וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט דמיאניוק: שומרים רוסים סייעו לנאצים

היסטוריון מומחה שהעיד במשפטו של ג'ון דמיאניוק, סיפר כי אסירי מלחמה סובייטים לשעבר נטלו חלק פעיל ברצח יהודים במחנות ההשמדה

דיטר פול, היסטוריון גרמני, תיאר היום (רביעי) בעדותו במשפטו של ג'ון דמיאניוק כיצד הנאצים אימנו אסירי מלחמה סובייטיים לשעבר, כדי שיסייעו בחיסולם של היהודים במחנות ההשמדה.

דמיאניוק מואשם בסיוע לרציחתם של 27,900 יהודים בזמן שהיה שומר במחנה סוביבור בשנת 1943. עורך דינו דחה את ההאשמות, וטען כי מרשו לא שימש כשומר, אלא הוחזק במחנה מעצר עד שהצטרף למיליציה אנטי קומוניסטית שנלחמה לצד הנאצים. גם ביום הדיונים הנוכחי לא הגיב הנאשם למתרחש סביבו ונשאר קפוא על כסאו, כאשר את פניו מסתיר כובע מצחייה.

עדותו של פול, היסטוריון מומחה מאוניברסיטת לודוויג מקסימיליאן, עמדה במרכז יום הדיונים בבית המשפט במינכן. בדבריו הוא תיאר את ההיסטוריה של "אנשי טרווניקי", אסירי המלחמה הסובייטים שגויסו על ידי הנאצים. לדברי פול, מעורבותם של האסירים לשעבר במעשי ההשמדה החלה בפעולות לטיהור הגטאות היהודיים בפולין בתחילת שנת 1942. לאחר מכן הם שימשו כשומרים במחנות ההשמדה, ו-150 מהם הוצבו במחנה סוביבור.

פול ציין בעדותו כי ניצולים מהמחנות סיפרו כי השומרים "היו פעילים בכל חלקי המחנה, כולל בתאי הגזים". כמו כן הם סייעו בהעברת משלוחי היהודים מהרכבות למחנות ואף צעדו מאחורי היהודים שנשלחו למותם בתאי הגזים. עם זאת, ההיסטוריון הודה כי תיעוד מעשי השומרים בסוביבור הוא "מקוטע ולא ברור לחלוטין".

פול סיפר כי "אנשי טרווניקי" היו צריכים להכריז בזמן גיוסם לשירות הנאצים כי אינם צאצאי יהודים, אינם משתייכים לתנועות קומוניסטיות ולהתחייב לשרת כל עוד נמשכת המלחמה. לדבריו, הנאצים ראו באנשי טרווניקי "אנשי צוות בלתי אמינים" בעלי חינוך לקוי, שכמעט ואינם יודעים גרמנית.

עורכי דינו של דימאניוק הטילו ספק בטענה כי אסירי המלחמה לשעבר התנדבו מרצונם לסייע לנאצים, וטענו כי הם הסכימו לסייע, מאחר שראו בכך את הדרך היחידה להינצל ממוות. בהקשר זה ציין פול כי התנאים של אסירי המלחמה הסובייטיים היו נוראיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully