וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה בפחם: תכנית אובמה למאבק בזיהום האוויר

רויטרס

26.6.2013 / 9:46

נשיא ארה"ב הכריז על מיזם פדרלי לצמצום פליטת גזי חממה: "אין בי סבלנות למי שמתכחש לאמת". התכנית נועדה לעקוף את הקונגרס בצו נשיאותי והרפובליקנים זועמים: "זה מטורף"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הציג אמש (שלישי) תכנית פדרלית רחבת-היקף להפחתת זיהום האוויר ולהתמודדות עם שינויי האקלים. בצעד שמרתיח את הרפובליקנים, התכנית תופעל בצו נשיאותי וללא אישור הקונגרס, ובבית הלבן אמרו כי היא תוכן לביצוע לקראת 2014.

בנאום תחת שמש קופחת באוניברסיטת ג'ורג'טאון, קרא אובמה להגביל את פליטת הפחמן מכל תחנות הכוח בארה"ב, ואמר כי שיקולי איכות סביבה יהוו שיקול בכל צעד של הממשל. החלטה שכזו תוכל להשפיע על מגוון של נושאים, מקביעת גובה של גשרים ועד אספקת חשמל לכוחות הצבא מעבר לים.

נשיא ארה"ב ברק אובמה. אוניברסיטת ג'ורג'טאון, וושינגטון הבירה. יוני 2013. AP
הנשיא אובמה מנגב את מצחו, אמש בנאומו באוניברסיטת ג'ורג'טאון/AP

"כנשיא, כאב וכאמריקני, באתי לכאן כדי לומר לכם שאנחנו חייבים לפעול", אמר אובמה לסטודנטים שהאזינו לנאומו. הוא מתח ביקורת חריפה על מי שטוענים ששינויי האקלים אינם מהווים איום כלפי האנושות, ואמר: "אין בי סבלנות למי שמכחיש שמדובר באתגר אמיתי. אין לנו זמן לוועידה של 'אגודת כדור הארץ השטוח'".

אובמה אמר כי שינויי האקלים מהווים איום מיידי על כדור הארץ, משום ש-12 השנים האחרונות היו החמות ביותר שנמדדו אי פעם. "אני מסרב לדון את הדור שלכם ואת הדורות הבאים לחיות בכוכב שאי אפשר לתקן אותו", אמר. "ייתכן שלא נחיה כדי לחזות בהשפעה המלאה של השאיפה שלנו, אך יהיה לנו סיפוק בידיעה שאנו משאירים מאחור עולם טוב יותר לילדים מאשר זה שהיה לנו".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
תחנת כוח מופעלת עם פחם, טקסס. AP
בעלי המפעלים מתריעים מפגיעה בהכנסות. תחנת כוח מופעלת בפחם בטקסס/AP

אובמה אישרר אמש את הבטחתו משנת כהונתו הראשונה ב-2009, לפיה עד סוף העשור, מפעלים יחויבו להפחית את פליטת גזי החממה ב-17% מרמתם הנוכחית. פעילים לאיכות הסביבה טוענים שמדובר בתקנה מקלה לעומת זו הנהוגה באיחוד האירופי.

הרפובליקנים המומים מעקיפת הקונגרס

במסגרת התכנית שהציג אובמה, לראשונה יחויבו מפעלים להגביל את פליטת הפחמן שלהם, גם במפעלים קיימים. הצעד הבולט ביותר בתכנית הוא כאמור עקיפת הקונגרס, מחשש שהמיזם יחסם בבית הנבחרים, והוראה ישירה לאכיפתה באמצעות הסוכנות להגנת הסביבה. יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר מהמפלגה הרפובליקנית, כינה את התכנית של אובמה "מטורפת לחלוטין". מנהיג המיעוט בסנאט, מיטש מקונל, אמר כי מדובר ב"מלחמה על הפחם". שבעה מושלים ביקשו מהנשיא אובמה לזנוח את התכנית, בטענה שהיא תגרום לסגירה של תחנות פחם ותמנע בנייה של תחנות חדשות.

בנאומו התייחס אובמה גם לתכנון המיזם הרווחי של צינור הנפט הגדול, שאמור להיבנות בין קנדה לבתי הזיקוק בטקסס, ואמר כי יאשר את הנחתו רק אם יוכח שהוא אינו מזהם את האוויר. עם זאת, הוא לא התחייב למנוע לחלוטין את המיזם המשותף של שתי המדינות. "הפרויקט ישרת את האינטרסים שלנו רק אם לא יחמיר באופן משמעותי את זיהום האוויר", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully