וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ מרגיע: "להמשיך בשגרה ולהיערך לחגים כרגיל"

הרמטכ"ל נשא דברים בטקס לחללי חיל הים ואמר שעל אף שלישראל אין חלק בנעשה בסוריה, צה"ל ערוך ומוכן לכל תרחיש. "הפניית האש לעברנו תגרור מחיר כבד"

צילום: לע"מ, דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד

אחרי שבבוקר קיים ישיבה עם צמרת צה"ל ושר הביטחון משה יעלון, התייחס הערב (חמישי) הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ להיערכות הצבא לאפשרות של תקיפה בסוריה. "צה"ל ניצב בפתחם של ימים מאתגרים", פתח גנץ את נאומו בטקס לחללי חיל הים באשדוד, בהתייחסו למצב המתוח בסוריה, והבהיר כי לישראל אין חלק בנעשה באזור. עם זאת ציין הרמטכ"ל כי "במקרה של הפניית האש לישראל, ברור לכל מנהיג שהמחיר יהיה כבד ושההפסד של האויב יהיה צורב וקשה".

לקראת תקיפה בסוריה - סיקור מיוחד
ההכנות נמשכות: ארה”ב מקרבת משחתת חמישית לסוריה
התקיפה בסוריה תידחה בשבוע? עדכונים שוטפים
בכירי הרבנים החרדים: מסכות אב"כ הן סכנה

גנץ מזהיר את סוריה: "המחיר יהיה כבד". לשכת העיתונות הממשלתית
"ההפסד של האויב יהיה צורב וקשה". גנץ בטקס/לשכת העיתונות הממשלתית

הרמטכ"ל הוסיף בטקס, שנערך במעמד מפקד חיל הים אלוף רם רוטברג, כי זרועות צה"ל ניתחו את האפשרויות השונות להתמודדות ומתוכן נגזרו ההיערכויות לכל תרחיש. "האיסוף, ההתקפה ומערכי ההגנה באוויר, בים וביבשה דרוכים ומאוישים במיטב חיילנו ומפקדינו בסדיר ובמילואים", אמר. חרף המתיחות הדגיש גנץ כי אזרחי ישראל צריכים להמשיך בשגרה ולהיערך לחגי תשרי "בידיעה שצה"ל ניצב להגנתם נחוש, חזק ומוכן מתמיד". הוא סיכם את דבריו באומרו: "כאשר סביבנו סוערים הגלים, לוחמי צה"ל ומפקדיו מחויבים כעוגן להתמודד עם הסופות הקשות ביותר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס מוקדם יותר הערב אף הוא לתקיפה האפשרית בסוריה. בפתח ההתייעצות הביטחונית שמתקיימת בקריה בתל אביב, אמר נתניהו: "אין צורך בשינוי שגרת החיים כרגע. מדינת ישראל ערוכה. על אף ההערכה הנמוכה לגבי מעורבות של ישראל בנעשה בסוריה, החלטנו לפרוש את סוללות כיפת הברזל וכן את מערכות היירוט האחרות שלנו. איננו מעורבים במלחמת האזרחים בסוריה". בהמשך אמר נתניהו: "אני שב ומדגיש, אם מישהו ינסה לפגוע באזרחי ישראל - צה"ל יגיב בעוצמה רבה מאוד".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
נתניהו: "אם נזהה ניסיון לפגוע בנו - נגיב בעוצמה". לשכת העיתונות הממשלתית
"צה"ל יגיב בעוצמה רבה מאוד". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

בעוד המתקפה הבינלאומית מתעכבת, בישראל ממשיכים לשמור על כוננות גבוהה בהתאם להתפתחויות. כחלק מההיערכות להתמודדות עם תגובה סורית אפשרית הוחלט בצה"ל על עוצר יציאות בקרב היחידות הלוחמות שקשורות בגבול הסורי. גורם צבאי מסר לוואלה! חדשות כי היחידות הללו יישארו לכוננות בבסיסים ובמוצבים על רקע האפשרות לפתיחת מבצע בהובלת ארצות הברית בסוריה.

באגף המודיעין של צה"ל עובדים בקדחתנות על מנת להשלים את בניית התמונה הכללית סביב סוריה והמדינות השכנות, שחלקן יצטרפו לקואליציה הנבנית מאחורי הקלעים בשיתוף ארצות הברית ובריטניה. ההערכה הכללית במערכת הביטחון היא שכל עוד פקחי האו"ם נמצאים על אדמת סוריה לא תתבצע מתקפה נגד מתקנים צבאיים וסמלי שלטון.

סקירה מעודכנת

בדיון הערכת המצב השבועי שהתקיים היום בבסיס הקריה, שבמרכזו עמד הנושא הסורי, השתתפו פרט ליעלון ולגנץ גם סגן הרמטכ"ל, אלוף גדי אייזנקוט, לצד ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, ראש אגף המבצעים, אלוף יואב הר-אבן, מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, אלוף פיקוד צפון, יאיר גולן, אלוף פיקוד העורף, אייל אייזנברג, ונציגים בכירים ממשטרת ישראל, השב"כ והמוסד. ראש המטה המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (במיל') עמוס גלעד, ראש אגף התכנון, אלוף נמרוד שפר, שערכו בימים האחרונים ביקור עבודה בארצות הברית, חלקו את העיקרים שעלו מהשיחות עם האמריקנים.

ראש אמ"ן סיפק סקירה מעודכנת על המתרחש בסוריה ובלבנון, בדגש על האפשרות של שיגור רקטות וטילים לישראל במקרה של התקפה. באגף המודיעין מאמינים כי קיימת אפשרות של שיגורים לעבר ישראל מסוריה, אך היא אינה ב"סבירות גבוהה". אלופי המטכ"ל הציגו את המידע שבידיהם על המתרחש בגזרתם ועל ההכנות שהושלמו למקרה שהמתקפה תחל בטווח הזמן המיידי – דבר שיוביל להעלאת הכוננות בצה"ל לשיא.

תרגיל צבאי בגולן 28 באוגוסט 2013. רויטרס
עוצר יציאות בפיקוד צפון הוכרז למשך סוף השבוע. תרגיל צה"לי בגולן/רויטרס

האור הירוק לתקיפה הבינלאומית אמנם עדיין לא ניתן, אולם בשטח ממשיכות ההכנות לקראת מהלומה אפשרית. חיל הים האמריקני החל לשנע את המשחתת "סטאוט" למזרח הים התיכון – כך אמר גורם רשמי בפנטגון. לדבריו, כלי השיט הנושא על סיפונו טילי טומהוק, "נמצא בים התיכון ונע מזרחה" ויצטרף למשחתת "מהאן". הגורם ציין כי המשחתת צפויה להישאר באזור לעת עתה.

5 משחתות אמריקניות בים התיכון

מדובר במשחתת האמריקנית החמישית המוצבת באזור, לצד ה"ראמפג'", ה"ברי" וה"גרייבלי", שלוש משחתות שמסיירות בים התיכון באופן שגרתי. לא ידוע כמה טילי טומהוק מוצבים על כל אחת מהמשחתות, אך ההערכות הן שמדובר בכ-45. הגורם הוסיף כי גם נושאת המטוסים האמריקנית "נימיץ" ממשיכה לשהות באזור הים האדום והמפרץ הערבי, אולם "הדבר לא קשור להתפתחויות בסוריה לפי שעה".

מוקדם יותר היום דיווחה סוכנות אינטרפקס הרוסית מפי גורם במטה הכללי של צבא רוסיה, כי כוח המשימה הקבוע של הצי הרוסי בים התיכון יתוגבר בקרוב בספינה נגד צוללת ובספינת הטילים "מוסקבה", בגלל "המצב הידוע השורר כעת במזרח התיכון". לדברי הגורם, ההחלטה התקבלה בשל המצב הנוכחי שנוצר במזרח הים התיכון, ש"דרש מאיתנו התאמות מסוימות בהרכב הכוח הימי". עוד הוסיף הגורם כי "בימים הקרובים הוא (הכוח) יתוגבר בספינה גדולה נגד צוללות של הצי הצפוני. לאחר מכן תצטרף אליה אניית הטילים 'מוסקבה' של צי הים השחור, המשלימה כעת משימות באוקיינוס האטלנטי ובקרוב תפנה לכיוון מיצרי גיברלטר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully