וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פליטים נמלטים מלוב למצרים, דיווחים על טבח

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

22.2.2011 / 11:48

המורדים השתלטו על הגבול, ומצרים פתחה אותו למעבר. מאות הפליטים מספרים סיפורי זוועה: "יורים במי שהולך ברחוב". דיווח: 2,000 הרוגים בבנגזי. האו"ם: לחקור אם לוב ביצעה פשעי מלחמה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: עידן גוראל, קריינות: אביב אברמוביץ')

המצב בלוב ממשיך גם היום (שלישי) להיות מעורפל. ביום שאחרי הופעתו הפומבית של השליט מועמר קדאפי, שהצהיר כי אינו עוזב את המדינה, נמשכים הדיווחים על השתלטות של המורדים על אזורים נרחבים, בסיוע כוחות שערקו מהצבא. בין היתר, דיווחו היום עדי ראייה כי מורדים חמושים באלות וברובים מוצבים בגבול המדינה עם מצרים. לפי דיווח מהעיר מוסייד, אחד מהם אף נראה אוחז בתמונה של קדאפי שהושחתה עליה נכתב: "הקצב העריץ, רוצח העם הלובי". מוקדם יותר הודיע צבא מצרים כי הצד הלובי של הגבול נשלט בידי "ועדות עממיות".

חיילים ואזרחים בעיר המרכזית טוברוק שבמזרח המדינה אמרו היום לכתב סוכנות רויטרס כי אינם נתונים עוד למרותו של המנהיג מועמר קדאפי, וכי אזור העיר כולו כבר "משוחרר" משליטתו. "כל מזרח המדינה כבר לא בשליטת קדאפי", אמר לרויטרס קצין בדרגת רב-סרן, האני סעד מרג'עה. "העם והצבא פועל כאן יד ביד".

מהומות בלוב פברואר 2011. רויטרס
מפגינים בעיר אל-טוברוק/רויטרס

מצרים, מצדה, פתחה את הגבול עם לוב והיא מאפשרת לאזרחיה השוהים בלוב, כמו גם לפצועים ופליטים לובים, להימלט לשטחה. אלפי פליטים כבר החלו לזרום למצרים, והם מביאים עמם עדויות חדשות לגבי המתחולל במדינה, שהאירועים בה נדמים יותר ויותר למלחמת אזרחים עקובה מדם. כך למשל, אחד הפליטים שהגיעו למצרים טען כי בעיר בנגזי לבדה נהרגו כבר כ-2,000 בני אדם. רבים מהפליטים מדווחים כי מלבד אכזריות הצבא ושכירי החרב הפועלים בשירותו של קדאפי, הם נאלצו להתמודד גם עם כנופיות שודדים המנצלות את התוהו ובוהו במדינה.

בד בבד, ממשיכים להתקבל דיווחים על מעשי הרג נרחבים של צבא לוב, שיורה אש חיה על מפגינים, בין היתר גם מטנקים וממטוסים. מראיי אל-מהרי, תושב העיר אל-ביידה, שהתראיין היום לסוכנות רויטרס סיפר בדמעות על אירוע שבו 26 מפגינים נהרגו, בהם אחיו: "זה גרוע מכל דבר שאפשר לדמיין. מפציצים אותנו מהאוויר, הורגים אותנו עם טנקים. יורים בך גם אם אתה סתם הולך ברחוב. זה רצח עם. אבל אנחנו לא נוותר".

רחובות טריפולי "מכוסים בגופות"

גם ממוקדים נוספים מגיעים תיאורי זוועה. מקורות בלוב דיווחו לסוכנויות הידיעות כי אחד מאזורי הבירה טריפולי "מכוסה בגופות של מתנגדי שלטון". בנוסף דיווחו תושבים על כך שכוחות הביטחון ירו לעבר אמבולנסים. מצרים, צרפת ומדינות נוספות החלו היום במבצע לפינוי כל אזרחיהן מלוב, תוך שימוש במטוסים צבאיים.

מהומות בעיר בנגאזי, לוב, פברואר 2011. AP
עשן מעל בנגזי/AP

נציבת זכויות האדם של האו"ם, נאבי פילאיי, קראה לקיים חקירה בינלאומית לבירור אופן הטיפול של שלטונות לוב בהפגנות. בהודעה מטעמה קראה פילאיי להפסיק באופן מיידי את הפרת זכויות האדם בלוב, וגינתה את השימוש במכונות ירייה, צלפים ומטוסי קרב. "ההתקפות הנרחבות האלה נגד אוכלוסיה אזרחית עשויות להיחשב לפשעים נגד האנושות", אמרה.

שלטונות לוב ממשיכים להכחיש את הדיווחים על אלימות, והבהירו כי כל הדיבורים על "מעשי טבח" אינם אלא "שקרים ושמועות". בהודעה שפרסמו השלטונות בטלוויזיה הממלכתית, נקראו האזרחים "לפעול נגד השמועות הללו משום שמטרתן להרוס את המורל שלכם ואת היציבות שלכם".

השגריר בארה"ב: "קדאפי, עזוב את העם לנפשו"

על רקע התגברות המהומות, צפויה הליגה הערבית להתכנס היום אחר הצהריים בקהיר באופן דחוף, כדי לדון במצב במדינה. במקביל, ממשיך העולם לגנות את האלימות הקשה שמפעילים כוחות הביטחון הלוביים נגד המפגינים. כך למשל, ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר כי ההנהגה הלובית "תשגה אם תתעלם מדרישת המפגינים לכונן דמוקרטיה במדינה".

במקביל, ממשיכים שרים ודיפלומטים לובים להודיע כי הם אינם תומכים עוד בקדאפי. לפי אל-ג'זירה, רק היום הודיעו עוד 12 דיפלומטים לוביים בכירים על התפטרותם. הבולט ביותר היום היה שגריר לוב בארצות הברית, עלי עוג'אלי, שהודיע כי הוא אינו מייצג עוד את "המשטר הדיקטטורי", וקרא לשליט לעזוב את המדינה. "אני מתפטר משירות המשטר הדיקטטורי, אך לעולם לא אתפטר משירות העם הלובי", אמר השגריר בראיון לרשת ABC. "אני קורא לקדאפי ללכת ולעזוב את עמנו לנפשו". גם השגריר הלובי בפריז והשגריר באונסק"ו הודיעו היום על התפטרותם.

הקהילייה הערבית הלובית העממית הסוציאליסטית הגדולה. ShutterStock
הקהילייה הערבית הלובית העממית הסוציאליסטית הגדולה/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully