וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיות בתחקיר קנדי: חיזבאללה רצח את חרירי

רשת CBC הקנדית חשפה מסמכים מחקירת האו"ם, מהם עולה כי המתנקשים עמדו בקשר טלפוני עם חיזבאללה. קצין לבנוני שניתח את פלטי השיחות - נרצח. התחקיר מאשים את האו"ם בהתרשלות בחקירה

קצין בצבא לבנון וחוקרים של האו"ם חשפו ראיות נסיבתיות משמעותיות המפלילות את חיזבאללה בהתנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי. כך עולה מתחקיר שערכה רשת הטלוויזיה הציבורית בקנדה, CBC, וממצאיו פורסמו הבוקר (שני) גם ב"וושינגטון פוסט".

הראיה המרכזית, כך עולה מהתחקיר, היא דו"ח של פלטי שיחות טלפון, מהם עלה כי גורמים בכירים בארגון השיעי עמדו בקשר עם בעליהם של הטלפונים הסלולריים ששימשו לפוצץ את המטענים, מהם נהרגו אל-חרירי ועוד 22 בני אדם, בפברואר 2005 במרכז ביירות.

ישנה הערכה כי המידע הזה ישמש את התובע המיוחד של האו"ם, שצפוי להגיש עד סוף השנה כתבי אישום בפרשה, ואלו צפויים להיות מופנים גם נגד גם אנשי חיזבאללה. מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, כבר חזר והבהיר כי ארגונו אינו מכיר בחקירה או בכתבי האישום הצפויים. כזכור, הוא מאשים את ישראל בהתנקשות.

באו"ם סירבו היום להגיב באופן רשמי לפרסומים והבהירו כי המסמכים המצוטטים לכאורה בתחקיר הקנדי הם מסמכים סודיים של האו"ם, שאין לאיש הרשאה לחשוף אותם בפני גורמים נוספים. גם ראש ועדת החקירה המיוחדת, דניאל בלמאר, סירב להגיב.

הראיה המרכזית "נעלמה" לשנה וחצי

ממצאי התחקיר מהווים התפתחות משמעותית מבחינת הידוע עד כה על הגורמים שמאחורי ההתנקשות. בתחילת החקירה, נפל החשד על סוריה ועל גורמים המקורבים אליה, והתובע הראשון שחקר את הפרשה, דטלב מהליס הגרמני, אף קבע כי "לא ייתכן שהרצח בוצע ללא אישור מהדרגים הגבוהים בסוריה". ממשיכי דרכו של מהליס לא חשפו כל מידע מהחקירה - עד להדלפה הנוכחית.

ממצא מעניין נוסף שחשף התחקיר הקנדי, הוא מסמך מתוך החקירה, ממנו עולה כי קצין במודיעין הלבנוני, קולונל וויסאם אל-חסן, הוגדר כחשוד במעורבות ברצח. אל-חסן היה אחראי על אבטחתו של אחל-חרירי בזמן הרצח, אך ביום הרצח לקח יום חופש בגלל מבחן באוניברסיטה. האליבי שלו הוגדר על ידי החוקרים "חלש ולא עקבי". החוקרים המליצו לחקור אותו "בשקט", אך ראשי צוות החקירה התעלמו מההמלצה הזו. גם אל-חסן עצמו סירב לבקשת CBC להגיב לפרסומים היום.

אולם המחדל המרכזי, לכאורה, בחקירת האו"ם, כפי שעולה מהתחקיר, נוגע לעיכוב שחל בטיפול בראיה המרכזית: רשימת פלטי שיחות הטלפון מהמכשירים ששימושו בהתנקשות. קולונל מוחמד עיד, מהנדס מחשבים לבנוני, ערך רישום של כל שיחות הטלפון הסלולרי שנערכו באזור הרצח, ובתוך זמן קצר "עלה" על הטלפונים ששימשו את חוליית המנתנקשים וסייעניה. כל אלו הובילו בסופו של דבר לבית חולים שבבעלות חיזבאללה בדרום ביירות, ולעוד כמה טלפונים רשמיים של חיזבאללה.

ואולם, על פי CBC, בזה הסתיים הטיפול בעניין באותו שלב - "מישהו הקליד את הדו"ח למחשב על ידי מישהו שלא הבין את משמעותו או לא היה לו אכפת. הוא נעלם". רק שנה וחצי מאוחר יותר, גילה צוות חוקרים בריטים שעבד עבור האו"ם את הדו"ח, יצר קשר עם עיד ופתח את כיוון החקירה הזה. שמונה שנים מאוחר יותר, נרצח קולונל עיד בפיצוץ מכונית תופת. התחקיר גם מאשים את האו"ם בכשלון בהגנה עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully