וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לדו"ח על רעידות האדמה - כמעט לא נעשה דבר

פנחס וולף

6.2.2012 / 16:35

דו"ח המבקר קבע כי רעש אדמה חזק יגרום לעשרות אלפי הרוגים ופצועים והרס ערים. נציג הממשלה השר בני בגין לא התרשם: "אין היגיון בהזדקקות לתרחישים קיצוניים"

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת)

שנה חלפה מאז דו"ח מבקר המדינה על אי המוכנות של ישראל לרעידת אדמה, ומתברר כי שום דבר לא זז. המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה, בועז ענר, אמר היום (שני) בדיון בנושא מוכנות לרעידות אדמה בוועדה לביקורת המדינה כי, "מבחינה מדעית רעידת אדמה צפויה. השאלה היא מתי ובאיזו עוצמה. המדינה צריכה להיות ערוכה, כי היערכות היא לסיכונים, אבל אלו גם סיכונים של מלחמה, וחיזוק תשתיות עשוי להוות פתרון לא רק לרעידות אדמה, אלא גם לדברים אחרים. יותר מעשור מבוזבז, כי בתקציבים לא גדולים יכולנו להיות במקום אחר לגמרי".

יו"ר ועדת השרים להיערכות לרעידות אדמה, השר בני בגין, שהוא גיאולוג במקצועו, לא התרגש מדבריו, ואף שלח עקיצה מרומזת למבקר המדינה בשל האחריות האישית שהוא מתכוון להטיל על השרים שטייניץ וישי בשל אסון הכרמל. "אין היגיון בהזדקקות לתרחישים קיצוניים", הוא קבע. "כך אי אפשר לעבוד, כך אדם ומשפחתו לא יכולים לעבוד, וכך גם הממשלה. צריך לאזן בין הצרכים השונים. גם אם בבוא היום תוטל עלי בדיעבד אחריות אישית – אירוע שתקופת החזרה שלו היא 20 אלף שנה, לא מעניין אותי, ואם יעניין אותנו נצטרך לאמץ גישה שונה גם בתחומים אחרים ולא יהיה כסף לא לזה ולא לזה. אנחנו צריכים לחיות בתחום הסביר של התכוננות".

היערכות גם לרעידות אדמה קטנות יותר

גם בנוגע לסכנת הנזק למבנים מנפילות טילים, שעלול להיות דומה לנזק מרעידות אדמה, לא התרשם בגין. "הסיכון הוא מסוים, איננו כה גבוה, גם לגבי 'חפצים מעופפים' למיניהם (טילים – פ"ו), בתקופה הקרובה", אמר. עם זאת, הוא סיפר כי בתחילת חודש מרץ הוא יביא לאישור ועדת השרים מסגרת להיערכות לאירוע ססמי שתקופת החזרה הממוצעת שלו היא 1,000 שנה. כלומר, אם תקופת החזרה המשוערת של רעידת אדמה קיצונית צפויה להיות בטווח של 20,000 שנה, בגין מבקש להיערך לרעידות אדמה קטנות יותר גם שצפויות להופיע ב- 1,000 השנה הקרובות.

ואילו שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס (ש"ס) אמר בדיון כי הוא הציע לקיים "משק סגור", כך שכספים שיגיעו למדינה מעסקאות נדל"ן יושקעו בחיזוק מבנים לקראת רעידות אדמה. בנוסף, הוא הציע להנהיג מדיניות של "ניוד זכויות", ולפיו קבלן שיקבל זכות לבנות בתים בקרקע יקרה, כמו תל אביב, יחויב לבצע עבודות חיזוק מבנים לרעידות אדמה בפריפריה.

דו"ח המבקר על מוכנות המדינה לרעידות אדמה, שפורסם לפני כשנה, קבע כי התוצאה הצפויה של רעש אדמה חזק בישראל היא 16,000 הרוגים, 6,000 פצועים קשה, 83,000 פצועים קל, 377,000 מפונים, 10,000 מבנים הרוסים כליל ונזק כבד ל-20,000 מבנים. הדו"ח החריף מתח ביקורת חריפה על התנהלותם של משרדי הפנים, האוצר, התשתיות הבריאות וראש הממשלה בנושא. מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס קבע כי מונח "דגל אדום" בפני ראש הממשלה, המצביע על מחדל חמור ומתמשך, ורא לממשלה "לפעול לאלתר על מנת להפסיק את הסחבת המתמשכת ולהקצות את המשאבים הנדרשים למילוי משימות חיוניות לשיפור המוכנות לקראת אסון רעידת אדמה".

עוד בנושא:
בגין מרגיע: "מרבית הבתים יעמדו ברעידה חזקה"
מבקר המדינה: 16 אלף איש ייהרגו ברעידת אדמה חזקה בישראל
דו"ח המבקר: ערי הצפון יקרסו ברעידת אדמה
המבקר: מערכות תקשורת יקרסו ברעידת אדמה בישראל

לפניות לכתב - pinchas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully