וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גרם לספרד מוכת האבטלה לפתוח את שעריה ליהודים?

שיעור האבטלה במדינה מגיע ל-26% והמשבר הכלכלי אינו קרוב לסיום. אך כמדיניות עקבית, ספרד מחבקת את המהגרים, מעניקה להם זכויות נרחבות ורואה בהם חלק בלתי נפרד מהחברה

צילום: עוז מירון, טל אנגלנדר, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

ביום שישי אישרה ממשלת ספרד חוק חדש, המתיר לצאצאיהם של מגורשי ספרד להגיש בקשה לקבלת אזרחות בהליך מזורז. לפי הערכות שהתפרסמו בתקשורת המקומית, עד 3.5 מיליון יהודים עשויים ליהנות מההטבה.

למרות שהקריטריונים הסופיים לקבלת אזרחות ספרדית טרם נקבעו, החוק החדש מעורר סקרנות רבה, ומעניין לשאול מה גרם לספרדים, הנתונים במשבר כלכלי עמוק, "לחלק" דרכונים לאוכלוסייה זרה.

ראשית, חשוב לדעת שלא מדובר בצעד חסר-תקדים. מבין מדינות ה-OCED, ספרד היא המדינה שקולטת הכי הרבה מהגרים אחרי ארצות הברית. עוד לפני המשבר הכלכלי העולמי, בשנים 2009-2000, אוכלוסיית המהגרים בספרד ריבעה את עצמה, מ-1.5 מיליון ל-6.5 מיליון. כיום המהגרים מהווים כמעט 13% מאוכלוסיית ספרד, כשמרבית המהגרים באים מרומניה וממרוקו.

האם אתם בזכאים? עיינו ברשימת השמות האפשרית

מובטלים בספרד. מדריד, ינואר 2014. AP
שוטר מכה מפגין, שמחה נגד פינוי נכה מדירתו במדריד, בחודש שעבר/AP

מעיון בכמה מחקרים שנערכו בנושא מהשנים האחרונות, עולה תמונה מסקרנת, לפיה המשבר הכלכלי החמור בספרד לא התבטא בשנאה כלפי מהגרים, אלא להיפך. ההגירה נתפשת יותר מכל כחלק מהמודרניזציה שעוברת על ספרד, וכצורך של שוק העבודה. בספרד גם אין ביטוי משמעותי למפלגות המתנגדות להגירה או כאלה שדוגלות בגזענות (המצב שונה בחבל קטלוניה, הדורש עצמאות).

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

האיסלאמופוביה דילגה על ספרד

לדוגמה, ב-2004, אחרי גל הפיגועים הרצחניים במדריד, שגבו את חייהם של כמעט 200 בני אדם, לא התעורר בספרד גל אנטי מוסלמי, חרף העובדה שהמחבלים היו ממוצא מרוקני. זאת, בניגוד לארה"ב, שבה הורגשה איסלאמופוביה עזה אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר, בדומה למדינות נוספות באירופה שבהן היכה טרור על רקע דתי.

ספרד לא רק רואה במהגרים חלק בלתי נפרד מהחברה, אלא גם מעניקה להם זכויות נרחבות. בשנת 2000 עברה רפורמה ברווחה, שהקנתה גם למהגרים הלא-חוקיים זכויות בסיסיות, כגון חינוך ושירותי בריאות, בתנאי שנרשמו בלשכת האוכלוסין. ב-2003, הפרלמנט השמרני בספרד העביר חוק, שהתיר לממשלה להשתמש במאגרי מידע כדי לאתר מהגרים לא-חוקיים. החוק נתקל בהפגנות עזות, ומאז כנראה לא נעשה בו שימוש.

היחס למהגרים נותר אוהד-יחסית גם עם פרוץ המשבר הכלכלי בסוף 2007. מגזר הבנייה הענק של ספרד, שהעסיק יותר משליש מהמהגרים במדינה, היה הראשון שנפגע. רבים מהמהגרים פוטרו, אך חרף "ההצפה" בלשכות התעסוקה, אך ספרד התעקשה שלא לשנות את חוקי ההגירה שלה, והמשיכה לקלוט אזרחים זרים.

מובטלים בספרד. מדריד, ינואר 2014. AP
תור ללשכת אבטלה במדריד. 26% מהציבור מחוסרי עבודה/AP

לפי המכון למדיניות ההגירה שמושבו בוושינגטון, מרבית המהגרים באים לספרד כדי לחפש עבודה או כדי ללוות בני משפחה שנקלטו במעגל העבודה. אחוז מזערי מהם כדי לבקש מקלט מדיני. מרבית מהגרי העבודה נקלטים היטב במעגל העבודה ונתפשים כיעילים ונחוצים, וכמי שתרומתם לחברה חשובה ביותר.

במחקר שפרסם המכון, נכתב כי ספרד פתוחה במיוחד כלפי המהגרים בשל שורשיה הפוליטיים: מאז נפילת הדיקטטורה של פרנקו בשנות ה-70', החברה במדינה מקבלת בברכה תפיסות עולם ליברליות ואוניברסליות, ודוחה מעליה סממנים ימניים.

אך האם ספרד תוכל להמשיך להחזיק במדיניות הזו לנצח? האבטלה ברבעון האחרון של 2013 נקבעה בספרד על 26%. שישה מיליון בני אדם היו מחוסרי עבודה; אחרי יוון, זהו שיעור האבטלה הגבוה ביותר באיחוד האירופי.

כל הסימנים מצביעים על כך שספרד אינה צפויה להתאושש בקרוב מהמשבר הכלכלי העמוק שבו היא נתונה, והאבטלה רק עלולה להחמיר. כשהדור השני של המהגרים יצוץ במדינה, ייתכן שהם כבר לא ייתפשו כחלק אינטגרלי מהחברה. עם זאת, לא ברור כיצד יתקבלו בחברה מגבלות ממשלתיות על כניסת מהגרים למדינה, וקשה עוד יותר להעריך כיצד יתקבל מי שיציע אותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully