וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים השתלטו על מעבר קוניטרה; "לעבוד במטע - כמו קרב"

ארגון זכויות אדם סורי דיווח כי בין כוחות האופוזיציה נמצאת גם קבוצה המזוהה עם אל-קאעדה. בגולן חוששים מפגיעה בתיירות: "אנשים מהדרום באו לכאן לנקות את הראש"

צילום: שלומי גבאי, יותם אסרף, דוברות רמב"ם, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד; קריינות: לירון בארי

גורמים במערכת הביטחון אישרו היום (רביעי) כי המורדים הסורים הצליחו להשתלט על צדו הסורי של מעבר קוניטרה, והורידו ממנו את דגל סוריה. מאז שעות הבוקר המוקדמות פשטו מורדים מכמה כיוונים על הציר שמוביל למעבר ולחמו מול צבא סוריה שאבטח את המקום. גורם ביטחוני מסר שבשלב זה "צה"ל מעבה כוחות איכותיים במקום ונערך לכל אפשרות או התפתחות". לדבריו, "אין מורדים טובים או מורדים רעים – אם האש תזלוג נגיב בהתאם". חשוב לציין, כי בין מסוף הגבול הסורי לשטח ישראל יש אזור חיץ ברוחב של 150 מוטרים וכי המסוף בצדו הישראלי של הגבול אינו פתוח ולא נתון בסכנה.

קצין נפצע קל-בינוני ליד קוניטרה; המורדים השתלטו על המעבר

ארגון זכויות אדם סורי הפועל מבריטניה דיווח כי בין כוחות המורדים הסורים שהשתלטו על המעבר נמצאים גם אנשי ג'בהת אל-נוסרה, קבוצה המזוהה עם אל-קאעדה. "יש לחימה כבדה עם צבא סוריה נמשכת במעבר קוניטרה ובאזור סביבו", מסר רמי עבד אל-רחמן, מנכ"ל הארגון.

פצמ"רים בשטח ישראל מהגבול הסורי, אוגוסט 2014. ג'יליס
צופים על גבול סוריה, הבוקר/ג'יליס

ברמת הגולן חוששים כי עם שוך מבצע "צוק איתן" הם עומדים כעת בפני חזית צפונית. "זה היה יום לא נעים בכלל והרגיש כמו לעבוד בשדה קרב", סיפרה חיילת משוחררת העובדת במטעים של מרום גולן הסמוכים לגבול. "הטירוף היה בעיקר בבוקר. הייתה שריפה ממש לידנו ואנחנו שומעים את הדי הפיצוצים כל הזמן ואת הירי בצורה מאוד אינטנסיבית" היא סיפרה כי הגיע לעבוד במטע לפני ארבעה חודשים מהמרכז לעבוד בעבודה מועדפת "ואני כל פעם שומעת את הפיצוצים וזה מלחיץ". מצד שני, היא מסבירה, "גם במרכז מלחיץ ואין מקום בטוח. במרכז זה יום-יומי ופה נקודתי".

"את האזעקה הראשונה שלנו במלחמה הזאת שמענו בפעם הראשונה רק במוצ"ש, כשנפלו באזור פצמ"רים", סיפרו עמית זיו ופז רודבסקי מרחובות, העובדים בקיבוץ. "המשפחות שלנו חוו את זה באופן כמעט יום-יומי והם סבלו מהמתיחות הזאת הרבה יותר מאתנו. היום זו הפעם הראשונה ששמענו ירי כל כך מאסיבי, כי פיצוצים שומעים כל יום. זה ממש לא היה נעים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
פצמ"רים בשטח ישראל מהגבול הסורי, אוגוסט 2014. יותם אסרף, ג'יליס, צילום מסך
מבט על הקרבות בסוריה מהצד הישראלי/צילום מסך, יותם אסרף, ג'יליס

מדריכי הטיולים הביעו דאגה כי התיירות באזור תיפגע כתוצאה מזליגת הירי. שפי מור, מנהל תיירות בקיבוץ מרום גולן סיפר כי עד כה נשמעו מעט מאוד ביטולים של הזמנות בצימרים ("פחות מאחוז אחד"), שנמצאים בתפוסה של 85%. לדבריו, אנשים רבים שהזמינו חדרים מתקשרים ומתעניינים במצב באזור "אבל מבחינתנו האירועים מאחורינו ואפשר להמשיך הלאה".

"יש כאן אנשים מהמרכז ומהדרום שרוצים לנקות קצת את הראש מהמלחמה ולמצוא מקום שקט להירגע אבל לצערנו זאת מדינת ישראל ואין כאן מקומות שקטים לגמרי". סיפר עמית, שעובד כמדריך טיולי טרקטורונים באזור. "זה פוגע קצת בתיירות וזה גם צובט בלב. אנחנו מגיעים כל יום למפקדה הסורית הנטושה בקונטרה, אבל היום בעקבות המצב צה"ל חסם את הגישה למקום וכל טיולי הטרקטורונים בוטלו".

אנשי האו"ם משקיפים על זליגת אש מהלחימה בסוריה לשטח ישראל, אוגוסט 2014. ג'יליס
משקיפי האו"ם צופים על הגבול/ג'יליס

קרבות עזים ניטשים משעות הלילה המאוחרות באזור קוניטרה. בשעות הבוקר האש זלגה לישראל וקצין צה"ל נפצע באורח קל עד בינוני מירי בחזהו סמוך לגבול עם סוריה. מאוחר יותר הוא נותח בהצלחה בבית החולים רמב"ם בחיפה והקליע הוצא מגופו. במקביל לאירוע, לוש פצצות מרגמה נפלו בשטח ישראל וצה"ל תקף בתגובה את עמדת הירי של צבא סוריה. רשת אל-ג'זירה דיווחה כי האופוזיציה הסורית השתלטה על מעבר קוניטרה והדגל הסורי הורד מהתורן. גורמים בצה"ל העריכו כי צפויות זליגות נוספות במהלך יום הקרבות הקשה.

עוד טרם נפילת הפצמ"רים נסגרו למבקרים מספר אתרים סמוכים לגבול, בהם הפארק הוולקני בהר אביטל, אתר טורבינות הרוח של אלוני הבשן ומצפה קוניטרה, המרוחקים מאות בודדות של מטרים מגבול סוריה. לאחר נפילת הפצמ"רים גם הר בנטל פונה ממטיילים, לראשונה מאז החלה המלחמה בסוריה, וצה"ל פרס מחסומים בסמוך.

פצמ"רים מסוריה זלגו לשטח ישראל ברמת הגולן, אוגוסט 2014. נתן פסח, תמונות גולשים
פצמ"רים מסוריה זלגו לשטח ישראל ברמת הגולן, אוגוסט 2014/תמונות גולשים, נתן פסח
קרבות עזים בסוריה, סמוך לגבול עם ישראל, אוגוסט 2014. ג'יליס
קרבות עזים בסוריה, סמוך לגבול עם ישראל, אוגוסט 2014/ג'יליס
קרבות עזים בסוריה, סמוך לגבול עם ישראל, אוגוסט 2014. ג'יליס
קרבות עזים בסוריה, סמוך לגבול עם ישראל, אוגוסט 2014/ג'יליס
קרבות עזים בסוריה, סמוך לגבול עם ישראל, אוגוסט 2014. ג'יליס
קרבות עזים בסוריה, סמוך לגבול עם ישראל, אוגוסט 2014/ג'יליס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully