וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוכה פרס נובל לשלום: פעיל זכויות אדם מסין

ליו שיאבו, פעיל זכויות אדם סיני, הוכרז באוסלו כזוכה בפרס נובל לשלום. ליו מרצה בסין עונש מאסר של 11 שנים בגלל "הסתה וחתירה תחת השלטון". אשתו: "מאמינים שזו הזדמנות לשינוי". בבייג'ניג זועמים

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: דורון שטיין)

הוועדה המרכזית של פרס נובל באוסלו הכריזה הבוקר (שישי) כי הזוכה בפרס נובל לשלום הוא ליו שיאבו, מתנגד למשטר הסיני הכלוא בעוון פעילותו הציבורית. ליו בן ה-54 נכלא בעוון "הסתה וחתירה תחת השלטון" בפברואר אשתקד ונגזרו עליו 11 שנות מאסר. הוועדה שיבחה את ליו על "מאבקו הלא-אלים הממושך למען זכויות אדם בסיסיות בסין. הוועדה מאמינה מזה זמן רב כי ישנו קשר עמוק בין זכויות אדם לשלום".

ליו הוא ממנהיגי ומנסחי "אמנה 08", מניפסט שפורסם על ידי פעילים ואינטלקטואלים סינים הקורא לחופש ביטוי והנהגת שיטה רב-מפלגתית במדינה. ליו, לשעבר מרצה לספרות, החל את דרכו הציבורית כמנהיג הפגנות בכיכר טיאנמן ב-1989. בהמשך נכלא לתקופת מאסר של 20 חודשים ומאוחר יותר ריצה שלוש שנים ב"מחנה עבודה לחינוך מחדש" של המשטר ובמעצרי בית.

סגן שר החוץ הסיני פו יינג הזהיר את וועדת הפרס לבל יעניקו את הפרס לליו במהלך ביקורו בנורבגיה בקיץ. הוא איים כי הענקת הפרס תפגע ביחסי סין-נורבגיה, המנהלים עתה מגעים לחתימת הסכם סחר דו-צדדי. בעבר ביקרה ממשלת סין את הוועדה אחרי שפרס הנובל לשלום הוענק בשנת 89 למנהיגה הגולה של טיבט, הדלאי לאמה. מנורבגיה נמסר כי הוועדה, המורכבת מפוליטיקאים לשעבר מהפרלמנט הנורבגי, היא עצמאית לחלוטין.

אשתו של הזוכה, ליו שיאה, אמרה מוקדם יותר השבוע כי אף שמצבו הנפשי של ליו טוב, בריאותו מדרדרת. היא הוסיפה כי לא ראתה אותו מאז תחילת ספטמבר. "חבריו של ליו אמרו לי לעתים קרובות כי רצו בזכייתו יותר משהוא רצה בה", סיפרה, "מאחר והם חושבים שזו הזדמנות לשנות את סין". לא ברור אם ליו יורשה להגיע לקבל את הפרס, או אם נציג מטעמו יעשה זאת במקומו.

סין תקפה הבוקר את ההחלטה, וציינה כי מדובר ב"החלטה נלוזה". בהצהרה שפורסמה באתר משרד החוץ הסיני נאמר כי החלטת ועדת הפרס באוסלו תפגע ביחסי נורווגיה וסין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully