וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדאפי נאם לאומה: "לא אתפטר, אמות בלוב כקדוש"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

22.2.2011 / 21:54

שליט לוב פנה בנאום לעמו בו השתלח במפגינים אותם כינה "עכברושים", והבטיח כי לא יתפטר. בתגובה, התחדשו המהומות במספר מוקדים, ודווח כי ספינות קרב הפציצו את המפגינים בבנגזי

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: עידן גוראל; קריינות: אביב אברמוביץ')

צעד אחר צעד, בדרכו של חוסני מובארק. שליט לוב, מועמר קדאפי, הבהיר אחר הצהריים (שלישי) בנאום טלוויזיוני כי איננו מתכוון לוותר על כסאו, גם לנוכח ההתקוממות הנרחבת בשבוע האחרון נגד משטרו. קודם לשידור הנאום, נמסר בטלוויזיה הלובית כי קדאפי מתכוון להודיע על ויתור על חלק מסמכויותיו, אך הוא לא התייחס לכך בנאומו.

בנאומו הראשון מאז פרוץ המהומות במדינה, האשים קדאפי את מדינות המערב בהצתת המחאה, ואמר כי "אני לא מתכוון לעזוב את הארץ הזאת. אני הולך למות פה כקדוש, שלדי אבותיי עדיין שוכבים בקברם". עוד הוסיף: "מועמר קדאפי הוא לא שליט שמתפטר, קדאפי הוא מפקד מהפכה. ומהפכה פירושה הקרבת קורבנות". לדבריו, "החבר'ה הצעירים במדינה מחקים את מה שקרה בטוניסיה ומצרים, אך אין בכוונתי לפרוש או להיכנע כמו מנהיגים אחרים".

רשת הטלוויזיה אל-ג'זירה דיווחה שבעקבות נאומו של קדאפי, בו איים לעשות שימוש בכוח רב נגד המפגינים ברחבי המדינה, פרצו עימותים קשים במספר מוקדים ברחבי המדינה, ובעיקר בלב הבירה טריפולי. מפגינים בערים רבות זעמו על דבריו של קדאפי ואף השליכו נעליים לעבר תמונתו. מאוחר יותר דיווחה רשת הטלוויזיה האמריקאית בשפה הערבית "אל-חורה" כי שתי ספינות קרב של צבא לוב הפציצו את העיר בנגזי, העיר השנייה בגודלה, שבה נערכות הפגנות ענק נגד משטרו של קדאפי.

במקביל ציטטה הרשת את מזכ"ל הליגה הערבית עמרו מוסא באמרו כי בכוונת הליגה להשעות את חברותה של לוב במוסדות הליגה במחאה על האלימות הקשה שמפעילים כוחות הביטחון הלוביים נגד האזרחים שמפגינים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מועמר קדאפי. ShutterStock
"אני לא מתכוון לעזוב את הארץ הזאת. אני הולך למות פה כקדוש"/ShutterStock

נאומו של קדאפי מגיע שעה שהמהומות במדינה לובשות יותר ויותר צורה של מלחמת אזרחים עקובה מדם. הדיווחים על מספרי ההרוגים במדינה בשבוע האחרון נעים בין מאות לאלפים, וישנם דיווחים סותרים רבים לגבי ההתרחשויות - אך ככלל, הולכות ומתרבות הידיעות לפיהן קדאפי הולך ומאבד את אחיזתו במדינה.

בין היתר, טען היום קצין צבא כי רוב מזרח המדינה כבר לא בשליטת קדאפי, אלא מוחזק על ידי המפגינים שאיחדו כוחות עם יחידות צבא שערקו, והשתלטו גם על הגבול עם מצרים. דיווחים רבים מהשטח מספקים תימוכין לכך. במקביל, נמשכים דיווחים רבים על מעשי טבח של צבא לוב במפגינים, תוך שימוש בטנקים ובמטוסי קרב.

במקביל, ממשיכים שרים ודיפלומטים בכירים להודיע כל העת על התפטרותום ו"הצטרפותם למהפכה". מוקדם יותר היום הודיע שגריר לוב בארצות הברית כי הוא "מתפטר משירות המשטר הדיקטטורי", וקרא לקדאפי "ללכת ולעזוב את העם הלובי לנפשו".

מהומות בלוב פברואר 2011. רויטרס
מפגינים בעיר טוברוק, שגם היא, לפי כמה דיווחים, נמצאת בשליטת המורדים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully