וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מובארק: "דרשתי מהממשלה להתפטר"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

29.1.2011 / 7:32

נשיא מצרים, חוסני מובארק, התייחס בלילה למהומות הענק בארצו. בנאום שנשא בשידור חי הודיע על פיזור הממשלה, ובשעות האחרונות דווח כי קרא לשר התמ"ת לשוב בדחיפות על מנת שימונה לרה"מ

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד)

נשיא מצרים, חוסני מובארק, התייחס הלילה (שבת) לראשונה למהומות האלימות שפרצו בארצו. בנאום שהועבר בשידור ישיר אמר מובארק, כי "דרשתי מהממשלה המצרית להתפטר. מחר אפעל להקמת ממשלה חדשה". הבוקר ב-7:00 הסתיים העוצר שהוטל אמש בערי מצרים המרכזיות, שאכיפתו לא הצליחה גם כך. עם זאת, לפי הדיווחים, נכון לשעות הבוקר המוקדמות, התנועה ברחובות דלילה למדי.

בתוך כך, בשעות האחרונות התקבלו דיווחים לפיהם מובארק פנה לשר התעשייה והמסחר, רשיד מוחמד רשיד, וביקש ממנו לשוב בדחיפות מהוועידה הכלכלית בדאבוס. על פי הדיווחים, רשיד צפוי להתמנות לתפקיד ראש הממשלה, במקומו של אחמד נזיף.

מובארק התייחס להפגנות ואמר: "הממשלה מילאה אחר הוראותיי שלא לנהוג באלימות כלפי המפגינים. ההפגנות הללו לא היו קורות אילולא היה במדינה חופש ביטוי. אדאג שתמיד יהיה חופש ביטוי, כל עוד הוא עולה בקנה אחד עם החוקה המצרית". לדברי הנשיא המצרי, "אני מודע היטב לשאיפותיהם של אזרחי מצרים. אני פועל למענן מדי יום ביומו ואיני מתעלם מהן. אני מגן על מצרים, כפי שהתחייבתי לעשות".

הפגנות במצרים. AP
"לא ניסוג מהרפורמה"/AP

"הרס וביזה לא יעזרו"

מובארק רמז כי גורמים פוליטים עומדים מאחורי ההפגנות, "ומאחורי האלימות" וקרא לציבור המפגינים "לשמור על האינטרסים של מצרים ולא לפגוע ברכוש. אני פונה אליכם לא כנשיא המדינה אלא כאזרח מצרי. פעולות הביזה וההרס שאתם עושים לא יביאו להשגת שאיפותיכם ולמימוש תקוותיכם".

הנשיא המצרי קרא לציבור "להימנע מיצירת אנרכיה" משום שהיא אינה מובילה לדמוקרטיה, לדבריו. בנוסף, הבטיח מובארק לערוך רפורמות פוליטיות, חברתיות וכלכליות רחבות-היקף וכן הביע צער על ההרוגים בעימותים האלימים עם כוחות הביטחון.

מובארק סיים ואמר: "דרך הרפורמה שבה בחרנו - לא ניסוג ממנה. ננקוט בצעדים חדשים כחלק מהרפורמה. אין לנו דרך אחרת להגשים את שאיפותינו מלבד מאבק משותף".

הפגנות במצרים. AP
הצבא תגבר כוחות סביב אזורים רגישים/AP

הדיווחים ממצרים ממשיכים להיות מקוטעים, היות ורוב רשתות התקשורת והאינטרנט עדיין מנותקות בהוראת השלטונות. מספרי ההרוגים במהומות, לפי הדיווחים השונים, נעים בין 18 ל-27, ומעל 1,000 נפצעו. ניסיונות הממשל המצרי להשקיט את המהומות נותרו ללא מענה, ובכלי התקשורת דווחו מקרים של ביזה והרס במבנים ממשלתיים ברחבי המדינה. אוסמה סראיא, עורך הביטאון הממסדי במצרים "אל-אהראם" אמר כי מספר מפגינים ניסו לפרוץ לבניין של משרדי העיתון השוכן בקהיר. העיתון נחשב ל"שופרו" של הנשיא חוסני מובארק.

רשת הטלוויזיה אל-ג'זירה דיווחה כי מפגינים פרצו למטה מפלגת השלטון ובזזו ממנו מכשירי חשמל וציוד. בעקבות האירועים הוצבו טנקים בקרבת מתקנים רגישים, בהם בניין הפרלמנט.

עדכון ראשון: 00:28

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully