וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין: "לא פשוט" לקבל הזמנת אירן למתקני הגרעין

האם התרגיל האירני נכשל? טהרן הזמינה את נציגי חלק מהמעצמות לסיור, במעין מסלול ”עוקף פקחים”. יום לפני הביקור, סין והאיחוד האירופי כבר סירבו, ואילו רוסיה מתחמקת מתשובה ברורה

סין דחתה היום (חמישי) את הזמנת אירן לשגרירה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), לערוך סיור במתקניה הגרעיניים בסוף השבוע הקרוב. לא ניתנו סיבות עקרוניות לדחייה, שהוסברה בשיקולים של לוחות זמנים. "הנציג שלנו בסוכנות בווינה עדיין נמצא בסין כרגע, אז יהיה זה לא פשוט עבורו להגיע לאירן", אמר דובר משרד החוץ בבייג'ינג, הונג ליי, בתדרוך לעיתונאים. הוא לא הרחיב בנושא.

סין הייתה שותפה להחלטה האחרונה של מועצת הביטחון להטיל סנקציות על אירן, אך מתנגדת לצעדים החד-צדדיים הנוספים שנקטו ארה"ב והאיחוד האירופי נגדה. לסין יש קשרי מסחר הדוקים עם אירן.

בשבוע שעבר הזמינה אירן במפתיע כמה שגרירים לסיור - בין היתר מסין, מרוסיה ומהאיחוד האירופי אך לא מארה"ב, מצרפת או מבריטניה - במתקן העשרת האורניום בנתנז ובמתקן המים הכבדים באראק, ב-14-15 בינואר.

דיפלומטים העריכו כי מדובר בניסיון לעקוף את מנגנון הפיקוח על תוכנית הגרעין שלה, ולזרוע פילוג בין שש המדינות המייצגות את הקהילה הבינלאומית במגעים מולה, שבוע לפני סבב השיחות הבא, שאמור להתקיים ביום שישי הבא באיסטנבול.

האיחוד האירופי כבר סירב להזמנה, ורוסיה נותרה המדינה המרכזית האחרונה שטרם השיבה לה. בהתייחסות האחרונה לנושא במוסקבה, אמר היום שר החוץ סרגיי לברוב כי ההזמנה האירנית "ראויה לתשומת לב, ויש לברך עליה" - אך הוא נמנע מהודעה על קבלתה או דחייתה. לברוב הדגיש כי יש לברך על כל צעד שמראה על פתיחות מצד טהרן, אך הוסיף כי ביקור במתקני הגרעין איננו תחליף לפיקוח רציף של סבא"א או לשיחות עם המעצמות.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully