וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא מצרים מפנה מפגינים מהכיכר, התנועה חודשה

אחרי 3 שבועות מנסה מצרים לחזור לשגרה. החיילים דחפו מאות מפגינים, הדורשים לוודא ש"הצבא עומד במילתו", אך לא נרשמו עימותים אלימים. הצבא: "רוצים שעד סוף היום לא יישארו מפגינים"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

חיכוכים מעיבים על החזרה לשגרה: חיילים של צבא מצרים כיתרו הבוקר (ראשון) כמה מאות מפגינים שנותרו בכיכר א-תחריר בקהיר והחלו לפנות אותם מהכיכר, בעוד תנועת כלי הרכב במקום מחודשת לראשונה מאז פרוץ המהומות במדינה. בכמה מקרים נאלצו החיילים לפרק בעצמם אוהלים ולדחוף מעט את המפגינים, אולם לא נרשמו גילויי אלימות משמעותיים. עם זאת, במהלך הבוקר התחדשה זרימת המפגינים אל הכיכר, והמאות הפכו לאלפים.

המפגינים שנותרו בכיכר והקימו בה אוהלים התכוונו להישאר שם כדי לבחון אם הצבא יעמוד בהתחייבויתיו ובדרישות המפגינים. סאופט חגזי, ממנהיגי המפגינים, אמר אתמול כי "אם הצבא לא יעמוד במילתו, ההתנגדות שלנו תחזור ובמימדים גדולים עוד יותר". בין היתר, דורשים המפגינים את הסרת תקנות מצב החירום, התקפות במדינה זה 30 שנה.

הבוקר פנה אל המפגינים מפקד המשטרה הצבאית של צבא מצרים, מוחמד איברהים מוסטפא עלי, והורה להם לעזוב את המקום. "אנחנו לא רוצים שיישארו מפגינים בכיכר בסוף היום הזה", אמר עלי למפגינים ולעיתונאים בכיכר.

היום תקיים ממשלת המעבר בראשות אחמד שפיק את ישיבתה הראשונה מאז התפטרות מובארק, לאחר שהמועצה הצבאית העליונה, שקיבלה את סמכויות הנשיא, הורתה לה לנהל את ענייני המדינה למשך תקופת המעבר. דובר הממשלה הבהיר הבוקר כי היא לא תעבור שינוי משמעותי ותישאר בהרכבה הנוכחי במהלך תקופת המעבר, עד שתיבחר הנהגה חדשה למדינה. "מטרתה העיקרית של הממשלה הנוכחית היא להשיב את הביטחון, להתניע מחדש את הכלכלה ולדאוג לחיי היומיום", אמר הדובר. "בעוד כמה חודשים תחליף אותה ממשלה חדשה שתתבסס על עקרונת דמוקרטיים".

בכיכר א-תחריר הגיבו להודעת הממשלה בכעס, והסבירו כי הם מחכים למוצא פיו של הצבא בעניין. "אנחנו ממתינים לתשובות ברורות מהצבא לגבי תקופת המעבר, וההצהרות האלו מהממשלה רק גורמות לאנשים להתעמת עם הצבא", אמר הבוקר עבדאללה חלמי, אחד ממנהיגי "איחוד צעירי המהפכה" שהיה מעורב בהובלת ההפגנות בכיכר. "אנחנו מנסים להרגיע את המצב, אבל הם ממשיכים עם הפרובוקציות".

חיילים מצרים ומפגינים בכיכר תחריר בקהיר. רויטרס
מפגין מול חיילי משטרה צבאית בכיכר, הבוקר/רויטרס

חנויות נפתחו לראשונה

עשרות מיליוני מצרים התעוררו הבוקר למצרים חדשה. ההמונים עדיין לא יודעים איך תיראה ארצם בשנים הקרובות, אבל אחרי 30 שנות שלטונו של הנשיא, חוסני מובארק, וכמעט שלושה שבועות של מהומות אלימות – הם מעדיפים לחשוב על היום ולא על מחר.

אווירת המתח ששרתה ברחובות מצרים בשבועות האחרונים התחלפה בסוף השבוע באווירת קרנבל שמחה ברחובות קהיר וברחבי מצרים. ההמונים שרו ורקדו ברחובות, אזרחים הצטלמו עם חיילים מחויכים וזיקוקים האירו את השמיים. אמש, לקראת שעות הערב, החלו כבר להיראות סימנים ראשונים לחזרה לשגרה. חנויות האופנה והמוזיקה נפתחו, לראשונה מאז פרוץ המהומות, אולי במטרה לנצל את האופוריה ולשפר את המאזן שנפגע במהומות.

בתוך כך, החל אמש הפיקוד העליון של צבא מצרים בסדרת פגישות שמטרתן הסדרת העברת השלטון הזמני לידיהם. ראש המועצה הצבאית העליונה, שר ההגנה מוחמד חוסיין טנטאווי, נפגש עם ראש בית המשפט החוקתי ושר המשפטים על מנת לדון בהיבטים החוקתיים של העברת השלטון. בנוסף, הוא נפגש עם שר הפנים על מנת לדון בפרישה חדשה של כוחות המשטרה. היום צפויה המועצה הצבאית העליונה להיפגש גם עם מספר מומחים למשפט חוקתי, כדי לדון במצב החוקתי במדינה ובהיבטים החוקתיים של התפטרות מובארק והעברת ענייני ניהול המדינה לידי הצבא.

טנטאווי אף שוחח אמש עם שר הביטחון, אהוד ברק. במקביל, בירך ראש הממשלה נתניהו על על הודעת המועצה הצבאית העליונה של מצרים בראשות טנטאווי, לפיה בכוונתה לכבד את הסכם השלום עם ישראל. "אני מברך על הודעת צבא מצרים בדבר המשך כיבוד השלום עם ישראל", מסר נתניהו בהודעה. "הסכם השלום רב השנים בין ישראל למצרים תרם רבות לשתי המדינות והוא אבן יסוד לשלום וליציבות במזרח התיכון כולו".

עדכון ראשון: 5:10

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully