וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: לא נאפשר מירוץ חימוש גרעיני במזה"ת

בביקור בשדרות הביע המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב התנגדות להתניית שיחות ישירות עם אירן בהפסקת העשרת האורניום

(וידאו: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית ברק אובמה הביע הערב (רביעי) תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה ועל תושביה, מפני הבאים לפגוע בה במסיבת עיתונאים שערך בשדרות. "האיום על ביטחונה של ישראל מתחיל בשדרות אבל לא נגמר שם, כמו בפיגוע אתמול בירושלים, בחימוש מחדש של החיזבאללה, בנחישות האירנית להתחמש בנשק גרעיני ובאיומיה על ישראל".

אובמה הביע התנגדות לעמדתו של ממשל ג'ורג' בוש להימנע משיחות ישירות עם האירנים, עד שאלו יפסיקו את תהליך העשרת האורניום, משום שעמדה זו מונעת את פתרון הבעיה. כשנשאל לגבי הכרזתו בעבר אם יהיה מוכן להיפגש עם נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד ללא תנאים מוקדמים, אמר כי יעשה זאת "בזמן ובמקום שיתאימו לי", ו"אם אני אחשוב שזה יקדם את האינטרסים הביטחוניים של ארה"ב". בהמשך הוסיף כי, "אינני נאיבי לגבי טבעו של המשטר האירני".

"אם נמשיך להציע תמריצים וסנקציות, ואירן תמשיך לדחות הצעות שכאלה, זה ימצב אותנו בעמדה טובה יותר בנסיוננו לגייס את תמיכת הקהילה הבינלאומית לצעדים יותר חריפים. חשוב מאוד שנמצה כל דרך לפתרון הבעיה ולאותת לקהילה הבינלאומית שזו עדיפות עליונה עבורנו ואנו מוכנים לעשות הכל כדי לפתור אותה, אך לא נרשה למירוץ התחמשות גרעינית לצאת לדרכו במזרח התיכון", אמר אובמה.

"אהיה מוכן להיפגש עם כל מנהיג"

אובמה שב ואמר כי הוא תומך בכך שירושלים תישאר בירת ישראל. "לא שיניתי את עמדתי בנושא ירושלים", אמר. "חשוב שלא נחלק את העיר לחצי, אולם זה נושא שעלינו להשאיר לישראלים ולפלסטינים לפתור בעצמם, מכיוון שזהו איננו תפקידה של ארה"ב להכתיב הסכם, אלא לתמוך בצדדים".

בפתח דבריו אמר אובמה: "היה לי את הכבוד לפגוש את התושבים האמיצים של שדרות". לדבריו, "תושבי שדרות מפגינים אומץ לב בכך שהם לא עוזבים את העיר". אובמה סיפר כי פגש גם את אושר טוויטו שאיבד את רגלו כתוצאה מפגיעת קסאם. "אנו עומדים לצד תושבי שדרות. רקטות הקסאם מכוונות לעבר אזרחים ולא לחיילים, מצב שהוא בלתי נסבל". לדבריו, "אמריקה תמיד תעמוד לצד ישראל ותתמוך בזכותה להגן על עצמה".

"אני לא חושב ששום מדינה היתה משלימה עם מצב שבו טילים נורים על ראשי אזרחיה. תפקידה של כל מדינה הוא קודם כל להגן על אזרחיה. אם מישהו היה יורה טילים על ביתי, היכן שבנותי ישנות מדי לילה, הייתי עושה הכל כדי לעצור זאת. אני מכבד את העובדה שישראל עושה אותו הדבר", אמר אובמה.

"טרור הוא טרור הוא טרור"

שרת החוץ ציפי לבני אמרה במסיבת העיתונאים כי "אזרחי ישראל מאמינים בשלום, אך הם סובלים בשנים האחרונות ממתקפות טילים". היא הוסיפה, כי "נסוגנו מעזה בתקווה שהמתונים ישתלטו עליה ונצעד לעבר השלום, אך בפועל קיבלנו השתלטות של חמאס והקיצוניים". לדבריה, "העימות האמיתי באזור הוא בין מתונים לקיצוניים".

לבני פנתה לאובמה ואמרה: "נוכחותך כאן שולחת מסר לא רק לישראלים אלא גם לאלה שמבקשים לחיות בשלום גם בעזה. זה שולח מסר חשוב לאזור כולו. ראית את הטילים שחלקם יוצרו בבית וחלקם מאירן. טרור הוא טרור הוא טרור, ואין מטרה צודקת בטרור. זהו מסר שחמאס צריך להבין. ישראל וארה"ב לא חולקות רק ערכים אלא גם הבנה משותפת על מה שחשוב שיקרה פה באזור".

לבני הדגישה כי "אנחנו ממשיכים לדון עם המתונים בניסיון להגיע להסכם שלום, אך יש להבין שהמצב בעזה הוא לא רק בעיה ישראלית, אלא גם פלסטינית, מכיוון שחמאס מייצג אידיאולוגיה קיצונית שהופכת את עזה למכשול בחזון השלום ולמכשול בדרך למדינה פלסטינית. עלינו להמשיך במו"מ עם המתונים ובמקביל להמשיך להילחם בחמאס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully