וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עירק: מנהיג המרד השיעי נגד ארה"ב שב למדינה

ארבע שנים אחרי שגלה לאירן בעקבות צו מעצר שהוצא נגדו, ולאחר ש"צבא המהדי" שלו הניח את נשקו, שב מוקתדא א-סדר לעיר הקדושה נג'ף, בעקבות הסכם שיאפשר את שילוב מפלגתו בממשלה החדשה

שייח' מוקתדא א-סדר, ממנהיגי הזרם הדתי הקיצוני בקרב השיעים בעירק המייצג עמדות אנטי-אמריקאיות נחושות, שב היום (רביעי) למקום מושבו בעיר הקדושה נג'ף, לאחר שנים של גלות באירן.

שובו התאפשר לאחר שתנועתו הגיעה להסכם להשתלבות בממשלה החדשה, בראשותו של נורי אל-מליכי השיעי החילוני. מפלגתו של א-סדר, שלה 39 מושבים בפרלמנט, תיוצג בממשלה על ידי שבעה שרים.

א-סדר, שהוביל מרד שיעי נגד צבא ארה"ב החל משנת 2004, נמלט לאירן ככל הנראה בתחילת 2007, לאחר שצו מעצר הוצא נגדו. מאז, שמר על פרופיל נמוך רוב הזמן, אך בתחילת 2010 פרסם קריאה להשתתף בבחירות בעירק, ולתמוך במפלגות הפועלות לסילוק האמריקאים מהמדינה.

מקורביו של א-סדר מסרו כי עם הגעתו ביקר תחילה במסגד האימאם עלי ובקבר אביו, ולאחר מכן הגיע לביתו הישן בעיר.

קרא להשתתף בבחירות

א-סדר, בן לשושלת של כוהני דת שיעים בכירים, היה מהדמויות הבולטות בהנהגה העירקית המתהווה לאחר הדחת סדאם חוסיין ב-2003. לאחר הקמת הממשלה הראשונה בראשות איאד עלאווי, הוא הודיע כי אינו מכיר בתקפותה וסירב לשתף עמה פעולה.

ב-2004 הכריז על מרד נגד הכוחות האמריקאיים, שבו נלחם "צבא המהדי" בראשותו. באוגוסט 2005 קיימו 100,000 עירקים צעדה תמיכה בו ובעמדותיו. מאז הכריז הצבא הזה על הנחת נשקו, אך האמריקאים, כמו גם הסונים בעירק, עדיין מתייחסים אליו בסלחנות.

א-סדר נחשב לאחר משני המנהיגים הדתיים השיעים הבולטים במדינה, לצדו של עלי א-סיסטאני, המייצג עמדות מתונות המתנגדות לאלימות. השניים הם יריבים מרים, כשא-סדר נהנה בעיקר מתמיכת השכבות החלשות (מעוזו הגדול הוא שכונת העוני "סאדר סיטי" בבגדד), לעומת הקהל המבוסס התומך בא-סיסטאני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully