וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה התנצלה על הטבח ב"יום ראשון הארור"

החקירה היקרה בבריטניה הסתכמה בדו"ח בן 5,000 עמודים הקובע שחיילים בריטיים הרגו ב-1972 14 מפגינים איריים לא חמושים ושיקרו על כך. רה"מ קמרון: "אי אפשר להצדיק פעולה שכזו"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: דורון שטיין)

ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון התנצל היום (שלישי) על מותם של 14 מפגינים על ידי חיילים בריטיים בצפון אירלנד בשנת 1972, במסגרת האירועים שכונו מאז 'יום ראשון הארור' (Bloody sunday). היום חל יום השנה לאירועים.

"לא ניתן בשום אופן להצדיק את אירועי "יום ראשון הארור", אמר קמרון לפרלמנט הבריטי לאחר מסירת דו"ח עב כרס שחקר את המאורעות. "אסור היה שמה שקרה יקרה בשום נסיבות, מספר חברים בכוחות המזוינים שלנו פעלו באופן שגוי".

ראש הממשלה הבריטי הסביר שהיריה הראשונה שנורתה סמוך לצעדת המפגינים , נורתה על ידי הצבא הבריטי, וציין שאיש מהמפגינים שנורו לא היה חמוש. לדבריו, החיילים "דיווחו ביודעין פרטים שגויים כדי להצדיק את הירי בדיעבד". החיילים טענו שהירי היה בתגובה לירי של הצבא האירי הרפובליקני (IRA) ודיווחו שתקפו מפגינים חמושים.

הדו"ח שהוגש לפרלמנט מהווה את שיאה של החקירה הארוכה והיקרה ביותר בתולדות המשפט הבריטי. ראש הממשלה הבריטי בשנת 1998 טוני בלייר הורה אז לערוך חקירה מלאה בראשות שופט בית המשפט העליון לשעבר לורד סאביל, כתיקון היסטורי לחקירה שנערכה מיד לאחר האירועים ונחשבה כטיוח. החקירה ארכה 12 שנים ועלתה 195 מיליון ליש"ט. משפחות הקורבנות זכו לקבל עותקים של הדו"ח בן 5,000 העמודים לפני שהוא נחשף לציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully