וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בנורבגיה: "ישראל אחראית לפיגועים במדינה"

טל שלו

16.12.2011 / 0:09

מאמר שפורסם בכתב עת בנורבגיה, טען כי ישראל עמדה מאחורי המחבל שביצע פיגועים בהם נהרגו 77 בני אדם. המאמר עורר סערה מקומית ובישראל הגיבו בביטול: "קונספירציה מגוחכת"

נורבגיה סוערת בימים האחרונים בעקבות מאמר שהאשים את ישראל באחריות לטבח שאירע בחודש יולי באוסלו ובאי יוטויה במדינה. כתב העת הנורבגי החדש NNT פרסם בחודש שעבר מאמר אקדמי תחת הכותרת "השראות, אינטרסים, חניכה והשקעות בעולמו של בריוויק", בו העלה מומחה בכיר במכון למחקרי שלום באוסלו, אולה (ג'ון) טוננדר, טענות לפיהן ישראל עומדת מאחורי הפעלת המחבל אנדרס ברינג בריוויק, שנאשם בביצוע שני הפיגועים בנורבגיה, בהם נהרגו 77 בני אדם ועשרות נפצעו. בסוף החודש שעבר נקבע בעקבות דו"ח שהגיש צוות פסיכיאטרים, כי בריוויק לעולם לא יישפט או ייכלא בבית סוהר, אלא יאושפז במוסד לחולי נפש.

כמה ימים בלבד לאחר האירועים, התרבו תיאוריות קונספירציה בנוגע למניעים של בריוויק, שהתבטא במניפסט שפרסם באינטרנט ביום הטבח כתומך נלהב של ישראל. במאמר שהתפרסם בחודש שעבר בכתב העת המכובד, קושר טוננדר, פרופסור בולט למדיניות גיאו-פוליטית ולימודי ביטחון במכון מחקר עצמאי באוסלו, בין המפגע בריוויק לבין הפיצוץ במפקדת הצבא הבריטי במלון המלך דוד ב-1946 וכן לפעולת המוסד בלילהאמר בנורבגיה ב-1973, בה הוביל זיהוי מוטעה לחיסולו של אדם חף מפשע בידי סוכני מוסד. טוננדר ציין את שני האירועים הללו כ"ביטוי למסורת הטרור הישראלית". כמו כן, ציין כותב המאמר, "רק כדי לתת סדר כרונולוגי", את סמיכות ההתבטאויות של בכירים ישראליים נגד נורבגיה בחודשים שלפני הפיגוע הקטלני, והציע טענה לפיה ישראל ביקשה להשפיע באמצעות בריוויק על עמדתה של נורבגיה במזרח התיכון.

המאמר עורר תגובות חריפות בנורבגיה. השבוע פורסם בעיתון המוביל במדינה, אפטן פוסטן, מאמר הדורש התנצלות מעורכי כתב העת. "המאמר הוא ערבוביה של רמיזות וייצוגים של קשרים נסתרים, והוא מעלה ספקות לגבי המחבר והן לגבי שיקולי העריכה", נכתב במאמר שתקף בחריפות את כתב העת ש"עשה מעצמו צחוק" על ידי פרסום הטקסט, "המאמר הוא עלבון לציבור ומורכב מגיבוב של הזיות, קצוות פתוחים והצהרות מעורפלות שמתאימות יותר לאתרים קונספירטיביים". העיתון אף טבע מושג חדש, "קונספירנויה ספקולטיבית" וקבע כי "אין לה מקום בכתב עת רציני". מאוחר יותר הגיב טוננדר לדברים ואמר כי המאמר הוצא מהקשרו, שהוא עצמו בטוח שישראל אינה מעורבת כלל וכי זו הטענה המוצגת במאמר, אך הוא הציג במאמר את ההאשמות שאחרים העלו, והטיח בקוראים כי "ייתכן שהם אינם רגילים לקרוא טיעונים פולמוסיים בסגנון אנליטי מסוג זה, מורגלים יותר למאמרים מסכמים שפשוט מציינים את המצב".

"הקטע המרושע והמסוכן נדחה פה אחד"

שגריר ישראל בנורבגיה, מיכאל אליגל, עדכן את משרד החוץ בירושלים בפרסומים, וציין לטובה את התגובה ההולמת והמתנערת לדברים בתקשורת הנורבגית. בישראל מברכים על התגובה הנסערת בנורבגיה, שידעה בשנים האחרונות לא מעט מתיחויות עם ירושלים, על רקע פעילות נרחבת של ארגונים פרו-פלסטיניים המקדמים חרם על ישראל ומחלוקות בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

"הקונספירציה המגוחכת שנרקחה על ידי פרופ' אולה טוננדר מעולם לא הייתה צריכה לראות אור", אמר דובר משרד החוץ, יגאל פלמור. "העובדה שכתב עת שמתיימר להיות רציני כיבד ופרסם אותו מטרידה מאוד ומטילה ספקות על שיקולי הדעת של העורכים". עם זאת, הוסיף פלמור, "למרבה המזל גברים ונשים בעלי רצון טוב ושכל ישר בכל רחבי נורבגיה דחו פה אחד את הקטע המרושע והמסוכן הזה. אנחנו מעודדים מתגובה זו וסומכים על מערכת המשפט הנורבגית שתחשוף את האמת באירוע הטרגי הזה".

עוד בנושא:

הפסיכיאטרים קבעו: המחבל הנורבגי לא יעמוד לדין
המחבל שרצח 77 בנורבגיה כפר באשמה: "אני חייל"
הצצה לנפש של רוצח המונים: "ארמגדון כלל עולמי"

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

(עדכון ראשון: 19:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully