וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל יכריע: אשל או לוקר למפקד חיל האוויר?

18.12.2011 / 18:40

לאחר שורה של מינויים שנויים במחלוקת בצמרת צה"ל, יכריע גנץ מי יהיה מפקד חיל האוויר הבא. על רקע המינוי גורמי ביטחון טוענים כי בקרבת נתניהו מופעל לחץ למנות את מזכירו הצבאי לוקר

לאחר שנודע על שורת מינויים מפתיעים ואף שנויים במחלוקת בצמרת צה"ל, המינוי הבא שעומד לפתחו של הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, הוא מינוי מפקד חיל האוויר ה-17. שני המועמדים המובילים ביניהם יצטרך להכריע גנץ בשבועות הקרובים הם ראש אגף התכנון, האלוף אמיר אשל, ומזכירו הצבאי של ראש הממשלה, האלוף יוחנן לוקר.

לדברי גורמים במערכת הביטחון, מקורבי ראש הממשלה מפעילים לחצים למנות את לוקר למפקד החיל, שזכה לאמונו של נתניהו בעת כהונתו כמזכירו הצבאי. גורם ביטחוני אמר בשיחות סגורות כי לאלוף אשל ניסיון רב הרבה יותר, ואף טען כי "הוא עשה את כל התפקידים האפשריים בדרך למינוי מפקד חיל האוויר. הניסיון להשוות אותו כעת למעמדו של יוחנן לוקר היא סוג של פגיעה בתפקיד ובחשיבותו". יחד עם זאת הוסיף הגורם כי "נראה שאחרי גל הביקורת האחרון אף גורם פוליטי לא יעז להתערב לבני גנץ בהחלטה".

ביום שישי האחרון פורסם כי תת-אלוף ניצן אלון ימונה לתפקיד אלוף פיקוד המרכז - החלטה שעוררה את זעמם של המתנחלים. כמו כן הוחלט להחזיר את אלוף במילואים שי אביטל לצה"ל לאחר עשר שנים באזרחות, על מנת שיעמוד בראש "מפקדת העומק", מינוי אשר עורר ביקורת רבה דווקא בצמרת צה"ל. המבקרים העלו טענות כלפי שר הביטחון, אהוד ברק, ואמרו כי הוא מקדם את מקורביו לתפקידי מפתח בצה"ל. אך יחד עם זאת, גורמים בסביבתו של גנץ הבהירו כי שמו של אביטל כמועמד ראוי לתפקיד הועלה על ידי הרמטכ"ל לפני יותר מחודש, ולא על ידי ברק.

"חשוב היה להביא קצין מבחוץ למפקדת העומק"

"הרמטכ"ל היה חייב להביא מפקד בעל עבר משמעותי בתחום הפעולות המיוחדות שיצליח לקדם את התכנון וההפעלה של יחידות כמו שייטת 13, שלדג, סיירת מטכ"ל ויחידות אחרות שאי אפשר לדבר עליהן", הסביר גורם המצוי בפרטי המינוי. הגורם הצדיק את אופי המינוי וציין כי "למנות קצין בדרגת תת אלוף לעמוד בראש מפקדת העומק, שיועלה לדרגת אלוף ולאחר מכן ינסה לתת פקודות לאלופים כמו מפקד חיל הים, מפקד חיל האוויר או ראש אמ"ן סביב ויכוחים רציניים וענייני אגו זה יהיה מיועד לכישלון".

לדבריו, מסיבה זו "חשב הרמטכ"ל להביא קצין מבחוץ, חף מאינטרסים, שלא רואה את עצמו מתקדם בצבא, בעל ניסיון מוכח שיודע איך להתמודד עם שאלות משמעותיות בנוגע ל"מיוחדים", שיקים את המפקדה יש מאין ולאחר מכן יוחלט את מי לשבץ בתפקיד עם תוכן ולא הפוך". גורמים בכירים במערכת הביטחון העריכו כי אביטל יהיה קצין מילואים בתנאי קבע, ולאחר שלב ההקמה של המפקדה וקביעת מבנה ארגוני ונהלים, לא מן הנמנע שיסיים את תפקידו.

יצוין כי בשנות השמונים הוקמה מפקדה דומה, שביקשה לשלב בין הזרועות והחילות, בראשה עמד אלוף דורון רובין. אך זמן לא רב לאחר מכן, בשל כישלון מבצע "כחול וחום" בדרום לבנון, שהיה ראשון המבצעים המשמעותיים של המפקדה, הדרדר מעמדה של המפקדה והביא בסופו של דבר לסגירתה. באותו מבצע נהרג סגן אלוף אמיר מיטל, ושלושה לוחמים נפצעו.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לטענות כי "מדובר בטענה שקרית. ראש הממשלה אינו מעורב במינויים בצה"ל".

עוד באותו נושא:
תת אלוף ניצן אלון ימונה לאלוף פיקוד המרכז
"מינוי אלון למפקד פיקוד המרכז - הכרזת מלחמה"

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully