וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע משאל העם: עשרות הרוגים בעימותים בסודן

בעוד תושבי הדרום מצביעים על עצמאות, לוחמות מיליציות משני הצדדים על השליטה בחבל אביי הפורה והעשיר בנפט, הנמצא בתווך. גורל החבל יוכרע במשאל עתידי - השאלה היא מי יצביע בו

עשרות בני אדם נהרגו בשלושת הימים האחרונים בקרבות במחוז אביי שבסודן, באזור הגבול בין צפון המדינה לדרומה. הבוקר (שני) אישרו גורמים רשמיים במדינה כי לפחות 23 נהרגו, אך לפי הדיווחים מהשטח, מספר ההרוגים מגיע כבר ל-39. היום הוא יומו השני של משאל העם שיימשך כל השבוע, שבו צפויים תושבי דרום סודן לקבל ברוב גדול החלטה להיפרד מהצפון ולהקים מדינה עצמאית.

עם ההיפרדות, צפוי הדרום להשאיר בשליטתו את רוב מאגרי הנפט של המדינה. לכן, הצפון תולה תקוות רבות בהישארותו של מחוז אביי הפורה והעשיר בנפט בידיה. החבל נמצא בתווך בין שני חלקי המדינה, וחיה בו הן אוכלוסיה של נוודים ערבים בעלי זיקה לצפון, והן אוכלוסיה שחורה משבט דינקה נגוק הדרומי. השליטה בו שנויה במחלוקת, ועתידו יוכרע ככל הנראה במשאל עם נפרד בהמשך השנה, שבו יצטרכו תושביו להחליט לאיזו מדינה להצטרף.

עם זאת, מועד המשאל הנוסף בחבל טרם נקבע בגלל חוסר הסכמה בין מנהיגי הצפון והדרום בשאלה למי תינתן זכות בחירה בחבל, ובינתיים נמשכים בו מאבקי השליטה המקומיים על שדות הנפט, בין מנהיגי השבטים השונים. הממשלה המרכזית וממשלת הדרום מאשימות זו את זו בתמיכה במיליציות הפועלות בחבל.

הצבעה בקלפי בדרום סודן. רויטרס
הצבעה באחת הקלפיות. המצביעים, שרובם אנאלפבתים, חותמים בטביעת אצבע/רויטרס

כפי הנראה, כל ההרוגים בתקריות האחרונות הם שחורים. בכיר בשלטון המקומי של החבל סיפר כי לוחמי ה"מיסרייה", נוודים ערבים, תקפו בשלושת הימים האחרונים את הכפר מאקר שבו חי שבט מקומי, בגיבוי חיילי הממשלה המרכזית. לפי הדיווח, ביום שישי נהרג אחד מתושביו, בשבת נהרגו תשעה ואתמול נהרגו 13 נוספים. דובר של צבא הדרום טען כי כמה מהלוחמים הערבים שנשבו הודו בחקירתם כי נשלחו על ידי השלטונות בחרטום. "זהו נסיונם האחרון להפריע לתהליך ההצבעה", אמר, "אך הם לא יצליחו".

מנגד, טען מפקד מיליציית ה"מיסרייה", מוחתאר באבו נימר, כי דווקא ה"דרומיים" הם שהחלו בתקרית, שבה נהרגו 13 מאנשיו. "הם תוקפים כי הם לא רוצים שנתקדם דרומה כדי להשקות את העדרים שלנו", אמר. "אם הם ימשיכו לעצור אותנו, הלחימה תימשך".

בתוך כך, ביומה השני של ההצבעה במשאל מסתמן כי אחוזי ההצבעה עד כה הם גבוהים ביותר. תורים אינסופיים נראו מחוץ לקלפיות, ולדרום נוהרים אלפי אזרחים שערקו לצפון במהלך שנות המלחמה, וכעת שבים הביתה כדי להצביע. לפי הכללים שנקבעו, נדרש שיעור הצבעה של 60% לפחות כדי שתוצאות המשאל יהיו תקפות. בימים האחרונים הובע חשש כי רבים לא ילכו להצביע, בגלל מעשי האלימות או סתם מתוך חוסר מודעות - אולם נראה כי חששות אלו מתבדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully