וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנהרה שחושפת את תרחיש האימים בצה"ל

21.3.2014 / 10:13

המנהרה שהתגלתה על ידי חקלאי בגבול הרצועה מזכירה כי אין פתרון לתופעה, שבזמן מלחמה רחבה יכולה לאיים על ישראל מכל הכיוונים: מחטיפת גלעד שליט נוסף ועד חדירה ליישובים

צילום: שידורי ערוץ אל-אקצא, עריכה: יותם בן-דוד

מנהרת הטרור שאיתר אתמול (חמישי) חקלאי סמוך לגדר המערכת ברצועת עזה, בין אם היא חדשה או ישנה, כפי שטוענים בחמאס, חושפת הלכה למעשה את עומק הבעיה שבה נמצא צה"ל בהתמודדות עם העניין. במשרד הביטחון ובאוגדת עזה אמנם מפעילים מאמצים אדירים ברחבי העולם ונעזרים במומחים מהאקדמיה כדי לאתר טכנולוגיה שתדע לזהות מנהרות או את תהליך חפירתן, אך כיום אין מוצר שמסוגל לתת מענה מלא, או אפילו קרוב לכך, לאיתור מנהרות. תחום זה נותר בגדר פער, גם אם הוא הולך ומצטמצם. עד שמשרד הביטחון יצליח לשים יד על פתרון טכנולוגי בנושא, מאמץ מודיעיני מוגבר ומענה הגנתי והתקפי של צה"ל, הם הפתרון הזמני.

בהינתן המצב האמור, בצה"ל קיים חשש אמיתי מאיכות מנהרות אלו וממה שהן עלולות להביא עמן בזמן מבצע רחב היקף בעזה. ההערכה באוגדה היא שאיכות המנהרות שבנה חמאס בשנים האחרונות מאפשר פיצול לכמה מנהרות בו זמנית, מהן ניתן לבצע מספר פיגועים במקביל: התפצלות מנהרה אחת תוביל מחבלים לביצוע חטיפה במתווה גלעד שליט, הסתעפות אחרת תסייע בפיצוץ מוצב צה"לי, ומנהרה שלישית תסייע בחדירה ליישוב ופגיעה באזרחים. זה הסיוט של מפקדי הגזרה.

עוד כותרות! בוואלה חדשות:
בתום שעות של חקירה: בניהו ווינר שוחררו למעצר בית
"מחלום למציאות": צפו במטוס האימון החדש של צה"ל
להפיל את חומות האגו: המהפכה של אביב כוכבי באמ"ן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חשש מאיכות המנהרות. הרמטכ"ל יעלון בסיור באוגדת עזה, אוקטובר 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלוף פיקוד דרום, סמי תורג'מן, מבין שבמבצע הרחב הבא, ישתמש חמאס במנהרות נגד ישראל לצרכי פיגועי ראווה משמעותיים. החדשות הטובות, אם ניתן לקרוא להן ככה: החמאס לא צפוי לבזבז את זה על סבבי הסלמה "קטנים". זה נשק יום הדין של חמאס נגד ישראל, שתצטרך להתמודד עם הפתעות מסוג זה. ואם מאות מנהרות נבנו לאורך ציר פילדלפי בעשור האחרון, לא צריך להיות מומחה כדי להבין שיש לפחות עשרות מנהרות נושמות מתחת לפני האדמה ומחכות לפעולה בגבול ישראל.

חמאס מיהר לערוך מסיבת עיתונאים אמש, ולהדגיש כי המנהרה איננה חדשה. חמאס עושה את הכול כדי להרגיע את האווירה ולמנוע הסלמה מול צה"ל. בארגון חוששים ממבצע רחב היקף בעת הנוכחית, בה הוא לחוץ כלכלית, מדינית, חברתית וצבאית - לא רק על ידי צה"ל, אלא גם על ידי הצבא המצרי והרחוב הפלסטיני. הדברים מבחינת חמאס עשויים לצאת מכלל שליטה, ולכן כאמור הוא ממהר להרגיע את הרוחות, אך מצד שני גם רומז כי יש עוד מנהרות באזור.

מומחים שבחנו את המנהרה טוענים כי לא ניתן לפסול בשלב הזה את טענת חמאס כי מדובר במנהרה ישנה, וייתכן מאוד שזו הסתעפות של המנהרה הקודמת שהתגלתה באזור עין השלושה בנובמבר האחרון. קצין בכיר בצה"ל התייחס לחשיפת המנהרה ואמר כי התגלו בתוכה כלי חפירה, עקבות טריים שמעידים לטענתו על העובדה שנחפרה לפני זמן לא רב, אמצעי חשמל ומיגון. לטענת הקצין מדובר במנהרה "איכותית" מאוד. עוד טען הקצין הבכיר כי היא נחשפה באמצעות מידע מודיעיני ופעילות של אוגדת עזה.

ההונאה וההסוואה שביצעו אנשי חמאס וקבלני החפירות שלה היו טובים מספיק כדי להערים כנראה על כוחות ההנדסה. עוד ציין המומחה כי פתח המנהרה לא מולכד כפי הנראה בגלל שמדובר בהסתעפות. יחידת יהל"ם של חיל ההנדסה צריכה אפוא לשאול את עצמה כיצד לא חשפה את ההסתעפות של המנהרה המרכזית כבר בחודש נובמבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
צה"ל חשף מנהרת טרור מעזה לאזור עין השלושה. רויטרס
מנהרה באזור עין השלושה שהתגלתה בנובמבר 2013/רויטרס

כשבוחנים את כלל המרכיבים בגזרה מבינים כי הלחץ שמפעיל הצבא המצרי נגד ארץ המנהרות מתחת לציר פילדלפי מעביר את מרכז הכובד ואת המוטיבציה והמשאבים לבניית מנהרות לגבול הישראלי. כיום יש בעזה 12 אלף חופרי מנהרות בעלי תפקידים שונים שמרביתם מובטלים, 45,000 עובדי בנייה שמרביתם מובטלים מאחר וישראל מונעת הכנסה של חומרי בנייה, 19,000 עובדי אונר"א שמקבלים משכורת חלקית, ו-40,000 עובדי המנגנונים ומשרדי החמאס שחיים מיום ליום בגלל מצוקה כספית הגדולה ביותר שנקלעה אליה החמאס מאז עלה לשלטון. כל בר דעת מבין שכיום יש יותר ידיים פנויות לחפירת מנהרות בגבול ישראל, והן הרבה יותר זולות. מחיר יום עבודה נע על פי הערכת מומחים בין 45-25 שקלים ליום.

"בימים שבהם אנחנו שומרים על פשע שמשתולל ברחובות עזה, אזרחים שהפסיקו לנסוע במוניות ואמהות שמוכרות את בתן לזנות תמורת עשרות שקלים, אנחנו מעכלים שהמצב הכלכלי בעזה הגיע לשפל שלא נראה כמותו עשרות שנים", הסביר גורם המצוי הלך הרוח העזתי.

חמאס הבין אחרי מלחמת לבנון השנייה כי אם חיזבאללה הצליח לעכב את צה"ל ולהסב לו אבדות במסגרת המלחמה ב"שמורות הטבע", שם איבד צה"ל מיתרונו המובהק בלוחמת יבשה, הוא נדרש להישג מרכזי כדי להרתיע את ישראל. לכן, הוא בחר בשלושה ערוצים: מרוץ חימוש מטורף לייצור מסת רקטות ממגוון רחב, ניסיון להשיג נשק מפתיע, כמו רקטות לטווח שעולה על 100 ק"מ, מזל"טים או נשק שיאיים על כלי השיט של חיל הים, וגם, כמו שחוששים בצה"ל – גם בניית מנהרות.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully