וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסר לסין: נשיאת טייוואן זכתה בניצחון מוחץ בבחירות לכהונה שנייה

11.1.2020 / 16:50

צאי אינג-וון, התומכת בעצמאות האי, הביסה את יריבה הפרו-סיני עם יותר מ-57% מהקולות, והקדישה את נאום הניצחון שלה לבייג'ינג, הרואה בטייוואן מחוז מורד. "הדמוקרטיה שלנו לעולם לא תיכנע בפני איומים"

צילום: רויטרס

נשיאת טייוואן צאי אינג-וון זכתה היום (שבת) בניצחון מוחץ בבחירות והבטיחה כהונה שנייה. התוצאות מראות כי בציבור יש תמיכה חזקה בעמדתה התקיפה של צאי, התומכת בעצמאות האי, מול סין. מספירת קרוב ל-100% מהקולות, עולה היא הביסה את מועמד המפלגה הלאומנית האן קו-יו עם 57.2% מהקולות, לעומת 38.6% בלבד שבהן הוא זכה.

היא לא בזבזה זמן בטרם שלחה אזהרה לסין הקומוניסטית, הרואה בטיוואן מחוז מורד, שלא לנסות להשתמש באיום של הפעלת כוח נגד האי. "היום אני רוצה להזכיר שוב לרשויות בבייג'ינג ששלום, שוויון, דמוקרטיה ודיאלוג הם הכרחיים ליציבות", אמרה צאי. "אני רוצה שהרשויות בבייג'ינג ידעו שהדמוקרטיה של טייוואן והממשלה הדמוקרטית שלנו לעולם לא ייכענו בפני איומים. אני מקווה שבייג'ינג תפגין את רצונה הטוב".

טייוואן פיתחה זהות משלה מאז ההתפצלות מסין היבשתית בתום מלחמת האזרחים ב-1949, אך היא מעולם לא הכריזה על עצמאותה הרשמית. בייג'ינג עדיין טוענת לריבונות על האי שבו חיים 23 מיליון איש, והיא מאיימת להשתמש בכוח כדי להשיבו לחקה, במידת הצורך.

לאור מאמציה של סין לבודד את טייוואן במהלך הקדנציה הראשונה של צאי, היא הכירה בכך שהניצחון שלה ככל הנראה יביא לעוד מבוי סתום ולחץ מצד בייג'ינג. הנשיאה הוסיפה כי תוצאות הבחירות הוכיחו שאזרחי טייוואן מחויבים להגן על הדמוקרטיה ואורח חייהם.

נשיאת טייוואן צאי אינג-וון בנאום הניצחון אחרי הבחירות, 11 בינואר 2020. AP
שלחה מסר תקיף לבייג'ינג'. נשיאת טייוואן צאי, היום/AP

במטה המפלגה הפרוגרסיבית הדמוקרטית של צאי בטייפה, הבירה, מצב הרוח היה מרומם, כשתומכיה הריעו עם היוודע התוצאות. פרט לסין, צאי ניצבת בפני אתגרים אחרים, כמו העברת רפורמות בממשלה ובכלכלה, יצירת מקומות עבודה והעלאת שכר.

"נעבוד קשה עוד יותר כדי לקדם את ההישגים שלנו מארבע השנים האחרונות", אמרה היום צאי. "נזכיר לעצמנו כל עת שהממשלה שלנו צריך להיות נקייה, בטוחה ויעילה. כמובן שנפעל להגן על המדינה שלנו ועל ריבונותנו".

מנגד, בעיר קאוסיונג, שהאן משמש ראש העיר שלה , התחושות היו עגומות, כשחלק מתומכיו של מועמד האופוזיציה הפרו-סינית מחו דמעות. האן, בן 62, אמר לתומכיו המאוכזבים שהוא התקשר לצאי כדי לברך אותה על ניצחונה. הוא הבטיח לשוב לתפקידו כראש העיר בכוחות מחודשים.

תומכת של מפלגת האופוזיציה של טייוואן מזילה דמעה אחרי פרסום התוצאות, 11 בינואר 2020. AP
תומכים בשיחות עם בייג'ינג. תומכת האופוזיציה מאוכזבת אחרי הבחירות/AP

הבחירות בטייוואן התקיימו בצל ההפגנות האנטי-ממשלתיות בהונג קונג, ואלו הבליטו לרבים בטייוואן את ההבדלים בין החיים באי שתחת שלטון דמוקרטי לבין המשטר הדיקטטורי בסין היבשתית.

בעוד שהאן והמפלגה הלאומנית טוענים כי טייוואן צריכה להיות פתוחה יותר למשא ומתן עם סין, צאי ומפלגתה מתעקשות כי ההפגנות בהונג קונג הוכיחו ששיטת "מדינה אחת, שתי מערכות" הנהוגה בהונג קונג מאז שובה לשליטת סין ב-1997, אינה עובדת.

נשיא סין שי ג'ינפינג מנסה לכפות על ממשלתה של צאי לאמץ את עמדתה של בייג'ינג כי טייוואן היא חלק מסין, אך הנשיאה מסרבת לעשות זאת, בטענה שלסין אין כל זכות טריטוריאלית על טייוואן. היא קוראת לחידוש השיחות בין הצדדים ללא תנאים מוקדמים.

מאז שעברה לשלטון דמוקרטי מלאה בתחילת שנות ה-80, טייוואן ביססה יותר ויותר את זהותה העצמאית אף שהיא אינה מוכרת על ידי האו"ם או על ידי שום מדינה מרכזית בעולם. טייוואן ממלאת את כל ההיבטים של מדינה ריבונית, כמו הנפקת דרכונים, צבא ומערכת משפטית עצמאית, במקביל להיותה מוקד מרכזי בשרשרת אספקת ההיי-טק העולמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully