וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשרד החוץ זועמים: פניית ישי למרקל לא תואמה

טל שלו

22.8.2012 / 22:14

לא בפעם הראשונה, במשרד החוץ זעמו על פניית שר הפנים לקנצלרית בעניין איסור המילה: "התבטאות לא-מתואמת עלולה להזיק". בקהילה היהודית ביקשו להנמיך הלהבות

במשרד החוץ הגיבו הערב (רביעי) בזעם על המכתב ששלח שר הפנים, אלי ישי, לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בו ביקש ממנה להתערב בהתנגדות בארצה לברית המילה. פנייתו של ישי לא תואמה עם האגף הרלבנטי במשרד החוץ – אגף אירופה – וגם לא עם השגרירות בברלין. הזעם התבטא בעיקר לנוכח פניות שקיבלו בחודשים האחרונים ממנהיגי הקהילה היהודית בגרמניה, שביקשה לשלוט על ההתבטאויות היוצאות מישראל מאז פסק בית המשפט בקלן את הפסיקה התקדימית נגד קיום ברית המילה, שכן "כל התבטאות לא-מתואמת עלולה להזיק".

אלי ישי באירוע הוקרה למתנדבי השירות האזרחי. עומר מירון
במשרד החוץ זועמים. ישי/עומר מירון

לדברי גורם במשרד, "הקהילה היהודית ביקשה מאיתנו להיות זהירים בנושא הזה, כי הפתרון לבעיה יבוא באמצעות פנייה לערכאה משפטית עליונה או חקיקה, ובשני המקרים מדובר בעניינים פנימיים רגישים. אם ייווצר רושם שמדינה זרה מתערבת בנושאי חוק ומשפט, זה יעורר תגובת נגד קשה וייצא שכרנו בהפסדנו". במשרד החוץ שבו ותקפו את ישי, שעורר לא פעם את חמתם של הדיפלומטים בחודשים האחרונים, לאור התבטאויותיו בנושאי הטיפול במסתננים. "שוב אלי ישי מתיימר לנהל מדיניות חוץ משל עצמו וכך זה גם נראה", אמרו הערב במשרד. "אם חפצה נפשו כל כך לעסוק בענייני חוץ, יתכבד ויבקש לעצמו את תיק החוץ. כל עוד הוא שר הפנים, עם ישראל מצפה ממנו למלא את תפקידו כשר פנים ולא לבייש את ישראל בעיני העמים".

"אני פונה אליך למנוע את התמשכות התופעה"

יממה לאחר הגשת התביעה הראשונה בגרמניה נגד מוהל יהודי, שיגר הערב ישי מכתב לקנצלרית מרקל, בו ביקש ממנה להתערב בחקיקה ולהיאבק בתופעת "גיוס החוק המקומי" נגד ניתוחי ברית המילה. "מזה זמן לא מועט, אנו עדים למגמה היוצאת כנגד יהודים במדינות שונות באירופה ובכללם גרמניה, מגמה המגייסת את החוק המקומי למניעת מצוות המילה על פי הדת היהודית", כתב ישי במכתב שהעביר לשגריר גרמניה בישראל, אנדריאס מיכאליס. "כסגן ראש ממשלת ישראל, כשר הפנים וכיו"ר המפלגה הדתית הגדולה ביותר, אך בעיקר כיהודי, אני פונה אליך בבקשה למנוע את התמשכות תופעה זו, המנצלת את המערכת החקיקתית לקדם מניעים לא עניינים, והחזרת היכולת לקיים אורח חיים יהודי מלא וגאה במדינתך".

בימים האחרונים הוגשה בעיר הוף שבגרמניה תלונה במשטרה נגד מוהל יהודי בגין ביצוע ברית מילה, לראשונה מאז קבע בית המשפט בקלן איסור על ביצוע ההליך. מאז נודע על התביעה, נערכים רבנים וארגונים יהודיים באירופה לסייע במימון המאבק המשפטי, וכן להגביר את הקמפיין הציבורי הפנימי לקידום החקיקה בבונדסטאג, שתקבע את חוקיות הטקס. ישי ביקש במכתב, שמוען גם לשרת המשפטים בגרמניה, להתגייס לקידום החקיקה, שכן "ברית המילה היא מן המצוות החשובות ביותר לעם היהודי, והראשונה שניתנה לאחד מאבות האומה היהודית, אברהם אבינו, אשר היוותה כחותם לאות ברית עולם לו ולזרעו אחריו".

עוד כתב ישי לקנצלרית "אל תיתנו ליהודים הגרים במדינתכם לבחור בין שמירה על החוק המקומי לבין הציווי האלוהי אשר על פי המסורת של עמנו, שמר עלינו במשך כל השנים. אל תיתנו ידכם לניצול החוק לפגיעה במסורת ישראל ולהפוך כל יהודי ארצך למפרי חוק. אל תתנו להם לבחור בין יהדותם לאזרחותם ואל תמנעו מהם לשלב את שניהם יחדיו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ברית מילה. Ariel Schalit, AP
ברית מילה/AP, Ariel Schalit

לפני כחודשיים, זעמו במשרד החוץ על פגישתו של ישי עם שגריר אריתראה בישראל, מבלי שעדכן את אנשי המשרד, ועוד קודם לכן יזם פנייה לשר הפנים האריתראי, על מנת לבחון שיתוף פעולה. "יש הכרזה ברורה של האו"ם וסוכנויותיו שבאופן חד משמעי אסור לגרש פליטים מאריתראה בגלל המצב הפוליטי שם", אמר גורם בכיר במשרד, ותקף את ישי על ניהול מדיניות חוץ עצמאית, "ישי מתנהג כמו פרא ומפר את כל כללי הקהילה הבינלאומית". ישי עצמו דחה את הביקורת ומסר כי "הביטחון של אזרחי ישראל יותר חשוב מקרבות אגו".

מלשכתו של השר ישי לא נמסרה תגובה.

לקריאה נוספת
המוהל שהתלוננו נגדו: ”רוב הגרמנים - אנטישמים”
גרמניה: תלונה ראשונה נגד רב שערך ברית מילה
מרקל: ”איסור ברית מילה? נהיה הבדיחה של העולם”
קואליציה יהודית-מוסלמית: ”התירו קיום ברית מילה”


לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.iL

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully