וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קירגיזסטן: חשש שהמהומות יתפשטו לבירה

בכיר באו"ם קרא לאפשר לארגונים הומניטריים לעזור לנפגעים במהומות בדרום קירגיזסטן, שעלולות להתפשט גם לבישקק. בתוך כך, נציבות האו"ם לזכויות אדם מסרה כי יש ברשותה עדויות לכך שהאלימות תוכננה מראש ולא כוונה נגד המיעוט האוזבקי

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

קירגיזסטן חייבת להקים מסדרון הומניטרי, כדי שארגוני הסיוע יוכלו לעזור לאנשים שנפגעו בעימותים האתניים בדרום המדינה. כך אמר היום (שלישי) סגן מזכ"ל האו"ם לין פאסקו. לדבריו, ארגונו מעוניין לסייע לאוזבקיסטן על מנת להבטיח שהיא תוכל להתמודד עם הפליטים האוזבקים הזורמים אליה. הבוקר החלו להגיע לאזור מטוסים עליהם ציוד סיוע, בעוד מספר מדינות, ביניהן גרמניה, פקיסטן טורקיה, וסין, החלו בפינוי אווירי של אזרחיהן.

אתמול הודיע ממשלת אוזבקיסטן כי היא סוגרת את הגבול שלה עם קירגיזסטן, לאחר שיותר מ-100,000 בני אדם חצו את הגבול, למרות בקשות האו"ם להשאירו פתוח. "נפסיק לקבל פליטים מהצד הקירגיזי מפני שאין לנו מקום בשבילם ויכולת לטפל בהם", אמר אמש סגן ראש הממשלה של אוזבקיסטן, עבדאללה אריפוב.

פליטה אוזבקית בקירגיזסטן מחכה לעבור את הגבול לאוזבקיסטן. Faruk Akkan, AP
אוזבקיסטן סגרה את הגבול שלה למעבר פליטים מקיריגזסטן/AP, Faruk Akkan

לפחות 170 בני אדם נהרגו בסביבות העיר אוש וג'לאלבד בדרום המדינה במהלך העימותים האתניים החמורים ביותר זה 20 שנה. המהומות שהחלו ביום חמישי בלילה החריפו במהלך סוף השבוע. מומחים חוששים שאם המצב בדרום קירגיזסטן, החולק גבול עם אוזבקיסטן וטג'יקיסטן, יהפוך לכאוס, הדבר ייתן תנופה למורדים איסלמיסטים.

שליח האו" ם לאזור מירוסלב ינקה אמר כי על ממשלת קירגיזסטן לנקוט בכל צעד אפשרי כדי להבטיח שהאלימות לא תגלוש לאזורים אחרים במרכז אסיה. "יש לשמור על הקונפליקט כאירוע מקומי", אמר ינקה לעיתונאים.

בקייב הצעיר נעצר

היום מסר משרד נציבות האו"ם לזכויות האדם בג'נבה כי נראה שהמהומות בקירגיזסטן החלו בחמש התקפות מאורגנות, ועלולות לצאת מכלל שליטה. "יש לנו עדויות שהאירועים לא היו עימותים אתניים ספונטניים – שבמידה מסוימת זה היה מאורגן, ממוקד, ומתוכנן היטב", אמר דובר משרד הנציבות.

הוא הוסיף, כי נראה שהחמושים שהחלו את ההתקפות ניסו לעורר תגובה. "אז ייתכן שזאת טעות לתאר את זה, לפחות במקור, כקונפליקט אתני. נראה שהיו אג'נדות אחרות מאחוריהן בתחילה. אבל ברגע שזה התפשט לאורך קווים אתניים, אז ודאי שאתם מקבלים חלוקה ברורה ותגובות נגד, שהן מסוכנות במיוחד", אמר נאווי פילאיי.

גם גורמים בממשלת קירגיזסטן אמרו היום כי לדעתם ההתקפות תוכננו מראש ואף מומנו מראש, ולכן הם חוששים כי הפורעים שקיבלו תשלום ירחיבו את ההתקפות צפונה לעיר הבירה בישקק ומעבר. ביום ראשון נעצר באנגליה מקסים בקייב, בנו של נשיא קירגיזסטן המודח קורמנבק בקייב. הממשלה הקירגיזית דורשת את הסגרתו בטענה כי הוא אחראי להתססת האלימות ולמימון הפעולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully