וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופרת סבון של רצח ובגידה: תם "משפט המאה" בסין

רויטרס

27.8.2013 / 11:39

אחרי 5 ימים ננעל המשפט המתוקשר ביותר שראתה סין זה עשרות שנים. בכיר המפלגה שסרח, בו שי-לאי, הכחיש שלקח שוחד בגובה מיליונים, והטיל את האשמה על אשתו שרצחה אזרח בריטי

בסין ננעל אמש (שני) אחד המשפטים הדרמטיים ביותר שהתנהל במדינה זה עשרות שנים. משפטו של בו שי-לאי, שהיה בכיר במפלגה הקומוניסטית, נתפס כמנהיג פופולרי וסולק בבושה מתפקידו, הוגדר "משפט מאה" בפי התקשורת המקומית והבינלאומית, בשל הרגישות הנפיצה שלו עבורו השלטונות ועבור הציבור כאחד.

במשך חמישה ימים עמד בו בפני בית המשפט בעיר ג'ינאן, ורמז כי שני העדים המרכזיים - אשתו לשעבר שהורשעה ברצח אזרח בריטי, ויד-ימינו - מפכ"ל המשטרה שהיה תחת פיקודו - ניהלו רומן סוער מאחורי גבו.

למרות קו ההגנה התקיף והאמיץ שנקט בו, בתקשורת הסינית הוא למעשה כבר הורשע. ביטאוני השלטון, המבטאים את עמדת בתי המשפט, קבעו כי בו צפוי לעונש מאסר חמור, גם אם לא בהכרח לעונש מוות, משום שהמפלגה אינה רוצה להפוך את אחד מבכירה לשעבר לקדוש מעונה במותו.

סוחרי הגופות: הסודות שמאחורי "משפט המאה" בסין

נעילת משפטו של בכיר המפלגה הקומוניסטית של סין, בו שי-לאי. ג'ינאן, אוגוסט 2013. AP
משפטו של בו משודר על גבי צג ענק בהונג-קונג/AP

בו נחשב לכוכב העולה של המפלגה והתקדם במעלה הפוליטביורו, המועצה העליונה שלה. הוא נראה לראשונה בבית המשפט בסוף השבוע, אחרי שנעלם מעיני הציבור במשך שנה וחצי. בו הפתיע את התביעה כשחזר בו מהדברים שאמר בחקירה. הוא סירב להביע חרטה על מעשי השחיתות והמעילה שיוחסו לו, ושמר על גאוותו כשהטיל את האשמה על "אשתו המטורפת" גו קאי-לאי. היא הורשעה ברצח איש העסקים הבריטי ניל הייווד, בדרמה שהובילה להדחת מפכ"ל המשטרה שהיה ממונה על החקירה בעיר הענק צ'ונג-צ'ינג, ובהמשך לסילוקו של בעלה מתפקיד מזכיר המפלגה בעיר.

המשפט נחשב לאירוע הדרמטי ביותר בכהונתו של נשיא סין, שי ג'ין-פינג, שמונה לתפקיד בחודש מרץ השנה. הדיונים הועברו בשידור חי באמצעות ה"ווייבו", הגרסה הסינית לטוויטר. צגי ענק ברחובות הערים שידרו קטעי וידאו מתוך היכל הדיונים בבית המשפט בעיר ג'ינאן שבמזרח סין. מדובר בתקדים של ממש, שנועד להבהיר לציבור הסיני כי הנשיא החדש שואף לשקיפות ודורש לבער את השחיתות ממנגנוני השלטון המסואבים – גם במחיר של העמדתם לדין של אנשי המפלגה הבכירים ביותר.

נעילת משפטו של בכיר המפלגה הקומוניסטית של סין, בו שי-לאי. ג'ינאן, אוגוסט 2013. AP
עיתונאים צופים בעדותה של רעייתו של שי, גו קאי-לאי/AP

כתב האישום נגד בו, שהחל בחשד לשחיתות ובטיוח הרצח שביצעה אשתו, התגלגל במשפט לאופרת סבון של משולש אהבה, טירוף וכבוד המפלגה. בעדותו האחרונה, בו השתלח במפכ"ל המשטרה לשעבר, וואנג לי-ג'ון, שהיה יד-ימינו בצ'ונג-צ'ינג. הוא האשים את וואנג בחתירה מאחורי גבו וברומן סודי עם אשתו, וניצל את הדקה האחרונה שניתנה לו לדבר, כדי להתנצל בפני המפלגה הקומוניסטית ובפני האומה הסינית כולה. "לא הצלחתי לשלוט במשפחתי ובפקודיי", אמר.

ברגע אחרון של נאמנות להנהגה בבייג'ינג, שיבח בו את בית המשפט על השקיפות בדיונים ועל העדכונים שהועברו לציבור באמצעות הווייבו. "בבית הכלא מאפשרים לי טיפול רפואי טוב ותזונה הולמת. זה מוכיח את טוב ליבם של פקידי המחוז ואנשיו - הם אינם שופכים מים על אדם טובע".

נעילת משפטו של בכיר המפלגה הקומוניסטית של סין, בו שי-לאי. ג'ינאן, אוגוסט 2013. AP
מפכ"ל המשטרה לשעבר, וואנג לי-ג'ון, מעיד במשפט/AP

בו הכחיש את האישום לפיו קיבל כ-4.5 מיליון דולרים כשוחד מאיש עסקים בהונג קונג, והציג את עצמו כאדם פשוט שחיפש תמיד את טובתו של הציבור. "את הפיג'מה שלי בחורף אמי רכשה לי עוד בשנות ה-60. את החליפה שלי רכשתי בחנות פשוטה בעיר דאליין".

בו, בן 64, עורר את חרונה של התביעה כשלא הביע כל חרטה על מעשיו. הוא צפוי לעונש מאסר של בין עשר ל-15 שנים. התביעה רשאית לדרוש מבית המשפט להחמיר את עונשו ולגזור עליו עונש מוות, אך פרשנים אומרים שיהיה מדובר בעונש חמור מדי, גם עבור ממשל שמנסה להוכיח שהוא נלחם בשחיתות - באמצעות דוגמה אישית. גזר הדין יימסר בחודש הבא.

נעילת משפטו של בכיר המפלגה הקומוניסטית של סין, בו שי-לאי. ג'ינאן, אוגוסט 2013. AP
המשפט הועבר בשידור ישיר, אך תחת נוכחות משטרתית כבדה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully