וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה”ב: בשלב זה, ”בוחנים בקפדנות” משלוחים לישראל

15.8.2014 / 0:21

דוברת מחלקת המדינה בוושינגטון התייחסה לדיווח על עצירת משלוח הטילים. היא הדגישה את קשרי הביטחון החזקים, ואמרה: "לא מדובר על שינוי קבוע בתהליך". גורם ישראלי: "יש ממד של הגזמה בדיווחים"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

אחרי המשבר – ניסיונות הרגעה? גורמים בכירים בישראל ובארצות הברית ניסו לשדר אמש (חמישי) "עסקים כרגיל", לאחר הפרסום בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" על כך שהממשל האמריקני ביקש לבחון בקפידה כל משלוח נשק עתידי לישראל. סגנית דוברת מחלקת המדינה, מארי הארף, אמרה כי "אין כל שינוי" במדיניות הייצוא הביטחוני לישראל.

הארף הודתה בשיחה עם כתבים בוושינגטון כי הממשל "בוחן בקפדנות מוגברת" משלוחים לישראל, על רקע הלחימה בעזה, אך הדגישה כי "לא מדובר על שינוי קבוע בתהליך". הארף לא גינתה באופן מפורש את הפרסום, אך ניסתה להפחית מחשיבותו ולהדגיש לעומת זאת את קשרי הביטחון החזקים בין המדינות. מסר דומה עלה מהודעה לעיתונות שהפיץ שר הביטחון, משה יעלון, על שיחת טלפון חיובית שקיים שלשום בלילה עם מקבילו האמריקני, צ'אק הייגל.

עוד בוואלה! חדשות:
עצרת למען הדרום: "נמאס לנו להיות מגן אנושי"
בכיר שישב בקבינט: "פועלים רק כשחמאס מכריח אותנו"
מפקד המורדים במזרח אוקראינה התפטר, אש בדונייצק

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. רויטרס
אמנם "אין כל שינוי"? אובמה ונתניהו בבית הלבן, במרץ/רויטרס

גם במשרד ההגנה של ארצות הברית התייחסו אמש לדיווח. דובר הפנטגון, אדמירל ג'ון קירבי, נשאל על כך בתדרוך לכתבים בוושינגטון. "זה תהליך מתמשך שאנו בוחנים כל העת", אמר קירבי ביחס לאספקת הנשק לישראל. "ללא ספק, לנוכח הפעולה של צה"ל – שהם מגנים על עצמם בעזה – התהליך הזה ממשיך להתקיים, ואשאיר זאת כך", הוא הוסיף, וביקש שלא למסור עוד פרטים בנושא.

סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה מפי גורמים בכירים בשתי המדינות כי הפרסום על עיכוב במשלוח טילי "הלפייר" אינו נכון. גורם ישראלי בכיר אמר לוואלה! חדשות בעקבות הפרסומים הסותרים כי "אנחנו מודעים לכך שהממשל ביקש להדק את הפיקוח, ומתקיימים דיונים בנושא. לדבריו, יש ממד של הגזמה בדיווחי התקשורת ביממה האחרונה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"שיחה אגרסיבית בין אובמה לנתניהו"

אתמול דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי הבית הלבן מעכב משלוח של טילי "הלפייר" שיועד לחיל האוויר, והורה לפנטגון שלא לאשר משלוחי אמצעי לחימה לישראל ללא אישורו. גורם ביטחוני שהתייחס לפרסום אישר כי משלוח הטילים עוכב לאחרונה, ככל הנראה בשל המתיחות המדינית השוררת בין ממשלו של הנשיא ברק אובמה לבין ממשלתו של בנימין נתניהו. לפי גורמים אמריקניים שצוטטו בעיתון, אתמול שוחחו אובמה ונתניהו בשיחה שהוגדרה "אגרסיבית", ובה דרש נתניהו דרש מאובמה ערבויות ביטחוניות כדי לחתום על הפסקת אש ארוכת טווח.

על פי הדיווח, אחרי שורת הדלפות שפגעו בתדמית של אובמה במהלך מבצע "צוק איתן", גורמים רבים בממשלו תופסים את נתניהו ואת ממשלתו כ"פזיזה ולא אמינה". מנגד, על פי הדיווח, גורמים בישראל מתארים את הממשל האמריקני כחלש ונאיבי, ועושים ככל יכולתם כדי לעקוף את הבית הלבן ולפעול ישירות מול הקונגרס, שנשלט בידי הרפובליקנים. לדברי הגורמים, נתניהו מנסה להסתמך על כך שיש לו יחסים יותר טובים עם הקונגרס מעם הנשיא, והוא ממתין שהאחרון יסיים את כהונתו.

מסוק אפאצ'י של חיל האוויר חמוש בטילי הלפייר בבסיס בדרום הארץ. GettyImages
מסוק אפאצ'י של חיל האוויר הנושא טילי "הלפייר" בבסיס בדרום הארץ/GettyImages

שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, פסל את הדיווח: "אלה האשמות לא מבוססות. ישראל מעריכה מאוד את התמיכה שקיבלנו במשבר האחרון בעזה, גם מממשל אובמה וגם מהקונגרס, שהכירו בזכותה של ישראל להגן על עצמה והעמיקו את ההשקעה ב'כיפת ברזל'". בדבריו התייחס דרמר לסיוע בסך 225 מיליון דולר שאישר הקונגרס האמריקני להעביר לישראל לצורך טילי יירוט למערכת "כיפת ברזל" בעקבות בקשה שהוגשה לפנטגון ימים לאחר תחילת המתקפה הקרקעית בעזה.

אלא שבמקביל, וכפי שדווח בסוף החודש שעבר, ישראל פנתה ב-20 ביולי לצבא ארצות הברית דרך משרד הביטחון, בבקשה להתחמש מחדש בפגזי מרגמה בקוטר 120 מ"מ דרך מאגר סודי הנמצא בישראל. לפי ה"ג'ורנל", הבקשה אושרה דרך ערוצים צבאיים, ללא אישור של הבית הלבן או מחלקת המדינה. גורם בפנטגון אישר כי מדובר בהליך תקין.

נערים מניפים את דגל חמאס בין ההריסות בעזה, אוגוסט 2014. AP
ארה"ב מודאגת מהשימוש בארטילריה בריכוזי אוכלוסייה. הרס בעזה/AP

האמריקנים, כך נכתב, מודאגים במיוחד מהשימוש הנרחב של ישראל בארטילריה בריכוזי אוכלוסייה במקום חימוש מונחה ומדויק. לפיכך בבית הלבן הופתעו עוד יותר כשגילו על התכנית להעברת ארטילריה לצה"ל. אז גילו בבית הלבן שישראל גם הגישה בקשה לצבא ארצות הברית לרכש נרחב של טילי הלפייר למסוקי קרב.

בעוד בפנטגון כבר נערכו להעביר את הטילים, הגיעה הוראה מהבית הלבן לעכב את הבקשות הללו בטרם התקבל להן אישור מהבית הלבן. לדברי גורם בממשל אובמה, לא היה צריך לאשר את הבקשה כאילו מדובר בבקשה שגרתית, כשברקע המבצע בעזה. "ארצות הברית אמרה למעשה 'חכו רגע, זה לא מקובל עוד'", אמר גורם בממשל.

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי במסיבת עיתונאים בניו דלהי. 1 באוגוסט 2014. רויטרס
בין ההדלפות - המתווה להפסקת אש. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי/רויטרס

מבין ההדלפות שתרמו למתיחות בין הבית הלבן לירושלים הייתה הדלפת המתווה של שר החוץ ג'ון קרי להפסקת אש, אולם הקש ששבר את גב הגמל במובנים רבים עבור מחלקת המדינה אירע ב-2 באוגוסט, אז לדברי גורמים במדינה, הדליפו גורמים בישראל שיחה בין נתניהו לשגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו, שבה על פי הדיווח נזף בו נתניהו ואמר: "לעולם אל תפקפק בי" בנוגע לדרך ההתמודדות עם חמאס. על פי גורמים בשלב זה הבינו בבית הלבן שעל הממשל עצמו לקחת שליטה על מערכת היחסים עם ישראל, והחליטו שמעתה כל העברת אמצעי לחימה בישראל תצריך את אישורם.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 22:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully