וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פה זה לא אירופה": מחאה נגד אירועי הלילה הלבן בתל אביב

18.6.2015 / 12:07

לקראת האירועים לציון ההכרזה על מרכז העיר כעיר לבנה, שיתקיימו השנה תחת הכותרת "לילה לבן אירופה", תושבי דרום העיר ומזרחה זועמים: "מתעקשים להגיד שאנחנו בלונדון ומתעלמים מתרבות המזרח"

לילה שחור בתל אביב. דרור עינב
לילה שחור בתל אביב ב-2012/דרור עינב

בעוד שבוע תחגוג עיריית תל אביב בפעם השישית את אירועי "לילה לבן", לציון ההכרזה על מרכז העיר כעיר לבנה בגלל סגנון בניית הבאוהאוס המאפיין אותו. כבכל שנה, מתכונן אירוע אלטרנטיבית, הנקרא "לילה שחור", במחאה על כך שהאירוע מתמקד באזורים מסוימים בעיר ומזניח את רובה. עם זאת, הזעם בקרב מארגני הלילה השחור רק גבר השנה לאחר שהעירייה החליטה למתג את האירועים בכותרת "לילה לבן אירופה".

"זה באמת לא ייאמן שחולדאי ותל אביב עדיין מתעקשים שאנחנו באירופה למרות הגרבוזים, הקוטלרים והווקסמנים וכל המהפכה התרבותית שקורית פה במרכז", זעם הבמאי, העיתונאי ומגיש התכנית "פה זה לא אירופה", רון כחלילי, על החלטת עיריית תל אביב להגדיר את הלילה הלבן בסימן אירופה. "הם מתעקשים להגיד שאנחנו בלוצרן, בלונדון. אם הם לא שמו לב, אנחנו בלבנט המזיע, הערבי, השמי והשחור. הגיע הזמן שנפקח את העיניים ונראה נכוחה את המציאות".

עוד על תל אביב:
כ-120 אלף בני אדם חגגו במצעד הגאווה בתל אביב
כשדיזנגוף העדיף בית קולנוע על פני רכבת תחתית בתל אביב
"העיר הלבנה": תל אביב הוקירה 14 נשים - אף לא אחת מזרחית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"צריך לחבק את האזרחים גם אם יש להם צבע ותרבות שונה". רון כחלילי/מערכת וואלה, צילום מסך

כחלילי התרעם על כך שבהחלטתה מתעלמת העירייה מהתרבות המזרחית בעיר. "הגיע הזמן להבין שזה עוד לא אותו מועדון סגור ששלט בזמנו על צוותא וקרא את עיתון 'דבר'. במקום לבוא ולהבין שיש בתל אביב תרבות מזרחית, בעירייה מתעלמים מהלילה השחור האלטרנטיבי שמקיימים ב'בית אחותי' ובקפה גיבלרטר. במקום לבוא ולהגיד 'בואו נעשה מזה עניין, יש לנו ייחוד', הם עכשיו מגדירים את זה 'לילה לבן אירופה'", הוא טען. "בשנה שעברה העירייה שלחה משטרה לאירוע של הלילה השחור, היא מתנגדת לזה. במקום להגיד 'בואו נעשה לילה צבעוני', הם תמיד מצמצמים את זה למחנה קטן ושתלטני. צריך לחבק את האזרחים גם אם יש להם צבע ותרבות שונה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
"אירועי הלילה השחור מעלות את התרבות המזרחית לקדמת הבמה, וזה צריך לחלחל למדיניות העירייה"

גם שולה קשת, מנכ"לית תנועת "אחותי" למען נשים בישראל וממארגנות הלילה השחור, אמרה לוואלה!NEWS כי ההחלטה מתכתבת עם חלוקת העיר לעיר לבנה בצפון ועיר שחורה בדרום. "הפערים הם מאוד ברורים. זאת מציאות אחרת לגמרי, מדינת עולם ראשון בעיר הלבנה ומדינת עולם רביעי בעיר השחורה. אפשר לראות בדיוק היכן ממוקמים רוב מוסדות התרבות שמקבלים מאות מיליונים – הבימה, הקאמרי, בית האופרה. גם אירועי הלילה הלבן מתרכזים מחומת רוטשילד צפונה, כאילו מי שמתגורר בעיר השחורה הם לא בנות או בני תרבות".

קשת הוסיפה כי לא ברור כיצד עיריית תל אביב החליטה להגדיר כך את אירועי הלילה הלבן, אף שישראל אינה ממוקמת באירופה. "מדינת ישראל ממוקמת בין צרפת להולנד? אנחנו נמצאים במזרח התיכון. לא יעלה על הדעת שעיריית תל אביב משקיעה משאבים בתרבות אירופה כאשר כל הזמן אנחנו חווים את תרבות אירופה בכל המוסדות המושקעים האלה. אפילו פעם בשנה אין התייחסות לתרבות המקומית פה מהמזרח התיכון", קבלה קשת. "האוכלוסייה של דרום תל אביב ויפו היא בעיקר אוכלוסייה מזרחית וערבית. העירייה מכירה את המחאה שלנו ומתעלמת. הגיע הזמן שהעירייה תתעשת ותזרים משאבים לתרבויות האלה, אירועי הלילה השחור מביאות את התרבות המזרחית, מעלות אותה לקדמת הבמה, וזה צריך לחלחל למדיניות של עיריית תל אביב".

"הניסיון להידמות לאירופה - פתטי ופרובינציאלי"

"האם אנחנו יכולים לדמיין שבמקום אירופה תל אביב הייתה עושה לילה הלבן מזרח תיכוני? זה נשמע הזוי"

אופיר טובול, ממארגני הלילה השחור, הסביר את צעד המחאה. "בכל שנה עושים חגיגות של הלילה הלבן. אנחנו מנצלים את ההזדמנות הזאת כדי לדבר על הלובן של העיר הזאת, שהיא דו-משמעית. התכנים מאוד אשכנזיים ולא מדברים לתושבי שכונות הדרום, זאת לצד ההזנחה המתמשכת של דרום תל אביב ויפו", אמר טובול. " אמנם אין לנו את המשאבים שיש לעיריית תל אביב, אבל אנחנו מקיימים חגיגה של תרבות מזרחית".

טובול כינה את הניסיון להידמות לאירופה "פתטי ופרובינציאלי". "האם אנחנו יכולים לדמיין שבמקום אירופה תל אביב הייתה עושה לילה הלבן מזרח תיכוני ומביאה תרבויות מכל המזרח התיכון? זה נשמע הזוי. העיר הזאת רוצה להיות עיר אירופית בכוח, ובכך היא מתעלמת מהתושבים הערבים והמזרחים שלה. זאת פנטזיה רחוקה. רואים את זה גם בפסטיבל הפסנתר, בכמויות הכסף שהעירייה משקיעה באופרה, כאילו אנחנו נמצאים באוסטריה או באיטליה ולא במזרח התיכון".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, באירועי לילה לבן אפשר למצוא מגוון של מופעי רוק ואינדי של יוצרים ישראלים המשלבים גם מוזיקה מזרחית כגון מסע מוסיקלי בעולמן של נשות תימן; מוסיקה תימנית מזרחית חדשה בעטיפה של גרוב ואלקטרוניקה; מרגלית צנעני בגן התקווה ועוד. בנוסף, השנה אחד מהאירועים הגדולים והמושקעים ביותר יתקיים בתחנה המרכזית שבשכונת נווה שאנן ובמוקדים נוספים בדרום. לשם ההשוואה בלילה לבן לא יתקיימו כלל אירועים בשכונות צהלה, בבלי, ל' ובשאר שכונות הצפון. השנה פנה האיחוד האירופי ביוזמתו לעירייה בבקשה לקחת חלק באירועים, ולכן חלק מהאירועים מופקים על ידי האיחוד ובמימונו המלא".

לפניות לכתבת: danayark@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • לילה לבן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully