וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבבות הפגינו בביירות: "לפרק חיזבאללה מנשקו"

מפגן כוח לאנשי סעד חרירי ביום השנה השישי להתקוממות נגד הנוכחות הסורית בלבנון. חרירי להמונים: "יש להשתמש בנשק נגד ישראל, לא נגד העם הלבנוני". הסלמה במהומות בתימן ובבחריין

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ')

עשרות אלפי בני אדם מילאו היום את "כיכר החללים" בביירות בירת לבנון, בהפגנת מחאה המונית לציון יום השנה השישי להתקוממות העממית נגד הכוחות הסוריים במדינה. הדרישה המרכזית שהציגו המפגינים אנשי מחנה ה"14 במרץ", תומכי האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר סעד אל-חרירי, היא פירוק ארגון חיזבאללה מנשקו.

הפגנה של תומכי רפיק וסעד חרירי נגד חיזבאללה בביירות. AP
ההמונים ממלאים את "כיכר החללים"/AP

בהפגנה נאם גם חרירי עצמו, שהדגיש כי ההתנגדות לחיזבאללה אין פירושה אהדה לישראל. "ישראל היא האויבת שלנו, פלסטין היא המטרה שלנו", אמר. "אלה שרוצים לשחרר את פלסטין צריכים להשתמש בנשקם נגד ישראל ולא נגדנו, להפריע לקיומה של מדינת ישראל ולא לארצנו, להחליש את כלכלת ישראל
ולא את הכלכלה בלבנון".

בנאום נרגש, אמר חרירי: "אנחנו לבנונים, ואנחנו רוצים להשמיע את קולנו". הוא תבע את הסגרת כל כלי הנשק במדינה לידי הצבא, וטען: "זה לא בלתי אפשרי". בהתייחסו למגעים הנמשכים, מאז נפילת ממשלתו, להקים ממשלה בראשות נג'יב מיקאתי, תומך חיזבאללה, והפנה שאלה לקהל: "האם אתם מסכימים עם כינון ממשלה שתפנה את נשקה נגד העם הלבנוני? האם אתם מסכימים עם ממשלה שתהרוס את עבודת בית הדין המיוחד לחקר רצח אבי?". ברמיזה לשליטה האחירנית בחיזבאללה, הוסיף: אנחנו לא רוצים שההחלטות הלאומיות של לבנון יתקבלו בידי זרים".

הפגנה של תומכי רפיק וסעד חרירי נגד חיזבאללה בביירות. Bilal Hussein, AP
חרירי מנופף לקהל/AP, Bilal Hussein

רבים מהמפגינים, שזרמו לביירות בשיירות מכל רחבי המדינה, נשאו עמם את תמונותיו של ראש ממשלת לבנון לשעבר שנרצח, רפיק אל-חרירי. "באנו לכאן היום להגיד לא לנשק בלתי חוקי", אמר לסוכנות רויטרס אחד ממשתתפי ההפגנה. "אנחנו לא רוצים שום נשק פרט לזה של הצבא שמגן על המדינה".

6 הרוגים בתימן, "יום הזעם" בסעודיה התמוסס

גם מדינות נוספות במזרח התיכון ממשיכות לסעור, ובייחוד תימן, שם דחו המפגינים בשבוע שעבר את הצעת הנשיא, עלי עבדאללה סאלח, לכונן רפורמות מרחיקות לכת בשיטת המשטר - והם ממשיכים לדרוש אך ורק את התפטרותו המיידית, לאחר 32 שנים השלטון. אתמול חלה החרפה במהומות, ובמהלכן נורו למוות חמישה מפגינים מאש המשטרה, שהשתמשה בירי חי. גם היום ירתה המשטרה אש חיה, לעבר אלפים שהפגינו מחוץ לאוניברסיטת צנעא, וממנה נהרג לפחות עוד מפגין אחד נוסף. בימים האחרונים מאשימים המפגינים את כוחות הביחון בשימוש בגז מדמיע הגורם נזק למערכת הביטחון - ובהפגנה היום מונפים שלטים המכנים את הנשיא "עלי הכימי".

עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון מחוץ לאוניברסיטת צנעא, תימן, 13 במרץ 2011. רויטרס
מפגינים בצנעא, היום/רויטרס

מדינה ערבית נוספת שבה חלה בימים האחרונים הסלמה בעימותים בין המפגינים למשטרה היא בחריין. בחודש האחרון התרכזו המפגינים ב"כיכר הפנינה" בבירה מנמה, והמשטרה נואשה מהניסיוות לפנותם משם, אחרי שפינתה אותם פעמיים באלימות. בשבוע האחרון יזמו המפגינים עצרות במקומות נוספים בעיר, וביומיים האחרונים הם מנסים לשבש את התנועה במרכז העסקי של מנמה. גם היום ניסו מאות מהם ליצור שם שרשרת אנושית ולחסום את הרחוב, אך הם פוזרו על ידי המשטרה בעזרת גז מדמיע. לראשונה מהחודש שעבר, ירתה המשטרה גז מדמיע גם בכיכר הפנינה.

המשטרה בולמת מפגינים במנמה בירת בחריין בעזרת זרנוקי מים וגז מדמיע. רויטרס
המשטרה בולמת את המפגינים במנמה בזרנוקי מים וגז מדמיע/רויטרס

בסעודיה, היה הבוקר ניסיון נוסף לעורר מחאה נגד השלטונות - אולם רק מפגינים בודדים הגיעו להפגנה למען שחרור אסירים פוליטיים בבירה ריאד. ביום שישי, הסתיים בקול ענות חלושה "יום הזעם" שאורגן נגד השלטונות. למרות הצטרפותם של עשרות אלפים לקריאות המחאה בפייסבוק בשבועות האחרונים, בסופו של דבר הגיעו בודדים להפגנות בשטח. רק באזור השיעי במזרח המדינה, שם נמשכות הפגנות מחאה כבר שבוע, יצאו כמה מאות להפגין, ופוזרו על ידי המשטרה. בשאר המדינה נותרו הרחובות ריקים ממפגינים, עם נוכחות מסיבית של כוחות ביטחון שנערכו מראש. כישלון "יום הזעם" מוסבר בחשש מפני תגובת הרשויות, שפירסמו איסור גורף להפגין, אך גם בספקנות של ההמונים לגבי מטרות המחאה, הגורמים העומדים מאחוריה וסיכויי הצלחתה.

מפגינים למען שחרור אסירים מתעמתים עם המשטרה בקטיף, ערב הסעודית, 11 במרץ 2011. רויטרס
מפגינים מול כוחות הביטחון בעיר קטיף במזרח סעודיה, ביום שישי/רויטרס

ולבסוף, בעומן, מדינה נוספת בה צמחה תנועת מחאה בחודש האחרון, הודיע היום הסולטן קאבוס בן סעיד על רפורמה פוליטית משמעותית, במסגרתה יוענקו סמכויות נרחבות למועצה מחוקקת שתיבחר על ידי הציבור. עוד דווח בסוכנות הידיעות הרשמית של עומן, כי הסולטן החליט להכפיל את תשלומי הבטחת הכנסה החודשיים ולהגדיל את תשלומי הפנסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully