וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל מכחישים האזנות: "מנסים להלבין את פעילות סנודן"

30.5.2014 / 18:02

גורמים ביטחוניים בכירים שהיו מקורבים למו"מ עם הסורים בשנות ה-90 אומרים שבניגוד לדיווח ב"ניוזוויק", ישראל לא האזינה לאמריקנים. "אי אפשר להסביר את ההתקפה הזאת"

משה יעלון נפגש עם מקבילו האמריקני צ'אק הייגל. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון משה יעלון ומקבילו האמריקני צ'אק הייגל/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

גורמים במערכת הביטחון וגורמים דיפלומטיים שהיו מקורבים מאוד לתהליך המשא ומתן עם הסורים בתיווך אמריקני בשנות ה-90 דחו על הסף את הטענות שעלו בדיווח של המגזין האמריקני "ניוזוויק" היום (שישי), שלפיהן האזינה ישראל לשיחות טלפון של בכירים אמריקניים באותה תקופה. "אין שחר לטענות הללו", טען אחד הגורמים בשיחה עם וואלה! חדשות. "זה נראה כמו ניסיון נוסף להלבין את הפעילות המתרחבת של סנודן (המדליף האמריקני אדוארד סנודן – א"ב). להראות שכל העולם 'מלוכלך', שכל העולם מאזין".

לדברי הגורם, יש כמה סיבות אפשרויות לפרסום, "ניסיונות לפגוע בשיתוף הפעולה ובתיאום המודיעיני האיכותי בין ישראל לארצות הברית, נקמה על דבריו של בוגי נגד האמריקנים (התבטאויות של שר הביטחון משה יעלון נגד התיווך האמריקני במשא המתן הישראלי-פלסטיני – א"ב), שהכעיסו מאוד בכירים בממשל האמריקני", הוא הסביר והוסיף: "ישראל מאזינה לפלסטינים, וזה לא חדש, אבל בהחלט לא לאמריקנים בשום צורה". גורמים ביטחוניים אחרים אמרו והוסיפו: "מדובר בטענות הזויות שאין להם בסיס. אין לנו דרך להסביר את ההתקפה הזאת".

ביל קלינטון, 1993. AP
האזינו לשיחותיו עם חאפז אסד? קלינטון/AP

הפרסום היום ב"ניוזוויק" מעורר שוב ביקורת חריפה בישראל, שכבר הכחישה בעבר טענות על ריגול אחר גורמים בארצות הברית. גורמים בדרג מדיני בכיר חזרו והצהירו כי ישראל לא מאזינה לאמריקנים בשום דרך, ואחד הגורמים ציין את ביקורו של שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל בישראל, שבו הוא הבהיר במסיבת עיתונאים עם השר יעלון כי הוא לא מכיר פעילות שכזו, ובכך הסיר את העננה מעל ישראל.

הדיווח היום התבסס על פרטים חדשים מתוך ספר חדש הנקרא "ניצחון מקולל: ההיסטוריה של ישראל והשטחים הכבושים", שעתיד לצאת לאור בשבוע הבא בבריטניה, ומחברו הוא אהרון ברגמן, חוקר בתחום מדע המדינה, ישראלי המחזיק באזרחות בריטית ומחברם של ספרים נוספים העוסקים במדינה היהודית והערבים. מהספר עולה כי שירותי המודיעין הישראליים האזינו לשיחות טלפון בין נשיא ארצות הברית ביל קלינטון לבין נשיא סוריה חאפז אסד בזמן המגעים להסדר שלום בין סוריה לישראל, וכן כי ישראל האזינה לשיחה שניהל שר החוץ הסורי בעת ששהה בניו יורק עם אסד, ודיווח לו על שיחותיו עם גורמים אמריקניים בכירים.

עוד ציטט ברגמן בספרו "גורמים פרטיים", שלטענתו סיפקו לו תמלילים של שיחות טלפון, ובהן אחת מ-1999 בין ראש הממשלה דאז אהוד ברק לבין הנשיא קלינטון. ברגמן אף מחזיק בעותק של מכתב שכתבה שרת החוץ בתקופת כהונתו של קלינטון, מדלן אולברייט, לבנימין נתניהו בכהונתו הראשונה כראש ממשלה, ובו היא מבטיחה שארצות הברית תתייעץ עם ישראל לפני שהיא מציעה הצעות שלום שעשויות להיחשב בעיניה בלתי מספקות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

בתוך כך, גורמים במערכת הביטחון, ובהם גורמים בתעשיות הביטחוניות בישראל, התלוננו לאחרונה על כך שהנפקת אשרות כניסה לארצות הברית מתעכבת מסיבות לא ברורות או ניתנת לתקופה קצרה ולא ממושכת כבעבר. "יש התעקשות לבדוק באילו מקומות ביקרנו בשנה החולפת ויש לנו הרושם שמישהו עוקב אחרינו", סיפר אחד הגורמים. "יש גורם אמריקני שרוצה לדעת היכן אנחנו פועלים כדי להבין עם אילו מדינות אנחנו מקיימים קשר ואילו מערכות וידע צבאי אנחנו משווקים, אחרת אי אפשר להסביר את הקפדנות והדקדקנות האמריקנית".

גורם ביטחוני בכיר ישראלי אמר בשבוע האחרון כי ישראל פועלת בתיאום מלא עם האמריקנים, בדגש על נושא היצוא הביטחוני ובהתאם לאמנה שנקבעה בין שני הצדדים. "אחרי פרשת ניסיון מכירת מטוס ה'פלקון' והמטוסים הלא מאוישים המתאבדים לסינים הופקו לקחים, הם יושמו וניתן עליהם דגש שמלווה באכיפה אגרסיבית. אין לאף אחד כוונה לפגוע באינטרס אמריקני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully