וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר החיסול בעזה: מי יחליף את רמטכ"ל חמאס?

ניר יהב

15.11.2012 / 2:45

בעקבות מכת הפתע שהנחיתה ישראל על ארגון הטרור, בחמאס מנסים למצוא מחליף שייכנס לנעליו הגדולות של ג'עברי. בין המועמדים האפשריים - בכיר המבוקשים של חמאס, מוחמד דף

צילום: שי מכלוף, טל אנגלנדר, רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

עם חיסולו של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, אחמד ג'עברי, ביומו הראשון של מבצע "עמוד ענן" שיזמה אתמול (רביעי) ישראל, נפער חור גדול בהנהגה של הזרוע הצבאית. ג'עברי, האחראי לתכנון והוצאה לפועל של חטיפת החייל גלעד שליט ב-2006, נחשב למפקד כריזמטי ופיקח אשר פעילי הזרוע הצבאית של ארגון הטרור העריצו. כעת נשאלת השאלה מי צפוי להחליף את ג'עברי בתפקידו ולהיכנס לנעליו הגדולות.

בעקבות חיסולו של ג'עברי בעיר עזה אתמול, על פי ההערכות מי שצפוי למלא את תפקידו בתקופה הקרובה הוא המפקד המיתולוגי של הזרוע הצבאית – מוחמד דף. למרות שמבחינה רשמית הוא מוגדר כראש הזרוע הצבאית של חמאס, בשנים האחרונות שימש דף כיד ימינו של ג'עברי, כיוון שנפצע באורח קשה באחד מניסיונות החיסול שיזמה ישראל נגדו. בתקופה האחרונה גוברת ההערכה כי דף יחזור לפקד על הזרוע הצבאית.

ראש הזרוע הצבאית של החמאס אחמד ג'עברי בפגישה עם מנהיג הארגון חאלד משעל בקהיר, אוקטובר 2011. רויטרס
מי ייכנס לנעליו? אחמד ג'עברי וראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל/רויטרס

שם נוסף שהועלה כמועמד אפשרי להחליף את רב-המרצחים הוא ראא'ד אל-עטאר, שניצל אמש מניסיון חיסול ברצועת עזה. אל-עטאר הוא מפקד גזרת רפיח של הזרוע הצבאית של חמאס, ונחשב לאחד המוחות המבריקים בזרוע. הוא משמש בנוסף כקצין המבצעים שלו והיה מעורב בתכנון חטיפתו של שליט גם כן. ביום שחרורו של שליט הוא התלווה לג'עברי כאשר אנשי חמאס העבירו את החייל הישראלי למצרים דרך מעבר רפיח.

לפני כשלושה חודשים דיווח עיתון פלסטיני כי מצרים דרשה מחמאס ברצועה להסגיר לידיה שלושה פעילים בכירים בזרוע הצבאית - בראשם אל-עטאר. מפקד גזרת רפיח בזרוע הצבאית היה אחראי לשיגור רקטות לעבר ישראל, וכן לשליחת חוליות מחבלים ב-2010 לתוך מרחב סיני, משם שיגו חבריה קטיושות לעבר אילת. אל-עטאר אף תכנן כמה פעמים לחטוף חיילים וכן להחדיר חוליית מתאבדים לתוך אילת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
עשן מיתמר מעל עזה לאחר תקיפות צה"ל במסגרת מבצע "עמוד ענן", נובמבר 2012. AP
העיר עזה לאחר תקיפת חיל האוויר/AP

בכיר נוסף בזרוע הצבאית שעשוי לשדרג את מעמדו בעקבות חיסולו של ג'עברי הוא אחמד רנדור – המשמש כמפקד הזרוע הצבאית של חמאס באזור צפון רצועת עזה. רנדור, בן 45, נחשב – כמו מפקדו ג'עברי שחוסל היום לאחד מ"כוכבי" רשימת המבוקשים של מערכת הביטחון בישראל. הוא היה מעורב בתכנון חטיפתו של שליט וכן בהשתלטות חמאס על רצועת עזה ב-2007. מרואן עיסא, בכיר הזרוע הצבאית שנחשב למקורב לג'עברי ומי שעמד לצדו במשא ומתן לגיבוש עסקת שליט, נחשב גם כן כמועמד אפשרי לרשת אותו.

בנוסף ניתן למנות גם את שמותיהם של מפקד הזרוע הצבאית בגזרת ח'אן יונס, מוחמד סנואר, מפקד חטיבת מרכז רצועת עזה, איימן נופל, שנמלט מהכלא המצרי ב-2011 וכן מפקד חטיבת דרום הרצועה - מוחמד אבו שמאלה כמועמדים אפשריים לרשת את מי שנחשב לרמטכ"ל חמאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully