וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמת נתניהו: הטבות להתנחלויות - בכפוף לדרג המדיני

טל שלו

1.2.2012 / 11:10

הלחץ האמריקאי נותן אותותיו: שרי הממשלה התבקשו לאשר במשאל טלפוני כי הטבות להתנחלויות, להבדיל משאר היישובים באזורי "עדיפות לאומית", יינתנו בהכרעת הדרג המדיני בלבד

שרי הממשלה התבקשו לאשר אתמול (שלישי) במשאל שרים טלפוני החרגה של יישובים ביהודה ושומרון מאזורי עדיפות לאומית. משמעות ההחרגה היא שהטבות שיינתנו ליישובים שהוגדרו כאזורי עדיפות לאומית ביהודה ושומרון - בתחום הבינוי והשיכון - יהיו כפופות לאישור הדרג המדיני. לדברי גורמים מדיניים, ישראל התחייבה בעבר בפני ארצות הברית והקהילה הבינלאומית שלא לעודד בנייה והרחבת יישובים ביהודה ושומרון, ולכן הוחלט להתנות את קבלת הטבות הדיור ביישובים המוגדרים כאזורי עדיפות לאומית בהחלטה נוספת של הדרג המדיני.

בימים האחרונים פנו שרים בממשלה למזכיר הממשלה, צבי האוזר, בבקשה לקבל הבהרות לתיקון, אך לפי ההערכה - התיקון צפוי להיות מאושר. יצוין כי הדרישה לאישור הדרג המדיני נוגעת רק להטבות בתחום הדיור, ואינה משפיעה על הטבות נוספות המגיעות ליישובים מתוקף היכללותם במפת אזורי העדיפות הלאומית.

ביום ראשון אישרה הממשלה הצעת מחליטים של משרד הבינוי והשיכון על מתן הטבות בנייה ודיור ביישובים באזורי עדיפות לאומית. במטרה לעודד הגירה ובנייה בפריפריה, וכן לסייע במצוקת הדיור, קובעת ההחלטה סבסוד משמעותי של עלויות הפיתוח והבנייה עד לגובה של 150 אלף שקלים ביישובים חקלאיים ועד 107 אלף שקלים בערים, וכן תוספת הלוואה לדיור עד לגובה של 100 אלף שקלים. ברשימת היישובים הזכאים באזורי העדיפות הלאומית, שאושרו בהחלטת הממשלה, נכללים מספר יישובים ביהודה ושומרון, וביניהם אריאל, קריית ארבע ומעלה אפרים.

ההתנחלות אריאל. AP
גם היא ברשימת ההטבות. אריאל/AP

אתמול קיבלו שרי הממשלה פנייה ממזכירות הממשלה למשאל שרים טלפוני, בו התבקשו לאשר תיקון להחלטת הממשלה של יום ראשון האחרון, ולהוסיף סעיף לפיו "מתן הטבות על פי החלטה זו ליישובים ביהודה ושומרון, האמורים בהחלטה זו, יהיה כפוף להחלטת הדרג המדיני". לדברי גורם מדיני, "ישראל התחייבה בעבר שלא ליצור עידוד להתיישבות ביהודה ושומרון בצורת הטבות, ובגלל הרגישות המדינית והבינלאומית הוחלט לשמור על כך שההטבות בתחום הדיור יהיו בשליטת הדרג המדיני". גורמים בלשכת ראש הממשלה אישרו אתמול כי מתקיים משאל טלפוני לתיקון ההחלטה, אך העדיפו שלא להתייחס עד אשר משאל השרים יסתיים.

"עידוד הבנייה בהתנחלויות פוגע בשיחות עם הפלסטינים"

הנושא אף עלה בתדרוך מחלקת המדינה האמריקאית שהתקיים שלשום, כאשר דובר מחלקת המדינה, מרק טונר, נשאל לגבי תוכניות עידוד הבנייה של ממשלת ישראל ביהודה ושומרון, על רקע הניסיון הבינלאומי להמשיך את השיחות בין ישראל והפלסטינים. ?ביקשנו הבהרות לגבי התוכניות שהוצעו?, אמר טונר, ?השיחות שהתקיימו בירדן, בין ישראל והרשות, אמנם הסתיימו אבל הראו סימני התקדמות, ואנחנו בהחלט רוצים שימשיכו". כמו כן, הדגיש טונר כי "פעולות מסוג זה אינן מסייעות ביצירת אווירה חיובית להמשך השיחות". טונר ציין כי השליח האמריקאי המיוחד, דייויד הייל, נמצא השבוע באזור והוא צפוי להביע בפני הבכירים בישראל את דאגת הממשל האמריקאי מתוכניות עידוד הבנייה בהתנחלויות.

אזור עדיפות לאומית הוא אזור שממשלת ישראל הכריזה עליו כאזור מועדף, וכפועל יוצא מכך, מוענקים ליישובים הנמצאים בגבולותיו הטבות ותמריצים שונים בתחומי המס, החינוך, התעסוקה, הדיור, החקלאות ועוד, במטרה למשוך לאזור תושבים ויזמים ולעודד פריסה של האוכלוסייה בכלל המרחב הגיאוגרפי בישראל. במשרד השיכון הדגישו אתמול כי למפה החדשה נוספו למעלה מ-200 ישובים שלא היו במפה הקודמת, תוך קביעת קריטריונים שוויוניים ואובייקטיבים המבוססים על נתוני הלמ"ס בלבד.

כמו כן, ציינו במשרד, כי ברשימת היישובים שהוצגה בהצעת המחליטים של משרד השיכון קיים מספר גדול של יישובים מהמגזר הערבי, בעקבות ביקורת של בג"ץ על חוסר שוויוניות והחלטת ממשלה מ-2009 על דירוג מחודש של אזורי העדיפות. לבקשת ראש הממשלה, הוחלט בישיבה שהתקיימה ביום ראשון להוסיף את יישובי עוטף עזה לרשימת היישובים הנהנים מההטבות, וכן להכין החלטה נוספת שתצרף לרשימה את יישובי קו העימות בגבול הצפון.

עוד בנושא
מח"טים נגד משרד הביטחון: תקצבו מיגון ההתנחלויות
דו"ח: "ישראל פוגעת בעקביות בפלסטינים במזרח ירושלים"
סגן ר"מ בריטניה: "ההתנחלויות - ונדליזם מכוון"

לפניות אל הכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully