וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסימיות בשיחות הגרעין בווינה: "השטן נמצא בפרטים"

18.2.2014 / 15:22

נציגי המעצמות החלו לדון עם איראן לקראת חתימת הסכם הקבע. חמינאי: "זה לא יוביל לכלום". האמריקנים דורשים גישה נרחבת למתקני הגרעין ופירוק הסרכזות: "זה לא יגמר בחודש"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

בווינה נפתחו בצהריים (שלישי) השיחות הראשונות בין איראן לבין שש המעצמות לקראת גיבוש ההסכם על הסדר קבע. מטרת ההסדר היא לצמצם את תכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית.

את המגעים מנהלת שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, מול עמיתה האיראני, ג'וואד זריף. את ארה"ב מייצגת תת-שר החוץ, וונדי שרמן. במסגרת השיחות, צפויה ארה"ב לדרוש מאיראן לפרק אלפי סרכזות (צנטריפוגות) במתקני הגרעין שלה, ולאפשר לפקחי סבא"א גישה לכל המתקנים התת-קרקעיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מנהיג איראן, עלי חמינאי. הזהיר שהשיחות לא יובילו לדבר/מערכת וואלה, צילום מסך

השיחות יימשכו שלושה ימים. ערב פתיחת המגעים, הביעו איראן וארה"ב פסימיות רבה לגבי אפשרות להגיע כבר השבוע להסכם. פקידים בוושינגטון וגורמים במטה האו"ם בווינה העריכו כי לשיחות יש סיכוי הצלחה של "לא יותר מ-50%".

בין הצדדים יש עדיין נקודות מחלוקת רבות. בין היתר, טרם נקבע מהי רמת ההעשרה הסופית שאיראן תורשה להגיע אליה, או מה יהיה גורלו של מתקן ההעשרה בפורדו, החצוב עמוק בהר. איראן לא הבהירה מה בכוונתה לעשות במתקן המים הכבדים באראק, שהמערב חושד שהיא נעזרת בו כדי להפיק פצצת פלוטוניום.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, העריך אתמול כי השיחות לא יובילו לדבר. "אפילו אם סוגיית הגרעין תיפתר בעתיד לשביעות רצונם של האמריקנים - דבר שהוא לחלוטין לא סביר - הרי שבוודאי תופיע בעיה אחרת". עם זאת, הוא הבהיר כי "מה שהפקידים כבר התחילו, יימשך".

לקריאה נוספת
נתניהו: איראן ממשיכה לפתח טילים ארוכי טווח
דיווח: ישראלים ניסו להבריח חלקי מטוסים לאיראן
איראן חשפה את הצוללת הסודית שבנתה בסתר

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף נפגש עם עמיתו האוסטרי סבסטיאן קורץ. וינה, פברואר 2014. סוכנות הידיעות IRNA, אתר רשמי
שר החוץ האיראני זריף עם עמיתו האוסטרי, קורץ/אתר רשמי, סוכנות הידיעות IRNA

גם המערב מגיע לשיחות עם ציפיות נמוכות. גורם בכיר במשלחת האמריקנית אמר בתדרוך לכתבים כי "בימים הקרובים נתחיל תהליך מסובך, קשה וארוך, שבו הסיכונים רבים והשטן נמצא בפרטים. לא ניתן יהיה לסיימו ביום אחד, בשבוע או בחודש".

אמש נפגש שר החוץ האיראני זריף עם עמיתו האוסטרי הצעיר, השר הטרי סבסטיאן קורץ בן ה-27. לאחר מכן נפגש לסעודת ערב עם קתרין אשטון, והבוקר נועד עם מזכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו, ועם נשיא אוסטריה היינץ פישר. סבב השיחות אחה"צ מתנהל בין סגן שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י לסגניתה של אשטון, הלגה שמידט.

בחודש נובמבר 2013 נחתם בז'נבה הסכם הביניים בין איראן לשש המעצמות (ארה"ב, רוסיה, בריטניה, צרפת, סין + גרמניה). בחודש שעבר החלה איראן להשעות את העשרת האורניום במתקני הגרעין שלה, ובתמורה הוסרו ממנה חלק מהעיצומים, והותר לה לייצא מתכות כבדות.

תת-שר החוץ וונדי שרמן מגיעה לשיחות הגרעין עם איראן. וינה, אוסטריה, 17 בפברואר 2014. רויטרס
תת-שר החוץ האמריקנית, וונדי שרמן/רויטרס

המגעים לקראת חתימת הסכם הקבע צפויים להימשך עד שישה חודשים, אך יש אפשרות להאריכם לחצי שנה נוספת. בימים הקרובים צפויה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לפרסם דוח, בו ייכתב כי איראן עמדה במחויבותה לצמצם את העשרת האורניום.

בתוך כך, שגריר איראן ברוסיה, מהדי סנאי, אמר הבוקר כי על-פי עסקה הנרקמת בין שתי המדינות, תבנה מוסקבה כור נוסף במתקן הגרעיני בבושהאר, בתמורה לאספקת נפט איראני. לדברי סנאי, העסקה צפויה להיחתם עד חודש אוגוסט. בתמורה לחצי מיליון חביות נפט ביום שיספקו האיראנים, תבנה רוסיה באיראן גם בתי זיקוק קטנים לנפט ומסילות רכבת, תשקיע בשדות הגז האיראניים ותספק לה רכיבי אלקטרוניקה.

אתמול אמר ראש הממשלה נתניהו כי "איראן ממשיכה לפתח טילים ארוכי טווח שיכולים לאיים על אירופה וארצות הברית", ודרש כי המשא ומתן בווינה צריך לגרום שאיראן לא תוכל לפתח נשק גרעיני. "מטרתנו למנוע מאיראן להפוך למדינת סף גרעינית", אמר. "אם הם רוצים להחזיק רק בגרעין אזרחי, אז הם לא צריכים העשרה בשביל אנרגיה אטומית, לא מים כבדים ולא טילים בליסטיים. הם לא צריכים תכנית חימוש. הם לא צריכים שום דבר מזה. אבל זה בדיוק הדברים שאיראן מתעקשת עליהם", טען.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully