וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמה: בתי משפט לענייני אלימות במשפחה

הצעת חוק של ח"כ מרב מיכאלי קוראת בין היתר לאחד דיונים משפטיים של כל משפחה אצל שופט אחד, כדי לשפר את התיאום של גורמי האכיפה ואת אופן הטיפול במקרי אלימות במשפחה

לקראת ציון יום המאבק באלימות נגד נשים תעלה בקרוב חברת הכנסת מרב מיכאלי (העבודה) הצעת חוק הקוראת להקים בתי משפט ייעודיים לטיפול במקרי אלימות במשפחה. הצעת החוק, שהינה יוזמה משותפת של ח"כ מיכאלי ותנועת ויצ"ו, נועדה לצמצם את מקרי האלימות במשפחה, המופנית לרוב כלפי נשים. מתחילת השנה נרצחו בישראל לא פחות מ-19 נשים על ידי בן משפחה וכ-200 אלף נשים מוגדרות נשים מוכות. פרטי יוזמת החוק יפורסמו היום (שני) במסגרת יום עיון שייערך בכנסת בהשתתפות שרת המשפטים, ציפי לבני.

מטרת החוק היא להגביר את שיתוף הפעולה והתיאום בין כלל הגורמים האמונים על טיפול במקרי אלימות במשפחה, בהם גורמי קהילה, אכיפה, וענישה, וכן ולהוביל לצמצום היקף התופעה. על פי נייר עמדה שניסחה עורכת דין עירית גזית, מנהלת מערך הייעוץ המשפטי בויצ"ו ויוזמת החקיקה, אישור הצעת החוק יוביל להטבת הטיפול במקרי אלימות במשפחה, תוך התייחסות לצרכיהם של הקורבנות והפוגעים.

מירב מיכאלי נואמת לקראת ההצבעה על התקציב. יוני 2013. טלי מאייר
יוזמת ההצעה, ח"כ מרב מיכאלי/טלי מאייר

כיום פועלים יותר מ-300 בתי משפט ייעודיים לטיפול באלימות בארצות הברית, באנגליה, בקנדה, בספרד, במדינות דרום אמריקה ובמדינות נוספות. מדובר ביוזמה שתפעל על פי הנהוג בבתי משפט "פותרי בעיות". בישראל מדובר במסגרת שדנים בה בנושאי נוער ומשפחה. "המאפיינים הייחודיים של מערכת יחסים אלימה בתוך המשפחה והיעדר התיאום בין גורמי האכיפה, הטיפול ומערכת בתי המשפט מקשים על המערכות להתמודד בצורה יעילה עם התופעה ועם מניעתה", הסבירה גזית.

בתי המשפט הייעודיים יפעלו על פי כמה עקרונות, בהם עקרון "שופט אחד למשפחה אחת" – לפיו שופט אחד ידון במכלול ענייניה של המשפחה - במישור האזרחי, הפלילי והמשפחתי. כיום כל ערכאה משפטית דנה בנושא אחר הקשור לכל משפחה, ללא תלות בערכאות אחרות. איחוד הדיונים בפני שופט אחד יאפשר מעקב ותיאום בין גורמי האכיפה והטיפול, ועל פי הניסיון שנצבר בארצות הברית הדבר עשוי להוביל לעלייה בשיעור ההשתתפות של גברים אלימים בתכניות לטיפול ושיקום. בנוסף לכך, הקורבנות של גילויי האלימות יזכו להגנה טובה יותר מאשר כיום, הליכי המשפט יתקצרו והסיכוי לקבלת החלטות סותרות יצומצם.

הפעלת בתי המשפט הייעודים צפויה לשפר את ההחלטות השיפוטיות ולהגביר את היעילות של מערכת המשפט על ידי חשיפת כל הנתונים בפני השופט ושימוש במערכת ממוחשבת שמאפשרת העברת מידע בזמן אמת לכל המערכות הקשורות לתיק הנידון. היוזמה כוללת בנוסף הכשרת שופטים בתחום טיפול במקרי אלימות במשפחה ופיקוח על שיתוף הפעולה של התוקף עם גורמי הטיפול. "נדרשת אחריות מערכתית לטיפול בנגע האלימות במשפחה", אמרה גילה אשרת, יו"ר ויצ"ו ישראל. "אנו קוראות לשרת המשפטים ולראש הממשלה לקבל החלטה היסטורית ולקדם את הקמת בתי המשפט, כדי שנוכל לצמצם באופן משמעותי את מקרי הפגיעה בנשים ובילדים וכן כדי לקדם את שיקומם של הגברים הפוגעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully