וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנימין נתניהו: "ירושלים אינה התנחלות"

23.3.2010 / 4:18

ראש הממשלה בנימין נתניהו זכה לתמיכה בסוגיית הבנייה בירושלים במהלך נאום במגרש הביתי שלו בארה"ב - הכינוס השנתי של ועידת איפא"ק. נתניהו אמר כי "הבנייה בי-ם אינה מסכנת את תהליך השלום", וקרא לאבו מאזן לפתוח מיד במו"מ

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הלילה (שלישי) במגרש הביתי שלו מול קהל אוהד במיוחד בארה"ב. בנאומו בוועידת איפא"ק, השדולה הפרו ישראלית בארה"ב, התייחס נתניהו באופן טבעי למשבר החמור שפרץ בין ישראל לארצות הברית על רקע הבנייה בירושלים, אך זכה לתגובות הרבה פחות צוננות כאשר אמר כי ימשיך לבנות בבירת ישראל.

"ירושלים אינה התנחלות – היא בירת ישראל. הקשר בין העם היהודי ואדמתו בישראל אינו ניתן להכחשה, ואין להכחיש את הקשר בין העם היהודי וירושלים" אמר נתניהו, וזכה לתשואות הקהל.

נתניהו הוסיף כי "העם היהודי בנה בירושלים לפני 3,000 שנים, וכך גם היום. כך נהגו כל ממשלות ישראל, מימי גולדה מאיר ועד רבין. ירושלים אינה התנחלות – היא בירת העם היהודי בישראל, והשכונות במזרח ירושלים הן חלק בלתי נפרד מהווי העיר. הכול יודעים ששכונות אלה הן חלק מישראל וכך יבטא כל הסכם מדיני. לפיכך, בנייה בהן אינה סותרת את הפתרון של שתי מדינות לשני עמים", הצהיר נתניהו.

נתניהו האשים את ההנהגה הפלסטינית, בכך שלטענתו חיבלה באופן שיטתי בתהליך השלום. "מה עשתה ההנהגה הפלסטינית למען השלום? הציבה תנאים רבים, שללה את הלגיטימיות של ישראל וקידמה את דו"ח גולדסטון, המאשים את ישראל שלא כדין", אמר נתניהו, והוסיף כי "השלום דורש הדדיות, והוא אינו דרך חד סטרית. ישראל מוכנה לעשות את הפשרות הנדרשות למען השלום, ואנו מצפים מהפלסטינים גם לעשות כן".

נתניהו עוד אמר שישראל לא רוצה למשול או לשלוט בפלסטינים, "אנו רוצים אותם כשכנינו, החיים בחופשיות עם ביטחון, כבוד, ושלום". אך הוא הדגיש כי ישראל תתעקש לשמור על נוכחות צבאית בגבולה המזרחי עם מדינה פלסטינית עתידית.

נתניהו אף קרא להנהגה הפלסטינית לפתוח באופן מיידי במשא ומתן מדיני. "ישראל מעוניינת בהסכם שלום אמיתי עם הפלסטינים, ואני קורא לפתיחת המגעים ללא דיחוי". נתניהו פנה ישירות לנשיא הרשות הפלסטינית, והצהיר: "אבו מאזן – בוא ונפתח בשיחות, עכשיו". כמו כן, הוסיף נתניהו שלמען תהליך השלום, על הפלסטינים להכיר בקיומה מדינת ישראל.

"ישראל וארה"ב הן בנות ברית"

נתניהו הצהיר בנאומו על הקרבה הרבה שיש בין ישראל וארצות הברית. "המחוייבות של ארצות הברית לישראל היא בלתי ניתנת לערעור, ומנגד ישראל היא בת בריתה הבלתי משוחדת". נתניהו שיבח את הקשר ארוך השנים בין המדינות ואת שיתופי הפעולה השונים המסייעים לטיפוח הקשר. "שתי המדינות הן אחיות למאבק למען הדמוקרטיה: יש לנו אידיאלים משותפים, ובגללם אני משוכנע שהקשר ביננו לא יינתק לעולם. כפי שאמר ג'ו ביידן 'לאמריקה אין ידיד טוב יותר מישראל'".

בהתייחס לאיום האירני אמר ראש הממשלה כי "לישראל הזכות להגן על עצמה מפני כל איום". נתניהו אמר בתגובה להצהרות שמפזרים נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד ומזכ"ל חיזבאללה חסאן נסראללה בדבר האפשרות של תקיפת ישראל, כי על הקהילה הבינלאומית להתגייס למאבק נגד האיום האירני.

"ישראל מצפה מהקהילה הבינלאומית לפעול בנחישות, יעילות ומהירות נגד אירן. האיום האירני הוא ראשית, איום על ישראל, ושנית - איום על העולם כולו. יש לזהות את העובדות בשטח – מדובר באיומים של ממש, ועל ישראל והעולם להיות מוכנים. משטר אירני רדיקלי מחומש בנשק גרעיני יכול לסיים את השלום הגרעיני שהעולם נהנה ממנו משך עשרות השנים", אמר ראש הממשלה.

נאום בפני מחצית מחברי הקונגרס

ראש הממשלה נשא את דבריו בפני 7,500 באי ועידת איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בארצות הברית, הנערכת בוושינגטון. לפי דיווחים, בנאום נכחו כ-240 חברי קונגרס ו-60 סנאטורים מבית הנבחרים האמריקאי. ביקורו של נתניהו מתקיים במטרה לפתור את המשבר ביחסים עם ישראל, שהתחיל עם ביקורו של סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל לפני כשבועיים. במהלך ביקורו, הודיעה ממשלת ישראל כי בכוונתה לאשר את בנייתן של כ-1,600 יחידות דיור במזרח ירושלים.

קודם לנאומו, נועד נתניהו עם מזכירת המדינה בארצות הברית הילרי קלינטון. השניים ניהלו פגישה פרטית, שהוגדרה על ידי מקורבים כ-"שיחה ידידותית". במהלך שיחתם חזרה קלינטון והדגישה את חוזק הקשר בין ישראל וארה"ב, על אף המחלוקות. בפגישה דנו השניים בנושא הבנייה בירושלים, בדרכים לקדם את תהליך השלום ובאיום האירני. דובר מחלקת המדינה פי. ג'יי קראולי אמר כי קלינטון ונתניהו ערכו דיון נוסף "על צעדים ספציפיים שניתן לעשות על מנת לשפר את האווירה". שר הביטחון אהוד ברק הצטרף לשיחה לקראת סופה. בשעות אחר הצהרים ייפגש ראש הממשלה נתניהו עם נשיא ארצות הברית. עוד לפני כן, נתניהו ייפגש עם כל מנהיגי בית הנבחרים והסנאט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully