וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי תיעוד או עדים: 4 לוחמים נעצרו כי "הכו ערבי"

17.7.2014 / 11:31

החיילים, שהשתתפו בחיפושים אחר שלושת הנערים שנרצחו, נעצרו אחרי שאופנוען טען כי אחד מתוקפיו היה ג'ינג'י. הם לא זוהו במסדר זיהוי, ומעצרם הוארך ללא סנגורם. "בגלל ארגוני שמאל"

מבצע "שובו אחים" - חיילי צה"ל בפעילות באזור חברון – 21 ביוני 2014. רויטרס
החיפושים אחר שלושת הנערים, בחודש שעבר/רויטרס

כבר עשרה ימים שארבעה לוחמים ותיקים מגדוד לביא של חטיבת כפיר נתונים במעצר בשל חשד שהכו ערבי באזור חלחול, מצפון לחברון, בתחילת השבוע שעבר. הפרשה החלה לאחר שבלילה שבין ראשון לשני התלונן ערבי ממזרח ירושלים כי הותקף בצומת חלחול בעת שרכב על אופנוע. לדבריו, חיילים הכו אותו באגרופים ובאמצעות כלי הנשק שלהם והסבו נזק לאופנוע.

לא היו עדים לאירוע והוא לא תועד במצלמות. ואולם, כבר למחרת מיהרו חוקרי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) לעצור ארבעה לוחמים המוצבים באזור. המתלונן העיד כי אחד החיילים שהכו אותו הוא בעל שיער ג'ינג'י. החוקרים איתרו חייל ג'ינג'י המשרת באזור והוא נעצר יחד עם שלושה מחבריו ששמרו בליל האירוע על המאהל שהוקם בצומת חלחול לאחר חטיפת שלושת הנערים בגוש עציון.

לאחר המעצר פנו החיילים לארגון "חוננו", המסייע בין היתר לחיילים שנקלעו למצוקה משפטית על רקע ביטחוני. הארבעה הכחישו את מעורבותם באירוע ומסרו גרסאות עקביות שלפיהן עם סיום השמירה במאהל, הם צעדו לעבר בסיסם מבלי שעברו במקום האירוע. בנוסף, החיילים לא זוהו בידי המתלונן במסדרי זיהוי שנערכו. למרות זאת מעצרם הוארך, כשהטענה המרכזית של המשטרה הצבאית היא שהם היו באזור בשעת האירוע. בנוסף, חוקרי המשטרה הצבאית טענו כי קיים חומר סודי הקושר את החיילים למקרה.

עוד בוואלה! חדשות:
מטח לילי לעבר הדרום: יירוטים בשמי קריית גת וקריית מלאכי
"משרד הביטחון מפקיר לגורלם את החקלאים בדרום"
תיעדו נפילת רקטות תוך צעקות "אללה אכבר" - ונעצרו

התלונן כדי לקבל את כספי הביטוח?

ב"חוננו" הצביעו על שורת מחדלי חקירה, והחוקרים אישרו כי הם לא בדקו אפשרות שחיילי מילואים או אזרחים מעורבים באירוע, אלא הסתפקו בבדיקת הכוחות הסדירים שבאזור. תחילה האשימו החוקרים את הלוחמים בשיבוש החקירה וטענו שהאחרונים שימנו את נשקם באמצעות סולר כדי למנוע בדיקה של כלי הנשק. רק לאחר בירור נוסף חזרו בהם החוקרים ואישרו כי החשד לשיבוש היה מופרך.

נוסף על כך, רק לבקשת עו"ד חי הבר המייצג את החיילים מטעם "חוננו" נבדק אם יש ביטוח לאופנוע של המתלונן, והתברר כי אין ברשותו ביטוח. בעקבות כך, ובשל העובדה כי איש לא הבחין באירוע, נבדק חשד שלפיו המתלונן עשה תאונה עצמית והחליט להאשים חיילים בתקיפה כדי לקבל את כספי הביטוח. יצוין כי במצ"ח נמנעו מלבדוק אם למתלונן יש עבר פלילי.

במהלך ימי המעצר של החיילים החשודים התרחש אירוע חריג ביותר, כשביום ראשון נערך דיון בעניינם ללא נוכחות של עורך דין. עו"ד הבר הודיע למצ"ח עוד בבוקר כי יאחר לדיון שנקבע, וזאת בשל דיון אחר שבו ייצג לקוח. למרות זאת השופט רונן שור סירב להמתין להגעתו, ניהל דיון ללא נוכחות סנגור והאריך את מעצרם של החיילים עד יום חמישי. הבר ערער על ההחלטה והמעצר קוצר עד יום שלישי. אתמול, משזה נגמר, הוא הוארך שוב עד יום חמישי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השופט סירב להמתין להגעת עורך הדין. כלא צבאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

יש לציין כי ארבעת החיילים, אחד מהם הוא חייל מצטיין, השתתפו רק לאחרונה בחיפושים אחרי גיל-עד שער, איל יפרח ונפתלי פרנקל, שגופותיהם נמצאו לבסוף ליד חלחול. מקורביהם של החיילים הביעו זעם רב על המעצר ועל כך שבמקום לפעול בשטח, החיילים נאלצים לשהות במעצר ללא סיבה.

"מדובר בחקירה המתנהלת נגד ארבעה לוחמים ותיקים, על בסיס תלונה חסרת כל שחר אשר הוגשה על ידי תושב ערבי", אמר עו"ד הבר. לדבריו, "למרות הכחשתם הגורפת ודיווחם על כך שכלל לא היו במקום, ולמרות שבמסדרי זיהוי שנעשו למתלונן הוא לא הצליח כלל לזהות את החיילים, מסיבה שאיננה ברורה ממשיכות רשויות החקירה בצבא להתעקש ולבקש את המשך מעצרם של הלוחמים. יש לזכור כי התנהלות שכזו כלפי חיילים ואי-מתן אמון בסיסי בדבריהם עלולה לגרום לנזק רב ולערעור תחושת האמון שעוד נותנים החיילים במערכת הצבאית".

מארגון "חוננו" נמסר: "שוב ושוב אנו נתקלים בפניות של לוחמים בצה"ל ובמג"ב אשר מוצאים עצמם תחת חקירות בשל פעילותם הביטחונית. המצב שבו ארבעה לוחמים מצטיינים בצה"ל מוצאים עצמם עצורים זמן ממושך רק בשל תלונה לא ברורה של ערבי הוא מקומם. החיילים מכחישים כל קשר לאירוע ולא הוטחה בהם אף ראיה למעורבותם בו. מצער שצה"ל ממהר לפגוע בלוחמיו, רק בשל מוסר מעוות וחשש מפני ארגוני שמאל קיצוני וארגונים אנטישמיים בינלאומיים".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully