וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מביך וחסר תקדים": תגובות חריפות על ביטול ביקור חברות הקונגרס

16.8.2019 / 1:54

לאור החלטת ישראל למנוע את כניסתן של אילהאן עומאר וראשידה טאליב, מנהיגי המפלגה הדמוקרטית קראו לממשלה לחזור בה מהודעתה. אפילו באיפא"ק גינו: "מאמינים שכל חבר קונגרס רשאי לבקר בישראל". חברת הקונגרס עומאר תקפה: "נתניהו פועל תחת הלחץ של טראמפ"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

סערת ביקור חברות הקונגרס - כל העדכונים

  • הדמוקרטים גינו את ההחלטה: "יפגע ביחסי ישראל-ארה"ב"
  • איפא"ק: "לא מסכימים איתן, אך כל חבר רשאי לבקר בישראל"
  • חברת הקונגרס עומאר: "נתניהו פועל תחת הלחץ של טראמפ"
  • טראמפ הביע תמיכה: "הן הפנים של המפלגה ושונאות את ישראל"
  • הממשלה הודיעה כי תמנע את כניסת חברות הקונגרס: "פעילות חרם"

חברי המפלגה הדמוקרטית גינו היום (חמישי) את ישראל לאור החלטת ישראל למנוע את כניסתן של חברות הקונגרס אילהאן עומאר וראשידה טאליב. מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, תקף את ממשלת ישראל וקרא לה לחזור בה מהחלטתה. לדבריו, "זה רק יפגע ביחסי ישראל-ארצות הברית ובתמיכה בישראל באמריקה. אף חברה דמוקרטית לא צריכה לחשוש מדיון פתוח. הרבה תומכים של ישראל יהיו מאוכזבים ביותר בעקבות ההחלטה הזאת, ממנה צריכה לחזור בה ממשלת ישראל".

יו"ר בית הנבחרים והדמוקרטית הבכירה ביותר בקונגרס, ננסי פלוסי, חיזקה את דבריו של שומר. "החלטתה של ישראל למנוע את כניסתן של חברות הקונגרס טלאיב ועומאר היא מתחת להגינותה של מדינת ישראל. התבטאויותיו של טראמפ נגד חברות הקונגרס הן סימן לבורות ולחוסר כבוד". אחד המועמדים הבולטים בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, הסנאטור היהודי ברני סנדרס, הוסיף כי ההחלטה היא "סימן לחוסר כבוד עצום כלפי נבחרות הציבור האלו, הקונגרס האמריקני ועקרונות הדמוקרטיה". מועמדת דמוקרטית מובילה נוספת, הסנאטורית אליזבת וורן, ציינה כי "זה יהיה מהלך מביך וחסר תקדים".

הסנאטור ג'ו ביידן, המועמד בפריימריז הדמוקרטיים הנחשב לפרו-ישראלי ביותר, הצטרף לעמדת חבריו למפלגה. "תמיד הייתי תומך נלהב של ישראל - שותפה חיונית שחולקת את ערכינו הדמוקרטיים", כתב. "אף דמוקרטיה לא צריכה למנוע כניסה ממבקרים בהתבסס על תוכן השקפותיהם, אפילו אם אלו השקפות להן הם מתנגדים. ואף מנהיג בעולם החופשי לא צריך לעודד אותם לעשות זאת".

גם איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בקונגרס שאותה הרבו שתי חברות הקונגרס לתקוף, גינתה את ההחלטה. "אנחנו לא מסכימים עם תמיכתן של חברות הקונגרס עומאר וטאליב בתנועת BDS האנטי-ישראלית המתנגדת לשלום, יחד עם קריאותיה של טאליב לפתרון עבור מדינה אחת. אנחנו גם מאמינים שכל חבר קונגרס רשאי לבקר ולחוות את בעלת בריתנו הדמוקרטית, ישראל".

צ'אק שומר. רויטרס
"אף חברה דמוקרטית לא צריכה לחשוש מדיון פתוח". שומר/רויטרס

שר הפנים אריה דרעי הודיע כי החליט למנוע את כניסתן של חברות הקונגרס הדמוקרטיות מאחר ו"מדובר במי שמנצלות את הבמה המרכזית ביותר לתמיכה בארגוני BDS הקוראים לחרם נגד ישראל". לטענת דרעי, "מדינת ישראל מכבדת את הקונגרס האמריקני, במסגרת הברית ההדוקה בין המדינות, אך לא יעלה על הדעת כי תותר כניסה ארצה של מי שמבקשים לפגוע במדינת ישראל, אף תוך כדי הביקור".

לאחר ההחלטה, הגיבה חברת הקונגרס עומאר בטוויטר. "זה עלבון שראש הממשלה נתניהו, תחת לחץ הנשיא טראמפ, מוכן למנוע כניסה של נציגי הממשל האמריקני. החרם המוסלמי של טראמפ הוא מה שישראל מיישמת, הפעם נגד שתי חברות קונגרס מכהנות. לצערי, זאת לא הפתעה בהינתן עמדותיו הציבוריות של ראש הממשלה נתניהו".

חברת הקונגרס טאליב פרסמה את תגובתה בצירוף תמונה של סבתה, המתגוררת בשטחי הרשות הפלסטינית. "האישה הזאת ראויה לחיות בשלום ובכבוד. אני מי שאני בזכותה. ההחלטה הישראלית למנוע ממנה לראות את נכדתה, חברת קונגרס אמריקנית, היא סימן לחולשה בגלל שהאמת היא שמה שקורה לפלסטינים הוא מפחיד", צייצה בחשבון הטוויטר שלה.

גינויים להחלטת ישראל נשמעים גם מהצד הרפובליקני. הסנאטור מרקו רוביו, אחד מחברי הקונגרס הפרו-ישראלים ביותר, אמר כי מדובר בטעות. לדבריו, חברות הקונגרס קיוו שיחסמו את כניסתן לישראל כדי לחזק את מתקפותיהן נגדה.

עוד בוואלה!

הביקור בוטל, השעבוד הושלם: טראמפ מצייץ ונתניהו עובר לדום

לכתבה המלאה

בעוד ששתי חברות הקונגרס משתייכות לאגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית, האיסור על כניסתן לארץ העלה גם את חמתם של חברי קונגרס דמוקרטים מהזרם המרכזי של המפלגה. הם רואים בכך פגיעה קשה בעקרון הניטרליות של ישראל בכל הנוגע למעורבותה בפוליטיקה האמריקנית, לאור העובדה שטראמפ הפך את הנושא לאחד המרכזיים ביותר באג'נדה שלו לקראת הבחירות בשנה הבאה.

טראמפ סימן את השתיים, יחד עם אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, כאנטישמיות ואנטי-ישראליות וטוען שהן הפנים האמתיות של המפלגה הדמוקרטית. כך הוא מקווה למשוך קולות של יהודים ושל מתונים משורות הדמוקרטים.

הלילה הגן טראמפ על ההחלטה למנוע משתי חברות הקונגרס להיכנס לישראל, אך, עם זאת, הוא טען כי הוא לא ניסה "לעודד או למנוע" את ההחלטה. בשיחה עם כתבים אמר טראמפ כי הוא אמנם "דיבר עם אנשים שם", כלומר: בישראל, על הנושא, אך הבהיר כי הוא "רק היה מעורב מנקודת מבט שהן מאוד אנטי-יהודיות ומאוד אנטי-ישראליות". מוקדם יותר, לפני שהצעד הוכרז רשמית, צייץ טראמפ כי ישראל "תראה חולשה גדולה" אם תאפשר את כניסתן של השנתיים".

התמיכה הגורפת בישראל מהצד הדמוקרטי הלכה ונשחקה בשנים האחרונות, לאור התנהלותן של ממשלות נתניהו מול הפלסטינים, היהדות הלא-אורתודוכסית וארגוני זכויות אדם. חלק מהמועמדים, בהם וורן וסנדרס, השמיעו ביקורות חריפות על ראש הממשלה בחודשים האחרונים.

חברות הקונגרס עומאר וטליב בזמן נאום מצב האומה של טראמפ, פברואר 2019. AP
"שונאות את ישראל". טאליב ועומאר/AP

עם זאת, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חיזק את החלטת ממשלת ישראל. "חברות הקונגרס עומאר וטאליב הן הפנים של המפלגה הדמוקרטית, והן שונאות את ישראל", צייץ.

גם שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, עמד מאחורי ישראל. "ארצות הברית תומכת ומכבדת את החלטת ממשלת ישראל למנוע את כניסתן של טאליב ועומאר", מסר. "תנועת ה-BDS אינה חופש הביטוי. ישראל חוקקה חוקים למנוע את כניסתם של פעילי BDS ויש לה כל זכות להגן על גבולותיה מאותם פעילים באותו האופן בה היא יכולה למנוע כניסה מתחמושת שנויה יותר במחלוקת".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך נאומו בפנסילבניה 14 באוגוטסט 2019. רויטרס
עומד מאחורי החלטת ממשלת ישראל. טראמפ/רויטרס
"תכנית הביקור מראה שכל כוונתן היא לפגוע בישראל ולהגביר את ההתססה נגדה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו גיבה את החלטתו של שר הפנים דרעי. נתניהו אמר בתגובה כי "חברות הקונגרס טאליב ועומאר הן פעילות מובילות בקידום חקיקת חרמות נגד ישראל בקונגרס האמריקני. רק לפני מספר ימים קיבלנו את תכנית הביקור שלהן, וממנה התברר שהן מתכננות מסע שכל תכליתו הוא חיזוק החרם ושלילת הלגיטימיות של ישראל. תכנית הביקור של שתי חברות הקונגרס מראה שכל כוונתן היא לפגוע בישראל ולהגביר את ההתססה נגדה".

גם בישראל היו מי שקראו לממשלה לאשר את כניסתן של עומאר וטאליב. חבר הנהגת כחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, אמר כי "אמנם מדובר בשתי חברות קונגרס רדיקליות, אך ההחלטה לא לאפשר להן כניסה לישראל מנוגדת לאינטרס המדיני שלנו. כפי שנתניהו יודע היטב זו טעות קשה שנותנת רוח גבית ל-BDS ופוגעת עוד יותר ביחסינו עם המפלגה הדמוקרטית".

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הביע גם הוא התנגדות להחלטה. "ביבי מתנגד לחרם על ישראל, מביא לארץ אחד אחרי השני מנהיגים אנטישמים בשיירות, ואחר כך מחרים חברות קונגרס אמריקניות. קידום חינם ל-BDS על חשבון ממשלת ישראל", כתב.

בלשכת ראש הממשלה שקלו בימים האחרונים את אישור כניסתן של השתיים לישראל. בתחילה הודיע נתניהו כי יאשר את ביקורן, אך בסוף השבוע האחרון דווח ב"חדשות 13" כי הנשיא טראמפ כעס על ההחלטה.

מוקדם יותר היום הגיב טראמפ לביקור שתי חברות הקונגרס בחשבון הטוויטר שלו. "זו תהיה חולשה אם ישראל תאשר את כניסת חברות הקונגרס", כתב. לדבריו, "הן שונאות את ישראל והעם היהודי ואין דבר שאפשר לומר או לעשות כדי לשנות את דעתן. הן מבישות".

(עדכון ראשון: 19:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully