וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן שוב מאיימת על ארה"ב, בעוד המטבע שלה מתרסק

3.1.2012 / 14:00

על רקע החשש מסנקציות על ייצוא הנפט, הודיעה אירן כי "תפעל" נגד נושאת המטוסים האמריקאית, אם תשוב למפרץ: "אנחנו מזהירים רק פעם אחת". הריאל האירני בשפל של כל הזמנים מול הדולר

מפלס המתיחות בין אירן לעולם המערבי ממשיך להאמיר. על הסנקציות הבינלאומיות המתהדקות ועל החשש שבקרוב הן יכללו גם את תעשיית הנפט האירנית, כבר הגיבה אירן באיומים חוזרים ונשנים לחסום את מיצרי הורמוז שבפתח המפרץ הפרסי, שם היא סיימה השבוע לערוך תמרון צבאי נרחב (שכלל שיגור טילים ארוכי-טווח). אך היום (שלישי) נראה שהעימות הפומבי מגיע לשיא חדש, כשהרפובליקה האיסלמית איימה במפורש "לפעול" נגד נושאת המטוסים האמריקאית שחלפה בימים האחרונים באזור, במידה ותשוב אליו.

"אירן לא תחזור על אזהרתה", צוטט מפקד חיל הים, עטאללה סלחי, בסוכנויות הידיעות האירניות. "אוניית האויב נסוגה למפרץ עומן בגלל התרגיל שלנו. אני מייעץ, ממליץ בחום ומזהיר שהיא לא תשוב למפרץ הפרסי. אנחנו לא נוהגים להזהיר יותר מפעם אחת". סלחי לא ציין במפורש באיזו נושאת מטוסים מדובר, אולם ידוע כי נושאת המטוסים האמריקאית "ג'ון סי. סטניס" אכן תועדה בשבועות האחרונים כשהיא מפטרלת באזור.

אירן נגד העולם - כותרות אחרונות:
התרגיל במפרץ: אירן שיגרה 2 טילים ארוכי טווח
אירן טוענת לפריצת דרך גרעינית: ייצור מוט דלק
האיחוד האירופי: פתוחים לשיחות עם אירן
אירן מאיימת: "סנקציות? טיפת נפט לא תצא מהמפרץ"
ארה"ב: "לא נסבול כל הפרעה לתנועת סחורות במפרץ"

תרגיל של צבא אירן במיצרי הורמוז, המפרץ הפרסי, ינואר 2012. רויטרס
צוללות אירניות במסגרת התרגיל במיצרי הורמוז, השבוע/רויטרס

נראה כי הלחץ האירני בנושא הנפט במפרץ משקף את החששות בטהרן מכך שסנקציות נוספות יעמיקו עוד יותר את המשבר הכלכלי בו נתונה המדינה והאינפלציה הדוהרת - אף שהאירנים ממשיכים לא להודות בכך, ומתעקשים שהסנקציות הבינלאומיות הינן חסרות ערך. בהקשר זה, צנח היום הריאל האירני לשפל של כל הזמנים מול הדולר - ככל הנראה תוצאה של הסנקציות האחרונות שהטילה ארה"ב על המגזר הפיננסי האירני, ובתוכו הבנק המרכזי של המדינה, שצפויות להקשות עוד יותר על שיווק הנפט האירני בשוק הבינלאומי.

הצניחה בשער המטבע האירני היא דרמטית: 17,200 ריאל לדולר הבוקר, לעומת 10,500 ריאל לדולר רק לפני חודש. בכמה משרדי חלפני כספים בטהרן אמרו היום לסוכנות הידיעות רויטרס כי לנוכח הנפילה בשער המטבע, הופסקו כל העסקאות עד להודעה חדשה. "השער משתנה מדי שנייה", אמר חמיד בחשי, חלפן באחד המשרדים. "אנחנו לא קונים כרגע ריאלים בכלל, לא משנה תמורת איזה מטבע בינלאומי".

תרגיל של צבא אירן במיצרי הורמוז, המפרץ הפרסי, ינואר 2012. רויטרס
שיגור טיל במסגרת התרגיל האירני במפרץ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully