וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל סירובם להתפנות: אוניברסיטת קולומביה משעה סטודנטים פרו-פלסטינים

30.4.2024 / 7:36

השיחות בין הנהלת המוסד למארגני המחאה בקמפוס הגיעו למבוי סתום, ואלו שלא הסכימו להתפנות יושעו מהלימודים: "יצרו אווירה לא נעימה עבור סטודנטים ואנשי סגל יהודים". עשרות מהם פרצו לאחד המבנים עם פקיעת האולטימטום. עשרות עצורים בעימותים באוניברסיטת טקסס

מחאה פרו-פלסטינית באוניברסיטת וירג'יניה/טלגרם

אוניברסיטת קולומביה החלה הלילה (שלישי) להשעות סטודנטים פרו-פלסטינים שסירבו לפרק את מחנה המחאה בקמפוס. זאת, בעקבות המבוי הסתום בשיחות בין הצדדים על סיום המחאה הסוערת.

נשיאת האוניברסיטה, נמאט מינוש שפיק, מסרה בהצהרה כי ימים של משא ומתן בין מארגני המחאה בקרב הסטודנטים לבכירים לא שכנעו את המפגינים להסיר את עשרות האוהלים שהוקמו כדי להביע התנגדות למלחמתה של ישראל בעזה. עם פקיעת האולטימטום, עשרות מפגינים פרצו לאחד המבנים באוניברסיטה והחלו להתבצר שם, תוך שהם מנפצים חלונות ומשחיתים רכוש.

מפגינים פרו-פלסטינים מתבצרים באולם המילטון, אוניברסיטת קולומביה, 30 באפריל 2024. רויטרס
מפגינים פרו-פלסטינים מתבצרים באחד המבנים של אוניברסיטת קולומביה, הלילה/רויטרס

האולטימטום למפגינים בקולומביה נשלח במכתב אתמול בבוקר, ובו הוזהרו התלמידים כי הם יעמדו בפני השעיה ולא יהיו זכאים להשלים את הסמסטר אם לא יפנו את המאהל ויחתמו על טופס שבו הם מבטיחים לציית למדיניות האוניברסיטה.

"התחלנו להשעות סטודנטים כחלק מהשלב הבא של המאמצים שלנו להבטיח את הבטיחות בקמפוס שלנו", מסר בן צ'אנג, דובר האוניברסיטה, בתדרוך אמתול בערב. "המאהל יצר סביבה לא מסבירת פנים לרבים מהסטודנטים ואנשי הסגל היהודיים שלנו והסחת דעת רועשת שמפריעה להוראה, ללמידה ולהכנה לבחינות הגמר".

פירוק המאהל המקורי שהוקם באוניברסיטה שבעיר ניו יורק באמצע החודש על ידי שוטרים, שכלל את מעצרם של יותר ממאה סטודנטים, הוביל להתפשטות המחאה נגד ישראל לקמפוסים בכל רחבי ארצות הברית.

באוסטין, שוטרים עצרו הלילה עשרות מפגינים באוניברסיטת טקסס אחרי שרוססו בגז פלפל במהלך הפגנה. באוניברסיטת וירג'יניה בריצ'מונד, שוטרים ומפגינים התעמתו במהלך הלילה בעת פירוק מאהל מחאה. שוטרים תועדו מרססים מפגינים, שרבים מהם לפי האוניברסיטה לא היה סטודנטים, עם מה שנראה כמו גז פלפל ומבצעים מעצרים.

עוד בוואלה!

ממאהל קטן לתנועה לאומית: הפשיטה שהציתה מחאה נגד ישראל בקמפוסים בארה"ב

לכתבה המלאה
מפגינים פרו-פלסטינים בהפגנה באוניברסיטת קולומביה, ארה"ב. 29 באפריל 2024. רויטרס
המפגינים דורשים להפסיק את ההשקעות בישראל. המחאה באוניברסיטת קולומביה, אתמול/רויטרס

נשיאת האוניברסיטה אף הבהירה כי היא לא תתנער מהשקעות כספים בישראל, אחת מדרישותיהם המרכזיות של המפגינים. במקום זאת, היא הציעה להשקיע בבריאות ובחינוך בעזה ולהפוך את האחזקות בהשקעות הישירות של קולומביה לשקופות יותר.

המפגינים מסרבים לפנות את מאהל המחאה עד שהאוניברסיטה תיעתר לשלוש דרישות: ביטול השקעות בישראל, שקיפות בכספי האוניברסיטאות וחנינה לסטודנטים ולאנשי סגל שנענשו על חלקם בהפגנות.

"לטקטיקות ההפחדה הדוחה הללו אין משמעות בהשוואה למותם של למעלה מ-34 אלף פלסטינים. לא נזוז עד שקולומביה תעמוד בדרישות שלנו או שנוזז בכוח", אמרו מארגני ההפגנות בהצהרה שהוקראה במסיבת עיתונאים לקראת פקיעת האולטימטום שהוצב להם.

מאות מפגינים, רבים מהם עם כאפיות, צעדו סביב המאהל בקריאות "חשפו! עזבו! לא נעצור, לא ננוח".

שפיק התמודדה עם ביקורת חריפה וקריאות להתפטרות מצד סטודנטים רבים, סגל ומשקיפים מבחוץ על כך שהזעיקה את משטרת ניו יורק לפני שבועיים כדי לפנות את מאהל המחאה.

מפגין פרו-פלסטיני נעצר באוניברסיטת טקסס, אוסטין, ארה"ב. 29 באפריל 2024. רויטרס
מפגין פרו-פלסטיני נעצר באוניברסיטת טקסס/רויטרס

מאז המתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, הפכו הקמפוסים בארצות הברית למוקד מחאה מרכזי של מפגינים פרו-פלסטינים נגד המלחמה בעזה. אך מאז הפשיטה של משטרת ניו יורק על אוניברסיטת קולומביה באמצע החודש, זו כבר הפכה לתנועה לאומית, עם הפגנות הזדהות דומות גם במקומות אחרים בעולם.

כל זאת בעוד שמנהלי אוניברסיטאות העילית בארצות הברית, הנתונים לביקורת גוברת של חברי קונגרס רפובליקנים ושל גופים יהודיים, מתקשים לאזן בין חופש המחאה והביטוי לבין גילויי אנטישמיות ואלימות מילולית, לעתים גם פיזית, מצד המפגינים. וכל ניסיון שלהם לאכוף את המדיניות הרשמית של המוסדות, כולל קריאה לכוחות משטרה, רק מלבה את היצרים ומחזק את תנועת המחאה.

המפגינים, מצדם, טוענים כי מקורן של רבות מהתקריות האנטישמיות הוא אצל גורמים מתסיסים שאינם קשורים לאוניברסיטאות שבהן הם מפגינים. לדבריהם, זה ניסיון להשחיר את המחאה שלהם, שבה לוקחים חלק גם פעילים וארגונים יהודיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully