וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: נתניהו יציע מדינה זמנית שבירתה מז' י-ם

לפי עיתון כווייתי, יצחק מולכו עדכן את עריקאת כי יוזמת השלום שיציג רה"מ בארה"ב תכלול גם הכרה חלקית בזכות השיבה ושליטה בינ"ל במקומות הקדושים. בלשכת נתניהו הכחישו: "חסר שחר"

תוכניתו המדינית של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אותה הוא צפוי להציג בחודש הבא בארצות הברית, כוללת הכרה ישראלית במדינה פלסטינית בגבולות זמניים שבירתה מזרח ירושלים - כך פירסם הבוקר (שלישי) העיתון הכווייתי "אל ג'רידה", המבסס את הדיווח על פגישה שנערכה באחרונה בירושלים בין שליחו של נתניהו, עו"ד יצחק מולכו, לממונה על המו"מ באש"ף, סאיב עריקאת, בה הציג מולכו, לטענת מקור של העיתון, את עיקרי היוזמה.

לפי הדיווח, היוזמה של נתניהו כוללת גם, לראשונה, הכרה ישראלית באסונם של הפליטים הפלסטינים ובצורך לפתור את בעייתם, באמצעות פיצויים ובאמצעות מימוש, לפחות חלקי, של "זכות השיבה" לתחומי המדינה הפלסטינית. ויתור מפתיע נוסף של נתניהו, לפי הדיווח, הוא בנכונות להסכים לריבונות בינלאומית במקומות הקדושים בירושלים, שבמסגרת היוזמה יהיו תחת חסות האו"ם, ארצות הברית ורוסיה.

בלשכתו של נתניהו הכחישו היום בתוקף את הדיווח. "לא התקיימה כל פגישה חשאית של עו"ד מולכו ועריקאת", נמסר. "ברור מכך שגם התוכן שפורסם על פרטי הפגישה הוא חסר שחר".

לדברי המקור לידיעה ב"אל-ג'רידה", עריקאת הבטיח למולכו להעביר את פרטי היוזמה לעיונו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. כמו כן, התעניין עריקאת לדעת מה מסגרת הזמן שישראל מתכוונת להקדיש למו"מ על יישום היוזמה, ונענה על ידי מולכו כי ישראל מציעה לסיים את התהליך בתוך שנה מיום תחילתו.

עוד דיווח העיתון הכווייתי, על פי "מקורות יודעי דבר", כי לאחר הצגת יוזמתו המדינית בקונגרס, צפוי נתניהו להזמין את מפלגת "קדימה" להצטרף לממשלתו, ואם המהלך לא יצליח - יכריז על בחירות מוקדמות, ויעמיד את תוכנית השלום שלו למבחן הבוחר.

יש לציין כי "אל-ג'רידה" נוהג לפרסם לא פעם ידיעות הקשורות לישראל, ומתיימרות להתבסס על מקורות הנגישים לצמרת המדינית שלה. בין היתר, פירסם העיתון באחרונה את דבר פרישתו של ראש מערך ההסברה בלשכתו של נתניהו, ניר חפץ, ימים לפני שפורסמה בישראל.

לחץ על אובמה: "הקדם את נתניהו עם יוזמת שלום"

"המצב הקיים אינו בר קיימא, כפי שמוכיח סבב האלימות האחרון", קבע שלשום מאמר המערכת של ה"ניו יורק טיימס", שהוקדש לנושא תהליך השלום הישראלי-פלסטיני. המסקנה של עורכי העיתון: על נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, להניח על השולחן הצעה עדכנית להסדר שלום ולקדם אותה במרץ. עליו לעשות זאת, נטען, בהקדם האפשרי - וכך להקדים את היוזמה שצפוי להציג נתניהו בפני הקונגרס, שלפי הערכת הכותבים, תהיה "נחותה".

"אובמה החל את כהונתו בהבטחה לתווך בהסכם שלום בין ישראל לפלסטינים", נכתב במאמר. "מאז, רק העמיק המבוי הסתום, וחוסר האמון בין הצדדים רק גבר. ברור ששום דבר טוב לא יקרה עד שארה"ב תיכנס בעובי הקורה. הגיע הזמן שהנשיא אובמה - אפשר לבדו, אך עדיף בתיאום עם האיחוד האירופי, רוסיה והאו"ם - יניח הסכם ומפה על השולחן". הדברים נכתבים ארבעה ימים אחרי שה"ניו יורק טיימס" עצמו פירסם כי גורמים בבית הלבן שוקדים בימים אלו על טיוטה לתוכנית מדינית שיציג הנשיא, שעיקריה: מדינה פלסטינית ללא זכות השיבה.

"קווי המסגרת של ההסכם אינם בגדר סוד", מוסיפים הכותבים. "הם הוצגו על ידי הנשיא קלינטון בשנת 2000 (בוועידת קמפ דייוויד). מאז, אף אחד מהצדדים לא היה מוכן לפשרות ההכרחיות. על הישראלים לדעת שבעל בריתם הקרוב ביותר לא יאפשר להם יותר לקפוא על שמריהם. על הפלסטינים לדעת שתהיה להם תמיכה אמריקאית כל עוד דרישותיהם יהיו מציאותיות. הנשיא אובמה צריך לומר את דברו, לפני שנתניהו ימנע מראש כל דיון, עם ההצעה הנחותה שיציג בפני הקונגרס".

ראש ממשלת ישראל צפוי לנאום בפני שני בתי הקונגרס, בהזמנתו של מנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, ג'ון ביינר. "נתניהו כנראה חושב שמשמעות הכוח הרפובליקני החדש בקונגרס היא שיכ לו 'כרטיס חופשי' לעשות כרצונו בוושינגטון. כל עוד אובמה 'יושב על הגדר', הוא ימשיך להאמין בזה".

הכותבים אף נוזפים בממשל על חוסר העשייה שלו בנושא בתקופה האחרונה: "בחודש שעבר ביקר שר ההגנה רוברט גייטס לראשונה בגדה המערבית, וחזר על המחויבות האמריקאית למדינה פלסטינית. אולם שליחו של הנשיא אובמה, ג'ורג' מיטשל, שאמור להניע את תהליך השלום קדימה, לא היה במזרח התיכון מאז דצמבר. גייטס צדק כשאמר בישראל שלמרות אי הוודאות לגבי התהפוכות בעולם הערבי, יש צורך במהלך נועז לקידום פתרון שתי המדינות. הוא דיבר אל הישראלים והפלסטינים. אנחנו מקווים שגם הנשיא אובמה הקשיב".

בהכנת הידיעה השתתף פנחס וולף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully