וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס ספד לשרון: "אהב את עמו ועמו אהב אותו"

רבים במערכת הפוליטית ספדו לראש הממשלה לשעבר אריאל שרון שמת בצהריים. נתניהו: "הוא היה לוחם אמיץ ומצביא גדול". לבני: "הפך לאב לאומה". אולמרט: "חייו היו סיפור מרתק"

צילום: דניאל בוק, משה בן שמחון - ישראל היום; עריכה: מיכאל ברגמן

"אריק אהב את עמו ועמו אהב אותו", כך ספד צהריים (שבת) נשיא המדינה שמעון פרס לראש הממשלה לשעבר אריאל שרון שהלך לעולמו בבית החולים שיבא תל השומר בתום שמונה שנים בהן היה שרוי בתרדמת. "חברי הקרוב, אריק שרון, נכנע היום בקרב ההירואי שניהל על חייו. אריק היה חייל אמיץ ומדינאי נועז, שתרם רבות לביטחונה ולביצורה של מדינת ישראל", מסר הנשיא שהוסיף: "הוא היה מגדולי מגניה של ישראל ומחשובי אדריכליה, שלא ידע פחד ומעולם לא פחד מחזון. שרון ידע להחליט ולבצע. כולנו אהבנו אותו וכעת הוא יחסר לנו מאוד. אני שולח את תנחומיי לבני משפחת שרון היקרים".

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיחסיו עם שרון ידעו עליות וירידות, ספד לשרון ומסר כי היה לו חלק מרכזי במאבק על ביטחונה של ישראל לאורך כל שנותיה. "הוא היה בראש ובראשונה לוחם אמיץ ומצביא דגול, מגדולי המפקדים בצבא ההגנה לישראל", אמר נתניהו, "משחר נעוריו התייצב לשרת את עם ישראל בשדה הקרב. הוא עשה זאת כחייל במלחמת העצמאות, כמפקד במבצע סיני ובמלחמת ששת-הימים, ועד לתת יום הכיפורים. בתווך הקים שרון את יחידה 101 וקידם את תפיסות היוזמה והתגמול במלחמה נגד הטרור שהפכו לנכס צאן ברזל של מדיניות ישראל. זכרו יהיה נצור לעד בלב האומה".

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, פרסם אחר הצהריים הודעה שבה נכתב כי צה"ל "מרכין את ראשו ושולח את תנחומיו הכנים לבני המשפחה, עם לכתו של ראש הממשלה לשעבר, האלוף (במיל') אריאל שרון". עוד נכתב בהודעה כי "סיפור חייו של אריאל שרון שזור בהיסטוריית צה"ל במדינת ישראל. אריק היווה דוגמה ומופת לדורות של לוחמים ומפקדים. מורשתו תמשיך ללוותנו בעשייה למען ביטחון ישראל".

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, אמר כי מנהיגותו ואומץ לבו של שרון "יהיו תמיד מקור להשראה עבור כולנו. שרון תמך במשטרת ישראל, חיזק אותה והבין את חשיבותה הרבה לביטחון המדינה ולחיזוק הביטחון האישי של אזרחי המדינה. ישיבת הממשלה האחרונה בראשותו הוקדשה כל כולה לחיזוק המלחמה בפשיעה המאורגנת, הקמת רשות להגנה על עדים והחלטה שעתודאי צה"ל ישרתו גם במשטרת ישראל", הוסיף המפכ"ל.

אריאל שרון הלך לעולמו - כל הכותרות:
ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון מת בגיל 85
מכפר מל"ל לראשות הממשלה - חייו של שרון בתמונות

רבים במערכת הפוליטית ספדו לשרון, ראש הממשלה ה-11 של ישראל שמת בגיל 85. יו"ר מפלגת "יש עתיד" ושר האוצר יאיר לפיד מסר: "אריאל שרון היה מבולטי מנהיגי ומעמוקי שורשיה של מדינת ישראל. חייל ומפקד אמיץ בשדה הקרב ומנהיג ללא חת בשדה המדיני והפוליטי וידיד אישי. מדינת ישראל, החסרה את דמותו של שרון ז?ל כבר שמונה שנים, מבכה את מותו. מפלגת ?יש עתיד? משתתפת בצער המשפחה".

גם שרת המשפטים, ציפי לבני, ששירתה כשרה תחת שרון ספדה לו. "אריק שרון היה איכר, לוחם וראש-ממשלה שהפך לאב של אומה גדולה, אבל יותר מכל היה אדם אהבתי". לבני הוסיפה: ?אריק היה אדם שאהבתי. אומרים שחיילים ותיקים אינם מתים לעולם - הם נמוגים. אריק נמוג לפני שמונה שנים, ועכשיו הלך מאיתנו סופית. גם כשהיה ראש ממשלה היה גם חייל, לוחם אמיץ, מפקד, מנהיג, איכר שרגליו נטועות עמוק באדמת ארץ ישראל. בגוף הגדול הזה שלו פעמה נפש יהודית שדאגה לעם היהודי בעולם כולו. ראש ממשלה שהפך לאב גדול של אומה גדולה, אב שנסך בנו ביטחון. ויותר מכל, אריק היה אדם שאהבתי"

ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. AP
"כל חייו עמד בשורה הראשונה של קו האש". אולמרט על שרון/AP

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (העבודה), אמר במשדר המיוחד של וואלה! חדשות: "אני מכיר את אריק משחר נעוריי, גדלתי בצהלה, שהוא היה אחד הגיבורים שלה". לדבריו, "הוא ידע להיות אמיץ, לשנות עמדה לטובת עם ישראל, גיבור, השאיר חותם היסטורי. ראיתי אותו מקרוב, בעוצמה, בקור רוח בזמן ההתנתקות. הקריירה שלו צרובה בהרבה תחומים אפורים ועננים וסימני שאלה, הייתי קצין צעיר בלבנון הראשונה והתחושות נגדו היו קשות ביותר, קתרזיס של תסכול עמוק כלפיו ושנאה, וזה נשאר. אבל הוא ייזכר גם כמי שהבין שצריך לעשות שינוי. יש לשרון הרבה מאוד אנשים שהיו חייליו, שהיו מוכנים להתאבד בשבילו, מפלגת העבודה מביעה את תנחומיה, על אף שהיה יריבה הגדול שנים רבות".

בוז'י הרצוג בכנס בנושא שדולת הנשים, דצמבר 2012. יותם רונן
"הרבה אנשים היו מוכנים להתאבד בשבילו". ח"כ הרצוג/יותם רונן

לאחר ששקע שרון בתרדמת בחודש ינואר 2006, החליפו בתפקיד אהוד אולמרט שמסר בעקבות מותו של שרון כי "אריק היה מגדולי חייליה ולוחמיה של מדינת ישראל - טרם הקמתה ומאז כינונה. כל חייו אריק עמד בשורה הראשונה של קו האש - במקום שבו נקבע גורלה של מדינת ישראל. בראשית חייו היה זה קו האש הצבאי, ובאחרית דרכו - קו האש המדיני. חייו של אריק הם סיפור מרתק, יוצא דופן וחד פעמי טבולים באומץ לב, חום אנושי, חזון, ומנהיגות - ברגעים הקריטיים שבהם מדינת ישראל הייתה זקוקה לכל אלה. בשמונה השנים מאז קרס הוא היה חסר למדינת ישראל ולי באופן אישי, וחסרונו ימשיך להיות מורגש גם בעתיד".

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה המים והשר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, אמר כי שרון "היה גיבור ישראל ומענקי האומה בדורות האחרונים. הוא היה מגדולי לוחמי ומצביאי ישראל ומהנועזים והמבריקים במפקדי צה"ל. הייתה לי הזכות לכהן כסגנו וכשר החוץ ושר האוצר בממשלותיו". לדבריו, שרון "בנה חומת מגן ביטחונית וחומת מגן כלכלית וחברתית כשבנה את הארץ לאורכה ולרוחבה. מדינת ישראל חבה לשרון הלוחם, המפקד, המדינאי ואיש הנגב חוב גדול. הערכתי וכיבדתי אותו", הוסיף שלום.

שר המודיעין יובל שטייניץ מסר את תנחומיו למשפחתו הקרובה של שרון. "עם ישראל איבד היום אדם יקר, מנהיג דגול ולוחם נועז", אמר במשדר של וואלה! חדשות. "אהבתי במיוחד את הפגישות האישיות בינינו, לא רק בגלל נושאי הביטחון הרגישים שהועלו בהם, אלא בעיקר בגלל החום האנושי וחוש ההומור הנהדר שהפגין", הוסיף.

ח"כ פואד בן אליעזר (העבודה) אמר במשדר המיוחד: "אני ביליתי עם שרון הרבה שנים בצבא ובכנסת, הוא היה המפקד שלי, ולאחר מכן בהרבה מסגרות שונות. ההיכרות הראשונה שלי אתו היא ב-55' כלוחם בגולני", סיפר. לדבריו, "מפעל חייו של שרון היה ביטחון מדינת ישראל ועם ישראל. הוא היה אמיץ בצורה שלא ניתן לתאר אותה. הוא היה יכול לקבל החלטות שנויות במחלוקת".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר כי שרון "היה גיבור ישראל, מצביא נועז ודגול ומנהיג שצמח מתוך אש המלחמות וגבורת הקרב. עם לכתו, אני נזכר בדברים שהוא אמר כשספד למשה דיין: 'איש שמעולם לא כבדו שערי ישראל על כתפיו'. כזה בדיוק היה אריק. בלתי נלאה בנכונות הבלתי נתפסת שלו לשאת את משא העם, בכל תחום, בכל חזית, בכל מצב ובכל זמן". הוא הוסיף כי "זה לא סוד שדרכנו נפרדו עם החלטתו לסגת מצפון השומרון ורצועת עזה. חלקתי לחלוטין על דרכו, אך מעולם לא שכחתי את זכויותיו הרבות".

"נשא את המסורת של העם היהודי על גבו"

ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד-ביתנו) אמר במשדר המיוחד של וואלה! חדשות, כי שרון הוא "אחד האנשים שהשפיעו על ישראל והציונות במאה השנים האחרונות". הוא תיאר אותו "מנהיג צבאי, בן לעובדי אדמה, אדם שראה בקוממיות ישראל חובה והיה מוכן למסור נפשו עליה". לדבריו, "הוויכוחים היו נוקבים, אפופים בציניות וחוש הומור מתגרה, אבל הוא היה כל כולו למען ישראל. על אף שלא שמר מסורת, הוא ראה עצמו קודם כל כיהודי ונושא את המסורת של העם היהודי על גבו".

אלי ישי מגיע לעין כרם לבקר את הרב עובדיה יוסף. יואב דודקביץ'
"גם מי שחלק על דרכו הפוליטית לא יכול להתעלם ממורשתו ותרומתו הייחודית". ח"כ ישי/יואב דודקביץ'

ח"כ אלי ישי (ש"ס) אמר כי "פטירתו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון עצובה וכואבת". לדבריו, "לשרון זכויות רבות בבנייתה, חוסנה וחוזקה של המדינה. נזכור כולנו את תרומתו הגדולה לביטחונה של ישראל, ולביצור דמותה כמדינה יהודית. גם מי שחלק על דרכו הפוליטית לא יכול להתעלם ממורשתו ותרומתו הייחודית. הייתה לי הזכות להכירו בהיותנו שרים ובהיותי שר בממשלתו ולהביט מקרוב בדרך עבודתו המיוחדת ואת דבקותו ונחישותו למלא כל משימה", הוסיף.

ראשת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה במשדר המיוחד של וואלה! חדשות: "הכרתי שרון רב פנים, גם שלא הכרנו באופן אישי, עקבתי אחר דרכו. אני מרגישה שהיום אנחנו מפסידים אמנם אישיות פוליטית מדינית-צבאית, אבל אלו רגעים יותר אישיים, גם מפרספקטיבה אישית. אני יודעת איזה סבל עברה המשפחה ושעכשיו הם יוכלו להתאבל ברמה הפרטית. על הביקורת הפוליטית עוד יהיה זמן לדבר". לדבריה, "המדינה צריכה להנציח את זכרו. הוא ייזכר כמי שהלך למלחמות וגם כמי שעשה את ההתנתקות ובשל הפנים המורכבות שלו".

בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט ויקי אדמקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully