וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלים בבוסטון: "מייאש שהטרור נמצא בכל מקום"

בקהילה היהודית בבוסטון הופתעו מהפיגוע במרתון: "עולים זיכרונות לא נעימים ויש תחושת מועקה מוכרת". אובמה עדכן: "לא יודעים אם זו הייתה פעולה של ארגון או של יחידים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

גורמי אכיפת החוק בארצות הברית מנסים למצוא גם היום (שלישי) קצה חוט בחקירת הפיגוע שאירע אתמול בקו הסיום של מרתון בוסטון, אשר יוביל לאחראים למותם של שלושה בני אדם ולפציעתם של כ-176 נוספים. אנשי הקהילה היהודית בעיר וכן ישראלים המתגוררים בה אמנם הופתעו מפיגוע הטרור שפקד את עיר הבירה של מדינת מסצ'וסטס, אך לדברי חלק מהם, התחושות שאופפות אותם זהות לתחושות שחשו כשאירעו פיגועי טרור בישראל בשנים האחרונות.

פיצוץ במרתון בוסטון, אפריל 2013. Charles Krupa, AP
מקום הפיצוץ בבוסטון/AP, Charles Krupa

"מצד אחד, זה זורק אותך ישר בחזרה לזיכרונות לא נעימים, ויש תחושת מועקה מאד מוכרת", אמר לוואלה! חדשות רותם, סטודנט ישראלי המתגורר בבוסטון. "התחושה שהטרור הוא חלק מהחיים בכל מקום מייאשת קצת. מצד שני, בהשוואה לחברים האמריקאים שלי, אני מרגיש שקל לי יותר לעכל את זה – האירוע מעלה פחות שאלות, מערער פחות אמיתות, מייצר פחות חרדות ומשפיע פחות על ההתנהגות", הוסיף.

מפקד המשטרה המקומית בבוסטון הודיע במסיבת עיתונאים כי עד כה לא נעצרו חשודים בביצוע הפיגוע, שבו הוטמנו שתי פצצות סמוך לקו הסיום של המרתון. עד כה אף גוף לא קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. בשעות הלילה, שעון ארצות הברית, פשטו קציני משטרה על כמה דירות בעיר רוויר, פרבר של בוסטון, וערכו שם חיפושים. משטרת מדינת מסצ'וסטס אישרה כי הפשיטה נעשתה בעזרת צו חיפוש הקשור לחקירת הפיצוצים במרתון, אך לא סיפקה פרטים נוספים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הנשיא האמריקני ברק אובמה מעדכן את הכתבים לאחר הפיצוצים בבוסטון. רויטרס
עדיין אין קצה חוט. אובמה/רויטרס

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מסר הערב הצהרה נוספת באשר לפיגוע וסיפר כי ה-אף.בי.איי ממשיך בחקירת הפיגוע במטרה להביא את האחראים לדין. לדבריו, "אנחנו לא יודעים אם זו הייתה פעולה של ארגון טרור, פעולה של יחיד או יחידים. כשיהיו בידינו פרטים נוספים, נעדכן". הוא שיבח את התגובה של האמריקאים, שלדבריו הפגינו "אחדות וגבורה" בהתמודדות עם הפיגוע.

הסטודנט הישראלי סיפר כי "בזמן הפיצוץ היינו בדרך חזרה הביתה כי חבר שלנו, שעודדנו אותו במהלך המרתון, סיים את הריצה שלו. חברים טובים שלנו היו ליד קו הסיום, באזור המפגש של הרצים עם המשפחות. הבנו שהיו פיצוצים, אבל היה קשה להאמין שמדובר בפיגוע טרור. זה הרגיש תלוש מהמציאות להיקלע לאירוע טרור בבוסטון, במיוחד באירוע ספורט עממי כזה, ביום הכי יפה בשנה בבוסטון". רותם הוסיף כי כוחות ההצלה והחירום הגיעו למקום הפיצוץ תוך דקות ספורות. "האמריקאים מסודרים מאוד. פינוי הפצועים היה מהיר מאוד כי הפיצוץ עצמו אירע סמוך לאוהל העזרה הרפואית, ובמקום היו אנשי הצלה רבים וציוד רפואי. תוך זמן קצר מאוד רוב הפצועים פונו. בהשוואה לישראל, המשאבים שהוקצו לטיפול בנפגעים רבים יותר".

פיצוץ במרתון בוסטון, אפריל 2013. Charles Krupa, AP
הפינוי היה מהיר מאוד. זירת הפיגוע/AP, Charles Krupa

רותם הסביר כי פיגוע הטרור בבוסטון הגביר בקרב התושבים את תחושת האחדות. "אנחנו עדיין מעכלים את זה ובהחלט רואים עלייה דרמטית בתחושת הפטריוטיות - דגלי ארצות הברית, סיסמאות בעד חופש וחירות". לדבריו, "אתמול התושבים לא יצאו מהבתים, כי אף אחד לא ידע אם יש פצצות נוספות. זו אומה חרדה מאוד ואני לא אתפלא אם יעבור זמן רב עד שהחיים יחזרו פה לשגרה מלאה. התקשורת מנהלת מסע הפחדה, כמצופה. לגבי חברים שלי, יש תחושה של חוסר נוחות, של ניסיון להבין מחדש איך העולם עובד".

ליאור טייכמן, ישראלי שחי עם אשתו בבוסטון ועובד בה, סיפר כי תושבי העיר "לא חוו את זה כמו שחווים זאת בישראל. האמריקאים מאוד לחוצים ממה שקרה, הם כל הזמן מוודאים אחד עם השני שהכול בסדר. הלחץ מורגש". לדבריו, הפיגוע הזכיר לו את המצב בישראל. "לא מעט אמריקאים שאלו אותי אם ככה זה בישראל בכל פיגוע. לנו יש ניסיון באירועים כאלה, אבל להם אין מושג. גם לא הייתה שום התרעה מפני אירוע כזה". טייכמן הוסיף כי "הפיגוע אתמול עורר בנו געגוע לישראל, כי כשזה קורה בארץ, אתה אומר לעצמך 'זו הארץ שלנו', ופה זה לא קשור לכלום".

פיצוץ במרתון בוסטון, אפריל 2013. Charles Krupa, AP
רגע הפיצוץ/AP, Charles Krupa

אנשי הקהילה היהודית בבוסטון, שמודאגים מהמצב החדש בעירם, נערכים להגברת האבטחה סביב מוסדות הקהילה. "זה זעזע את כולם. התושבים לא מורגלים לדברים כאלה פה. כרגע לא ברור מי אחראי לזה אבל ברור שהפיצוצים, שאירעו אחד אחרי השני, מצביעים על כך שזו לא הייתה תאונה, אלא אירוע מתוכנן", אמר הרב יוסי זקלוס, מנהל בית חב"ד בבוסטון. הוא הוסיף כי בעקבות הפיגוע תוגברה האבטחה סביב מוסדות יהודיים בעיר. הרב, שנכח במרתון, סיפר כי "הגעתי לנקודת הסיום כדי להניח תפילין לעוברים ושבים. פתאום שמענו פיצוץ אדיר. עמדתי במרחק רחוב ממקום הפיצוץ. אנשים התחילו לרוץ לכיוון השני ומיד לאחר מכן אירע פיצוץ שני. ראיתי אש ועשן, האנשים היו מבוהלים".

הרב זקלוס אמר כי הפיגוע הזכיר לו את המצב בישראל. "מיד כשזה קרה נזכרתי בכל הפיגועים שתושבי ישראל סובלים מהם. אני בעצמי הייתי לפני מספר שנים בישראל וחוויתי זאת", הוסיף. "ניסיתי לעזור כמה שאני יכול לכל מי שיכולתי. כיוונתי את האנשים, דיברתי ועודדתי אותם". אחת מחברות קהילת בית כנסת ישראל בבוסטון אמרה כי "תמיד יש את החשש שדבר כזה יקרה בכל מדינה, כמו שכולנו יודעים כתושבי מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully