וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא ברזיל: לאירן הזכות להגן על עצמאותה

בתום הפגישה שנערכה בטהרן בין נשיא ברזיל דה סילבה למארחיו אחמדינג'ד וחמינאי, נמנעו המנהיגים מלהזכיר את נושאי הגרעין והעדיפו לדבר באופן כללי על שיתוף הפעולה בין שתי המדינות

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

נשיא ברזיל לולה דה סילבה נפגש היום (ראשון) בטהרן עם מקבילו האירני מחמוד אחמדינג'ד ועם המנהיג הרוחני העליון האייתוללה חמינאי. דה סילבה הגיע לאירן לכינוס של מנהיגי ה -G15 ולשיחות עם בכירים אירניים בניסיון להביא לסיום המשבר בין אירן למערב בשל תוכנית הגרעין שלה.

בכירים מארצות הברית ומרוסיה תיארו את ביקורו של הנשיא הברזילאי כאפשרות האחרונה להגיע לפשרה לפני שיוחרפו הסנקציות נגד אירן, אך המנהיגים נמנעו מלדבר בפומבי על נושאי הגרעין ובמקום זה התמקדו בשיתוף הפעולה בין המדינות.

בתום הפגישה אמר חמינאי, כי המדינות העצמאיות צריכות לשתף פעולה על מנת להביא לשינוי במאזנים בינלאומיים לא הוגנים. "אנו מאמינים שהמדינות שהפכו שוליות במהלך ה-200 השנים האחרונות בגלל מדיניות לא הגיונית של מעצמות בריוניות, יכולות לשחק תפקיד חשוב בהתפתחויות הגלובאליות".

הנשיא הברזילאי לולה אמר כי ארצו מאמינה שלאירן ולממשלתה יש זכות לגיטימית להגן על עצמאותה ולהתפתח באופן מלא.

יחד עם לולה הגיעה לטהרן משלחת של 300 משתתפים, הכוללת את שר החוץ סלסו אמורים ושר האנרגיה והכרייה מארסיו צימרמן.

הזדמנות אחרונה?

במהלך ביקורו צפוי לולה לנסות לשכנע את האירנים להסכים לעסקה, לפיה מאגרי האורניום שלה יישלחו למדינה שלישית לשם העשרה ויוחזרו בצורת מוטות דלק גרעיני לשימוש בכור המחקר האטומי שלה. כך תימנע האפשרות להשתמש באורניום לייצור פצצת אטום.

אירן נמנעה ממתן תשובה רשמית להצעה, ונשיאה אחמדינג'ד ממשיך להצהיר כי הגבלות נוספות נגד ארצו לא ירתיעו אותה מלהמשיך את תכנית הגרעין שלה.

ראש ממשלת טורקיה היה אמור להשתתף במאמצי השכנוע של לולה, אך דובר משרד החוץ הטורקי מסר כי טייפ ארדואן יגיע לאירן אם תגיב בחיוב לניסיונות התיווך.

עם הגעתו, אמר הנשיא הברזילאי כי הוא אופטימי לגבי יכולתו לשכנע את אחמדינג'ד להגיע להסכם עם המערב. "אני חייב להשתמש כעת במה שלמדתי לאורך הקריירה הפוליטית הארוכה שלי כדי לשכנע את חברי אחמדינג'ד להגיע להסכם עם הקהילה הבינלאומית", אמר לולה.

מחר אף יחל בטהרן כינוס של 18 מדינות מתפתחות מאסיה, אפריקה ואמריקה הלטינית, שמאז הקמת הברית ב-1989 כ-G15, הצטרפו אליה שלוש מדינות נוספות.

(עדכון ראשון: 12:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully