוא התפוחים לסוריה, אך אז נודע לנו כי המבצע בוטל", אמרו גורמים בצלב האדום. חקלאים דרוזים מרמת הגולן התאכזבו לשמוע על החלטת משרד החקלאות. לטענתם, שיווק התפוחים בסוריה מהווה ערוץ סחר כלכלי שמניב לא מעט כסף בהשוואה לשוק הישראלי. "אנחנו מודעים לכך שתנאי מזג האוויר הקשיים פגעו ביבול". סיפר חקלאי מכפר מבוקעתא, נהיל שאד. "אצלי במחסן הקירור יש כמות גדולה של תפוחים שהייתה אמורה להימכר בסוריה, הרווח הכספי גדול יותר שם מאשר בשוק הישראלי בו קיים מגוון רחב של תפוחים מכל המינים והסוגים. אין ספק שזה ייפגע לנו בפרנסה. אנו נאלץ להוזיל את המחירים כדי למכור את הסחורה בשוק הישראלי".

"המבצע יכול היה להצטייר כמחווה ותמיכה בעם הסורי"

חקלאי נוסף מבוקעתא הוסיף: "אם כבר הכל היה מוכן, אני לא מבין למה לבטל ברגע האחרון. גם לתושבי סוריה מגיע לאכול תפוחים מתוקים וטעימים מרמת הגולן, הם גם ככה סובלים שם ומתים כמו זבובים. המבצע יכול היה להצטייר כמחווה ותמיכה בעם הסורי".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "השנה לא יהיה ייצוא תפוחים במסגרת המבצע, היות וכמויות התוצרת הקטנות השנה לעומת שנים קודמות ואיכותה הירודה. השנה כמות התוצרת עמדה על כ-2,000 טון תפוחים בלבד, ורובה באיכות לא טובה. ניתן להניח כי בשנה הבאה יתחדש הייצוא לסוריה, כשם שנעשה בכל השנים האחרונות".

לקריאה נוספת
מאות דרוזים הפגינו בגולן נגד סנקציות על אסד
12 אלף טון תפוחים מועברים מישראל לסוריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully