וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח חשאי חושף: כך איראן מרמה את העולם

13.5.2014 / 0:11

מסמך שפרטים ממנו פורסמו ברויטרס מגלה איך טהראן הצליחה לחמוק מסנקציות שהושתו עליה ולקדם את הגרעין ואת תכנית הטילים הבליסטיים: הסתרת צינורות טיטניום, שסתומים וחברות קש

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
צינורות הטיטניום יוצרו בסין. כור המים הכבדים באראק/AP

כך איראן מרמה את העולם: דוח חשאי של האו"ם שפורסם אמש (שני) חושף את השיטות שנוקטת הרפובליקה האיסלמאית בכוונה לחמוק מהסנקציות שהושתו עליה – החל בהסתרת צינורות טיטניום בתוך צינורות פלדה וכלה בשימוש בתעשייה הפטרוכימית ככיסוי לרכישת רכיבים לטובת כור המים הכבדים באראק.

הדוח, שפרטים על אודותיו נחשפו בסוכנות הידיעות רויטרס, נכתב על ידי צוות מומחים של האו"ם העוקב אחר היענותה של טהראן לסנקציות שהוטלו עליה. לפי המסמך, ייתכן אמנם שאיראן האטה את ניסיונותיה לרכוש באופן בלתי חוקי רכיבים לתכנית הגרעין ולתכנית הטילים הבליסטיים שלה. עם זאת, כותבי הדוח העלו בו הסבר חלופי אפשרי לכך, ולפיו טהראן הצליחה להערים על גורמי הפיקוח ולהשיג חומרים ורכיבים שהיא זקוקה להם בדרכים עקלקלות.

אחת הדוגמאות שהובאו בדוח היא מערכת של צינורות מטיטניום שהוסתרו בתוך משלוח של צינורות פלדה. אלה יוצרו בסין ונשלחו ממנה לאיראן. למסמך שחיברו המומחים צורף צילום של הצינורות. בדוח לא מצוינים פרטים על השימוש האפשרי בצינורות הטיטניום לצרכים גרעיניים, אלא נכתב רק כי "חקירת הפאנל בנוגע לתקרית נמשכת". המומחים כתבו בדוח כי על ממשלות לגלות ערנות רבה יותר בכל הנוגע לחברות שינוע, שלעתים הן אלה הרשומות כגורם המזמין של ציוד עבור איראן. בעוד שהדבר אינו בהכרח בלתי חוקי, הפאנל אמר כי טהראן עשויה להשתמש במשלוחים כדי להסוות רכישה של ציוד שנאסר עליה לרכוש.

עוד על תכנית הגרעין של איראן:
הכביסה המלוכלכת של איראן נחשפת לעיני כל
דוח: איראן צימצמה בחצי את מלאי האורניום לפצצה
"אם איראן תיסוג מהסכם הגרעין - ארה"ב תתקוף"

"גרמו לפעולות להיראות תמימות"

דוגמה נוספת להונאה האיראנית שהוזכרה בדוח היא ניסיונה של טהראן לרכוש שסתומים מתוצרת הודו וגרמניה לצורך כור המים הכבדים באראק, העומד במרכזו של המשא ומתן בין איראן למעצמות. הדוח כולל מסמך העוסק בשסתומים, ואשר מראה כיצד טהראן מסתייעת בתעשייה הפטרוכימית שלה ככיסוי, תוך הפרת הסנקציות של האו"ם. לדברי המומחים, מקורו של המסמך "במחשבו של איראני שתפקידו היה לפקח על רשת הרכישות". כותבי הדוח ציינו כי סוגיית השסתומים נתונה בימים אלה בחקירה בגרמניה. איראן זקוקה אמנם לשסתומים עבור התעשייה הפטרוכימית שלה, עובדה שהופכת את זיהוים של רכיבים אסורים למורכב יותר.

שרי החוץ של המעצמות לאחר החתימה על ההסכם עם איראן בז'נבה. נובמבר 2013. AP
חתימת הסכם הביניים על תכנית הגרעין, בנובמבר/AP

בדוח הוזכר גם דיווח תקשורתי מינואר האחרון על חברת בנייה איראנית בשם "חתאם אל-אנבייה" המופיעה ב"רשימה השחורה" של האו"ם בשל תרומתה לתכנית הגרעין. לפי אותו דיווח, שקיבל כנראה חיזוק ממידע מודיעיני, המחלקה הכלכלית במועצת הביטחון הלאומי של איראן הנחתה באפריל 2013 בנקים וחברות ממשלתיות לסייע בהקמת חברות קש הקשורות לחתאם אל-אנבייה. זאת במטרה לסייע למשמרות המהפכה לחמוק מהסנקציות של האו"ם ושל המערב. "דווח כי ההנחיה מטרתה הייתה להסוות את קשריהן של של חברות עם חתאם אל-אנבייה ולגרום לפעולותיה להיראות תמימות", נכתב בדוח. דיפלומט מערבי אמר לרויטרס כי ההנחיה מאפריל 2013 נותרה בתוקפה זמן רב אחרי שחסן רוחני נכנס ללשכת הנשיאות בטהראן באוגוסט האחרון.

חמיד באבאי, דובר המשלחת האיראנית לאו"ם, אמר כי מעשיה של ארצו בכל הנוגע לתכנית הגרעין שלה "אינן בלתי חוקיות". לדבריו, "כל שאיראן עשתה עד כה עולה בקנה אחד עם הזכויות והחובות המצוינים באמנה לאי-הפצת נשק גרעיני". הוא טען כי "האירוניה היא שמה איראן עושה בכוונה טובה עדיין מתקבל בחשדנות במקום להיראות כהתנהגות נורמלית של מדינה החתומה על האמנה".

בתוך כך, נציגי איראן והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) סיימו הערב פגישה נוספת בווינה, מבלי שהודיעו כי הגיעו להסכמות חדשות. לפיכך, לא ברור אם הושגה התקדמות. מחר יתחדשו השיחות בין איראן למעצמות, גם כן בבירת אוסטריה. הצדדים ימשיכו לדון על הסכם מקיף על תכנית הגרעין של איראן, בהמשך להסכם הביניים שנחתם בז'נבה בנובמבר, שתוקפו יפוג בעוד כחודשיים.

(עדכון ראשון: 22:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully